Annons

Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
Jag har kameran inställd på Adobe RGB och så även Photoshop CS men ändå kommer en ruta upp med texten:
the document "Pict06.jpg" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. The embedded profile will be used instead of the working space.

Embedded: sRGB IEC61966-2.1

Working adobe RGB (1998)

frågan är vad gör jag för fel?

Kameran är en Minolta Dimage A2

Du har din kamera inställd på färgrymd sRGB (kanske bara finns den att välja?)

Medans du har ditt bildbehandlingsprogram inställd på AdobeRGB färgrymd..

DU ändrar detta under redigera>färginställningar

Enligt dpreview:
Color mode / color space
Just like the DiMAGE 7Hi and DiMAGE A1 the new A2 provides a range of selectable color modes from the camera menu which provide you with a choice of two sRGB color modes and one Adobe RGB. Adobe RGB is available in two different options with out without embedded ICC color profile, the later of which will be automatically recognized as Adobe RGB by ICC aware applications such as Adobe Photoshop. Embedded Adobe RGB files are saved with the .JPE extension instead of .JPG.

Inte för att jag vet så mycket men kanske det kan vara till hjälp? Kanske du borde välja option med aRGB embedded..(till en JPE-fil)
mvh/K

Problemet är att jag vill använda adobe RGB. Nu har jag ändrat till embedded adobe RGB och då får jag inte upp meddelandet kanske är det rätt lösning, hoppas någon som vet kan svara så att man blir klokare.

Ja.. jag vet...och så är det.. Det är lite klurigt med olika kameror. Det konstiga i ditt fall, är om du haft kameran inställd på Adobe RGB, men photoshop känner av det som sRGB..

Med Embed så funkar det ju för dig.. det är så som de flesta digitala systemkameror har det automatiskt..(alltså att den är inbäddad).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar