Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe RGB >sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

pofoto

Aktiv medlem
Har på sistone haft anledning att konvertera mina Adobe RGB bilder till sRGB. Det är ju inte roligt. Dassiga färger är bara förnamnet. Och när jag sedan försöker "rätta till" bilderna så är det ju himla svårt att komma i närheten av Adobebildens färger.
Jo, jag vet att sRGB är en mindre färgrymd, men finns det något generellt sätt att rätta till sRGB bilderna? Eller kanske någon liten programvara/plug-in?
Är ingen jätteteknikfantast, kör gärna med det jag kan och som funkar. Så detta är kanske gammal kunskap för många av er här. Men dela gärna med er ändå.

Hils P-O
 
Många bilder fungerar bra att konvertera rakt av till sRGB. Har bilderna däremot mer intensiva färger, speciellt i grönt och cyan tappar man nyanserna i de färger som efter konverteringen ligger på max mättnad i sRGB, de har också något lägre mättnad än Adobe RGB.

Vill du behålla nyansskillnaden i de mättade färgerna även i sRGB, behöver du korrigera dem innan konverteringen, när bilden ännu har en större färgrymd.

I Lightroom och Photoshop kan du förhandsgranska bilden i en mindre färgrymd och göra korrigeringarna så att bilden ser så bra ut som möjligt med den mindre färgrymden. Därefter konverterar du bilden.

Till slut en liten fråga
Jag tycker normalt inte att bildens färger ändras så mycket vid konvertering AdobeRGB - sRGB.
Du gör väl en riktig konvertering mellan profilerna, så att du inte bara tilldelar den nya profilen? Om du bara tilldelar en profil kommer färgerna ändras som du beskriver.

Hälsningar
/Anders
 
Till slut en liten fråga
Jag tycker normalt inte att bildens färger ändras så mycket vid konvertering AdobeRGB - sRGB.
Du gör väl en riktig konvertering mellan profilerna, så att du inte bara tilldelar den nya profilen? Om du bara tilldelar en profil kommer färgerna ändras som du beskriver.

Hälsningar
/Anders

Jojomän, det är så jag gör. Då fick jag svaret med en gång. Hur gör jag nu för att göra en riktig konvertering? Jobbar i CS4.
 
Vill du behålla nyansskillnaden i de mättade färgerna även i sRGB, behöver du korrigera dem innan konverteringen, när bilden ännu har en större färgrymd.

I Lightroom och Photoshop kan du förhandsgranska bilden i en mindre färgrymd och göra korrigeringarna så att bilden ser så bra ut som möjligt med den mindre färgrymden. Därefter konverterar du bilden.

Hur förhandsgranskar jag i Lightroom? Var hittar jag den inställningen.
Mitt problem är Gröna bussar i exv. Malmö. Färgerna ser helt korrekt ut i LR men efter sparade som Jpeg och SRBG är den gröna färgen helt annorlunda, speciellt då bilden visas i webbläsare. En heelt annan grön färg.
 
Glöm inte heller att växla på din skärm till sRGB för att kontrollera. Annars visar det mer färger än normalt.

//Jocke
 
Hur förhandsgranskar jag i Lightroom? Var hittar jag den inställningen.
Mitt problem är Gröna bussar i exv. Malmö. Färgerna ser helt korrekt ut i LR men efter sparade som Jpeg och SRBG är den gröna färgen helt annorlunda, speciellt då bilden visas i webbläsare. En heelt annan grön färg.
Ingen som vet?
 
Hur förhandsgranskar jag i Lightroom? Var hittar jag den inställningen.
Mitt problem är Gröna bussar i exv. Malmö. Färgerna ser helt korrekt ut i LR men efter sparade som Jpeg och SRBG är den gröna färgen helt annorlunda, speciellt då bilden visas i webbläsare. En heelt annan grön färg.

Du kan göra detta i framkallningsmodulen genom att klicka på Korrektur på skärm eller trycker du bara »S«. Sedan väljer du sRGB i den meny som finns under hstogrammet.
 
Hur förhandsgranskar jag i Lightroom? Var hittar jag den inställningen.
Mitt problem är Gröna bussar i exv. Malmö. Färgerna ser helt korrekt ut i LR men efter sparade som Jpeg och SRBG är den gröna färgen helt annorlunda, speciellt då bilden visas i webbläsare. En heelt annan grön färg.
Vilken webbläsare använder du? Bäddar du in sRGB-profilen i jpeg-bilden? Tror inte ditt problem löses med softproofing i LR.
 
Jag skulle tro att det inte går att göra så med Lightroom, men däremot Photoshop CC. Då kan man se hur det ser ut via "proof"-visning. Men du måste också växla från adobe rgb till sRGB på din skärm så det visar korrekt. Annars färgglada färger :D

Blanda inte ihop arbetsfärgrymder med skärmprofiler. Har du en korrekt skärmprofil behöver du absolut inte växla mellan Adobe RGB och sRGB i dina skärminställningar. Åtminstone inte med program som har en vettig färghantering, som Lightroom har.
 
Vilken webbläsare använder du? Bäddar du in sRGB-profilen i jpeg-bilden? Tror inte ditt problem löses med softproofing i LR.

Instämmer. Om du ska få en vettig färgvisning måste du välja en webbläsare som hanterar färg på ett korrekt sätt. Firefox är bra, om du har aktiverat färghanteringen i programmets konfigurering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.