Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AdobeRGB ser inte ut som bilden i LR3

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
När jag med viss bävan bestämde mig för att ladda upp några bilder till Fotosidan Magasin stötte jag på ett problem.
Jag redigerade mina bilder i LR3 så att de såg ut som jag ville. Därefter exporterade jag dem till Jpeg - AdobeRGB, som det står i instruktionerna att det helst ska vara.
Men när jag sedan tittar på mina Jpeg-bilder så ser de inte alls ut som de gjorde i LR3. De har blivit färgmättnad och kontrast har försämrats radikalt.

Beror det bara på att min skärm tolkar dem annorlunda och att bilderna skulle se ut som jag tänkte vid redigeringen om de kom så långt som till tryck?
Eller är det så att man måste redigera dem på ett helt annat sätt när man ska exportera dem till AdobeRGB?
OM man måste redigera på ett annat sätt, hur vet man då vad man håller på med om det man ser vid redigering inte motsvarar den exporterade filen?

Hjälp!

Det beror ju på vad du använder för att titta på dina jpeg-bilder? Om du t ex öppnar dem i photoshop borde de se rimligt ok ut, dvs det behöver vara ett program som hanterar/förstår bildernas (aRGB-) färgprofil så det är inte säkert att t ex Utforskaren eller vad du nu använder är tillräckligt smart.

Sen bör man ju förstås profilera sin bildskärm med lämplig utrustning, t ex en Color Spyder eller nåt för att få lite mer rätt färger i förhållande till vad andra, t ex utskriftstjänster, ser.

mvh/Kalle

För att få till färgerna på skärmen använder jag en "huey". Den verkar fungera bra. Det stämmer åtminstone väl överens med de utskrifter jag får från Crimson.

Jag upptäckte färg och kontrastskillnaden när jag klickade på "bildspel" i utforskaren, men tycker att den även syns i PS, även om den inte är lika stor.

Kanske har jag fel och det beror på versioner etc men jag tror utforskaren inte bryr sig om att det står aRGB i jpegfilen utan bara chansar på att det är sRGB och då blir färgerna blekare etc (eftersom sRGB är en mindre färgrymd).
Det bör ju däremot bli rätt i PS och andra fotoprogram som normalt hanterar färgprofiler korrekt.
(själv kör jag en skärm som jobbar i aRGB och då blir det ibland dubbeltrubbel.. ;)

Jag upptäckte färg och kontrastskillnaden när jag klickade på "bildspel" i utforskaren, men tycker att den även syns i PS, även om den inte är lika stor.

Om du använder Vista eller Win7 så:

1) Utforskaren, dvs när du kollar på tumnaglar, är inte färghanterande.

2) Windows fotovisare, det program som startas default om du dubbelklickar en bildfil ÄR färghanterande.

3) Windows fotovisare - bildspelsfunktionen - är INTE färghanterande (tjusigt av Microsoft).

Hur det är i XP minns jag inte.

Om du använder Vista eller Win7 så:

1) Utforskaren, dvs när du kollar på tumnaglar, är inte färghanterande.

2) Windows fotovisare, det program som startas default om du dubbelklickar en bildfil ÄR färghanterande.

3) Windows fotovisare - bildspelsfunktionen - är INTE färghanterande (tjusigt av Microsoft).

Hur det är i XP minns jag inte.

Det verkar stämma. Jag provade att exportera en bild både i sRGB aRGB. När jag använder bildspelsfunktionen ser de olika ut, men när jag tittar i fotovisaren är det ingen skillnad på dem.
Antagligen lät jag mig luras av den första titten i bildspelsfunktionen och fick då för mig att jag såg skillnader i alla lägen.
Tack för hjälpen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto