Adobe tvingar sina trogna kunder att piratkopiera
Ja så kan man i alla fall tolka Adobe och deras beteende när det gäller hur de hanterar sina kunder som byter från Windows till MAC OS X plattformen. Den här artikeln är också en varning till alla er som står inför ett systemskifte – lita aldrig på en medarbetare på Adobe.
Nu stod jag inför ett eventuellt beslut om att byta plattform och därmed överge Windows till MAC:ens fördel. Som en trogen och alltid ärlig kund till Adobe och andra mjukvarutillverkare vill man göra rätt för sig, och nej jag har hittills aldrig vare sig laddat ned eller använt mig av programvaror eller musik jag inte betalat för eftersom jag själv vill att andra betalar för mina bilder och tjänster om de vill använda dem.
I beslutsprocessen inför systemskiftet fanns dock ett par olika ”aber”. Ett av dessa var mjukvarukostnaden för att byta från den ena till den andra plattformen. Eftersom jag har en försvarlig mängd program från olika tillverkare så kunde kostnaderna bli alltför höga för att rättfärdiga skiftet, så därför tar jag kontakt med Adobe och dess kundserviceavdelning för att utreda om det var möjligt att genomföra ett plattformsbyte.
Jag bemöts trevligt och förklarar mitt ärende – Går det att göra ett plattformsbyte?
”Javisst går det”, får jag som besked. Det enda han behövde var serienumret på produkten.
Jag förklarar då att jag inte hade alla framför mig nu när vi talades vid och förklarade att jag har Photoshop CS3 Extended, Illustrator CS3, InDesign CS3, Premiere Pro CS3, AfterEffects 7 Pro, Encore CS3, Soundbooth CS3, Audition 2.0, Acrobat 8 Pro, Captivate, Lightroom samt Dreamweaver CS3, Flash CS3, Streamline och ATM. Jag förklarar också att jag är medveten om att alla dessa program inte finns för OS X.
”Oj, det var många”
Ja, jo det har blivit en del genom åren, så hur gör vi då?
”Skicka in serienumret på de program du vill göra plattformsbyte på till oss och förklara att du vill göra ett plattformsbyte samt ta med ditt kundnummer i mejlet”.
OK, vart skickar jag det då? ”Jag skickar ett mejl till dig med ditt kundnummer så får du mejladressen på samma gång”
Kanon – är det någon kostnad förenat med att göra ett plattformsbyte?
”Nej, inte annat än att du eventuellt får stå för fraktkostnaden på de nya produkterna”
Samtalet avslutas och jag kan inte annat än känna att det största hindret nu var undanröjt. Dessutom på ett trevligt och positivt sätt.
”Jag hann aldrig se slaget komma innan det svartnade för ögonen och jag sjönk in i medvetslösheten…”
Ja så är vi vana att läsa i en thriller av medelmåttlig klass och det kan lika gärna vara en rad i händelseutvecklingen med Adobe.
Några dagar efter samtalet med Adobe beställs den – en kraftfull MacPro med tillbehör. Under tiden genomför jag plattformsskiften på ett antal andra tillverkares mjukvaror samt beställer en ny skrivare plus en RIP till denna – allt givetvis i MAC-version. Efter ytterligare ett antal veckor kommer så maskinen och Adobe får det utlovade mejlet med alla serienummer, mitt kundnummer och begäran om plattformsbyte.
Nu börjar ett litet rent helvete.
Adobe ringer mig och meddelar följande.
”Du får bara byta fem produkter från en plattform till en annan och det får man bara göra en gång under sin livstid.”
Va? – Jag sitter som en fågelholk och bara gapar. Nu förstår ni kanske liknelsen med thrillerförfattarens favoritmening kommer ifrån.
Du skojar, blir min spontana reaktion, men se det gör inte damen i luren.
Nu börjar en karusell utan dess like. Adobe ”beklagar” att jag har fått fel information men tänker inte stå för det deras personal svarat i frågan. Dessutom har han (den som har givit mig löftet) slutat och arbetar inte längre för Adobe.
Jag kan inte se hur det skulle påverka det faktum att jag som kund gjort allt rätt – köpt ärliga produkter som jag genom alla år uppgraderat och återigen uppgraderat. Ringt Adobe för att säkerställa att jag får byta till MAC-versionerna, verifierat hur jag skall gå tillväga, säkerställt vad jag måste inkomma med samt kontrollfrågat om det kostar något.
Adobe har svarat att;
jag får byta plattform
jag skall skicka in serienumren på de senaste versioner jag har
jag skall ta med mitt kundnummer i meddelandet
jag skall skriva att jag vill göra plattformsbyte
det inte kostar något annat än fraktkostnaden
Adobe har däremot inte sagt ett ljud om;
Att man bara får byta 5 produkter
Att man bara får göra ett plattformsbyte en enda gång
Att de skall ha betalt för licenserna en gång till!
Att jag måste skicka in kopior på fakturan/kvittot på den allra första fullversionen av varje program som skall bytas.
Att jag måste skanna alla orginalskivorna och skicka in dessa bildfiler till Adobe
Att orginalkartongernas etikett med ett s.k. LOT-nummer skall skannas in och insändas
Att samtliga serienummer skall listas upp för samtliga fullversioner och samtliga uppgraderingar
Dessutom har Adobe begärt in kopior på mina fakturor på mina andra inköp som inte har med Adobe att göra – som exempel så har Adobe mage att begära fakturakopior på den nya MacPro maskinen, samtliga tillbehör till den som skärm, skrivare etc. samt samtliga programvaror jag köpt till den!
Jag vet inte vart detta kommer att sluta men hittills har jag skickat in kopior på kvitton på de flesta uppgraderingarna, så långt jag hittat dem och de sträcker sig tillbaka till 2004. Jag har skannat alla orginalskivorna och CD-konvolut med serienummer, fakturakopior på mina inköp av MacPro med tillbehör, skrivaren och RIP-programvaran till den (som köptes till MAC:en), skickat in alla serienummer på orginalprodukterna samt uppgraderingsserienummer. Jag har t om erbjudit mig att åka till Adobes kontor i Kista med samtliga programskivor och samtliga orginalkartonger och visa upp att jag har ärliga produkter (tur att man är en hamster och sparar på allt), men så kunde man inte göra – ändå är Adobe inte nöjda!
Adobe agerar bedrägligt för att tjäna några kronor till?
Adobe har på ett bedrägligt sätt gett felaktiga och falska svar som legat till grund för mitt val att genomföra en kostsam flytt från en plattform till en annan. Hittills har jag lagt ned drygt 150 000 kronor i ”skiftesrelaterade” kostnader.
Till detta tillkommer nu sannolikt kostnader för nya Adobe-licenser på "x" tusen kronor eftersom jag valt att köpa produkterna styckevis och inte i en suite. Varför? För jag vill själv styra vad och när jag vill uppgradera - även om det kostar rejält mer.
Lägg därtill att jag redan, i ett grovt överslag, lagt ut ca 170 000 kronor på Adobe-program under årens lopp. En inte helt oansenlig summa pengar som Adobe gladeligen har tagit emot.
Adobes kundservice - girighet och misstro
Jag har full förståelse för att Adobe vill säkerställa att jag har ärliga programvaror men i det här fallet går man för långt i sin misstro mot kunden. Jag har tvingats lägga otaliga timmar i telefon med Adobe, med leverantörer för att försöka se om det går att få fram kopior på gamla fakturor, letat igenom fakturapärmar blad för blad, skapat PDF:er av fakturor, skannat in alla CD-skivorna, skapat listor med serienummer, skickat in kopiorna, mejlat fram och tillbaka med Adobe. Vem skall stå för den kostnaden? Vem skall stå för merkostnaderna jag nu tvingas lägga ut på att fullfölja bytet till en ny plattform?
Ja svaret lär väl vara jag själv – Adobe står som bekant inte för vad deras egna medarbetare svarar sina kunder eller hur illa de behandlar oss kunder. För Adobe gäller bara ”cash is king” och det är dina och mina pengar de vill åt, oavsett hur de kommer över dem.
Det borde ha räckt med att jag skickat in serienummer på programmen. Jag kan också ha förståelse för att man ville ha skannade bilder på fullversionens CD-skivor, men att begära in inköpsbevis på produkter köpta för över 10 år sedan samt att begära in fakturor på produkter jag köpt som inte är Adobe-produkter det är inte ett steg för långt – det är mil för långt.
Är man störst kan man tydligen bete sig hur man vill.
Adobe har antagligen antagit ledorden ”ljug kunden rakt upp i ansiktet för att därigenom kunna tjäna en hacka till”. En väg som jag tror och hoppas kommer att visa sig vara en dålig väg.
Har du redan investerat i Adobe-produkter och funderar på att byta från Windows till OS X - tänk dig för och ta med i beräkningen att du sannolikt åker på att köpa nya Adobe-produkter till fullpris.
Mig har Adobe förlorat som kund för all framtid.
Däremot tänker jag fortsätta använda deras programvaror…
-----------
Jag talade även med Adobe Nordics VD, Sten Torpare, och det dröjde inte länge innan han började tala om att det inte går att veta vad som faktiskt sagts emellan deras representant och mig eftersom han slutat… Även toppskiktet ger sig in i en diskussion med en upprörd kund och signalerar att man tvivlar på att man gjort något fel…
------------
Nå till slut har jag nu lyckats konvertera alla mina PC licenser utom After Effects som Adobe vägrade bjuda på uppgraderingen trots allt strul. Jag å min sida tänker inte ge dem mer pengar utan jobbar vidare i AE CS2 på PC.