Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobes uppdaterade EULA - kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har säkert rätt i din analys.

Affinity funkar för mig. Just nu rear Affinity med 50 % på alla sina program. Jag skulle tro att dom har hundradelen av Adobes personal och klarar sig ett bra tag till.
 

Department of Justice stämmer Adobe nu för att de gör det för svårt/dyrt att bryta ens prenumeration; ngt jag själv fick smaka på förra året när jag tänkte avbryta. 800 kr early cancellation fee ..
 
Senast ändrad:
Altså ett års prenumeration. Jag skulle förstå om de krävde att man betalade ut resten av prenumerationen från de månader som var kvar av de 12 månaderna, men inte en ytterligare avgift.
Väldigt svårtolkat vad som gäller vid uppsägning om man läser på Adobes sidor. Förstår frustrationen...
Vad har du för abonnemang i listan som jag bifogat?
1718722935927.png
 
Du har säkert rätt i din analys.

Affinity funkar för mig. Just nu rear Affinity med 50 % på alla sina program. Jag skulle tro att dom har hundradelen av Adobes personal och klarar sig ett bra tag till.

Storlek betyder - och stabila intäkter. Capture One styrs numera av riskkapitalet och har också gått över till prenumerationsmodellen och Camera Bits meddelade för ett tag sedan att de också går den vägen. DXO (Photolab) som också är ungefär lika litet som Capture One, stretar på med årsvisa uppgraderingar och det går nog inget vidare vad det verkar så jag skulle inte bli förvånad om även de ger upp sin modell.

Jag prenumererar på Capture One numera och jag får se vad jag gör i framtiden men jag tycker prenumerationsmodellen har en viss uppsida. Det har inte varit särskilt kul att gå och hoppas att Photolab ska få en del efterlängtade funktioner andra haft ett bra tag nu och flera år i sträck vid september/oktober blivit lika besviken på att inget av vikt händer - de orkar inte ens fixa de mest uppenbara problemen längre.

Capture One däremot har ju släppte en del nya intressanta funktioner till de som prenumererar - och gör så när dessa är färdiga att släppas och inte bara en gång per år. Jag gillar det bättre än DXO:s modell. Så jag är ingen principiell motståndare till prenumerationer så länge de inte kräver att man måste ge dem sina kortuppgifter. Att jag inte gillar Adobe har varken med programvaran att göra eller prenumerationsmodellen utan att de hanterade våra kortuppgifter så uselt när deras databas blev hackad för länge sedan. Då lämnade jag för gott. Idag gillar jag Capture One bättre för att jag gillar arbetsflödet och verktygen bättre.

Att som Affinity köpa marknadsandelar genom 50% rabatter kostar och ökar gapet än mer till Adobe och Capture One och andra som bara säljer prenumerationer. Hur länge kan man hålla på så??
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.