Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AE-L/AF-L, hur och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrissan82

Aktiv medlem
Nu när jag har min nya D80 så vill jag ju såklart kunna så mycket som möjligt om den och dessutom bli bättre fotograf med tiden.

En grej jag nu försökt förstå är AE-L/AF-L-knappen.
Jag har läst manualen men inte blivit så mycket smartare :)

Den låser exponering (?) och fokus.
Börjar med att tycka att funktionen känns knepig, att detta gäller så länge knappen är intryckt - hallå sendrag i handen :D
Men det kanske går att ordna på bättre sätt?

Sen vill jag enklare än enklast gärna få förklarat för mig och kanske nån mer med begränsat antal hjärnhalvor i vilka sammanhang (och hur) jag kan/ska använda denna funktion.

Jättesnällt av kunniga att berätta så lär vi oss nog något nytt även denna gång!

Denna knapp har många användningsområden, och kan vara mycket användbar. Jag vet inte hur programmerbarheten ser ut i D80, men den är nog samma som i D200 på den fronten skulle jag tro.
Personligen använder jag den för exponeringsmätningslås (AE-L), med tillägget att den låser utan att man behöver hålla in knappen ("hold" i nån annan meny?). På detta vis kan jag därmed enkelt med centrumvägd mätning eller spotmätning låsa ljusmätningen som jag gjort på ett visst objekt och sen komponera om, för att sedan fokusera var jag vill utan att mätningen ändras. Detta är ganska smidigt om man programmerar avtrycket till att inte låsa mätningen, vilket är default. Det blir bra mycket mer snabbjobbat än att hålla på och mecka med spotmätning på annat ställe än i centrumpunkten.

Det finns säkert många andra exempel på hur man kan använda denna knapp. D80 har ju ingen separat AF-On-knapp, så här kan man då använda AF-L/AE-L-knappen för att fokusera och sen komponera om, utan att fokus ändras. Det förutsätter dock att man väljer "hold" eller vad det nu kan heta som jag nämnde tidigare, eller att avtrycket inte används för fokusering alls. På D200 finns en separat knapp för detta, så man har mycket stora möjligheter här.

Tillägg: Jag ser nu att ovanstående kan låta väldigt luddigt och förvirrande, men det går alltså ut på att inte ha ljusmätningslås och/eller fokuslås på avtrycksknappen. Hur man sen använder detta finns det massor av varianter på.

Vilken tur att jag uppdaterade tråden och såg ditt tillägg Martin för jag hängde inte med riktigt i början men din förtydligan får mig att fundera på om jag som glad amatör och sopa på systemkameror, hobbyfotograf och allt det där, inte behöver bry mig om det där eftersom det sköts "automatiskt" när jag pekar och trycker?

Jag fokuserar ju där jag vill ha fokus och sedan eventuellt förflyttar kameran lite grann för att få nåt annat format eller perspektiv (typ flytta stenen från vänster till höger på bilden).

Cyklar jag utomhus nu?

chrissan82 skrev:
Cyklar jag utomhus nu?
Nädå, oftast behöver man inte annat än det fokus- och mätningslås som man får med avtrycket. Men har du ändå knappen där så kan du ju prova att experimentera med funktionerna:) Att fokusera med tummen är inte så dumt. Då kan du komponera om utan att behöva hålla fingret på avtryckaren hela tiden. Dessutom kan man använda "AF-C" (kontinuerlig AF) hela tiden, eftersom det bara är att släppa tummen när fokus ligger där man vill ha den. Samtidigt kan man utan att börja pilla i menyer och på andra knappar ha kvar kontinuerligt följande AF (dock då också med tummen), vilket kan vara bra vid sport- eller t. ex fågelfoto.

Nu kanske det blev lite luddigt igen, men du får väl fortsätta fråga om jag är otydlig;-)

Tillägg: OBS! Man måste ställa kamerans avtryck till icke fokusprioritet! Annars kommer kameran att vägra ta en bild med ovanstående metod eftersom rådande fokuspunkt faktiskt inte har fokus om du komponerat om. I normala fall spelar det ingen roll när fokus låses med pekfingret, för då "vet" kameran att du låst fokus i och med att du håller avtrycket halvt nere hela tiden.

Ojoj, nu blev det kanske ännu otydligare:-/ Jag ska klura lite på hur jag ska kunna förklara bättre, om du inte förstår.

Senast ändrad:
Jag arbetar som Martin, exponeringslåset är en utav kamerans viktigaste knappar, och jag använder den där ljusskillnaderna är stora för att först mäta den del utav motivet som har ett medelljus innan jag komponerar om.
Min kamera har också separata knappar för exponerings lås (AE-L) och fokuslås (AF-On) och det är något jag absolut inte skulle klara mig utan, väldigt användbart.

/kent

Senast ändrad:
Jag har inte fått någon målande beskrivning hur eller i vilket sammanhang man använder denna knapp :)

Trädstam (huvudmotivet, vi säger det hänger en vacker gren där) står lite i skuggan och bakom ser man ett öppet fält med skog 200 meter bort och där är det strålande sol.

Vad har ni för nytta av knappen i ett sånt läge? Om det finns något...

Förklara gärna annars hur ni använt det nån gång, jag är ganska säker på att det klickar till i skallen på mig hur det fungerar för oavsett hur jag trycker och har mig på knappen märker jag inget speciellt, men så har jag inte haft tid riktigt... ;)

2 delar

1 Knappen är original AE-L/AF-L.

Den går att programmera till Båda(original) eller en av funktionerna.

Normalfotografen har nog störst användning att endast använda den som ett exponeringslås, AE-L.

2 Din trädstam eller 1 person som du vill fotografera har en väldigt ljus eller mörk bakgrund.

Rikta kameran till det du vill ha "rätt" exponerat. För trädet kan det bli marken och för porträttet kanske din egen hand, ansiktet eller kläderna på personen.
Behåll det exponeringsvärdet, och sätt fokus på rätt punkt mha avtrycket.
Komponera om bilden till hur du vill ha den och tryck av.

Nyckeln till dessa knappar är det Erik är inne på:

Man vill ställa in focus och exponering vid OLIKA tillfällen.

Som standard gör avtryckaren båda dessa när vi trycker ner dem, därför dessa extra knappar.

Sen kan det vara lite tycke och smak hur man arbetar, vilket man vill göra först.

Men grunden är som sagt att man först vill ställa focus/alt exponering för att därefter ändra komposition och därefter ställa det andra och ta en eller flera kort.

Sen kanske inte detta är en så målande beskrivning av ett exempel... ;-)

/Thomas

*bumb*

Vill gärna veta mer om hur och när använder AE-L/AF-L.

Själv har jag ställt in den till att endast låsa exponeringen (och då utan att behöva hålla inne knappen). Kan dock inte påsta att det är något jag använt mig av i någon större utsträckning hittills. Antar att det är något av en vanesak. En reflektion är att knappen sitter lite illa till (D90). Tycker det är lite svårt att hitta den snabbt med tummen.

Eftersom min tråd bumpas så ska jag fylla på med info :)

Har nu kört med exponeringslåsning ett tag och finner det ganska användbart i många fall.

Man trycker av en bild och ser att bilden är för mörk eller ljus, ja då leker jag med knappen på nån ljus eller mörk detalj (ett tryck låser, ett till låser upp), tar en bild och ser om det vart bättre/sämre.

Jag har aldrig riktigt vant mig med knappen på min D90, speciellt då knappen är så dåligt placerad. Man räcks ju knappt till den med tummen, och dessutom finns det en kant strax under knappen som gör det extra svårt att trycka ner den. Jag har den inställd på AE-hold, men använder mig aldrig av den förutom om jag filmar. Är det kritiskt med jämna exponeringar så kör jag oftast i M-läget ändå...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar