Annons

Adobe Photoshop CS2 med eller utan

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: begagnade licinser?

David G skrev:
Ni som upgraderat photoshop eller tillochmned gjort det flera gånger, vad gör ni med dom gamla versionerna? måste man ha kvar dom gamla för att kunna installera uppgraderingen?

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en äldre version av nån som uppgraderat, nu har jag elements3 och nån pirat kopierad verson av PS7 som mest var full av reklamprogram så den går inte att använda.

Tyvärr funkar inte det. Även om det räcker att ha en version för att uppgradera till senaste version så får man inte överlåta den äldre versionen till någon utan att också överlåta den nya.

Om man har uppgraderat 4 ggr behöver man bara den lägsta version som fordras för att installera det nyaste versionen. Men man får ssv inte sälja/överlåta ngn av de produkter man uppgraderat med utan att oxå överlåta den senaste.

Däremot om någon har bara EN fullversion och aldrig uppgraderat o dessutom vill överlåta/sälja sin licens lär det fungera och du kan då uppgradera till senaste.

Ni på forumet, korrigera mig om jag har fel här !

Hälsn/LA
 
Anders Östberg skrev:
Jag tycker Ferrari är för dyr... eftersom jag inte tillhör de kunder som dom tjänar mest pengar på så gör det inget att jag går och tar en utan att betala. :)

Den stora skillnaden är att Ferrarin inte går att duplicera innan man tar den. Det går egentligen inte jämföra rakt av med piratkopiering/virtuell materia mot bilar etc.

Skulle en bil gå att kopiera med nån nyckel eller nåt så tro fan man gör det om man ser nåt man vill ha på gatan, eller? ;-)
 
konkurens med lika vilkor

tycker mer det handlar om konkurens med lika villkor //Tomas


FILM) (Anddje skrev:
Bilderna blir ju inte bättre eller sämre om du har piratkopierat eller inte (även om jag kan hålla med om att om man har ett företag och jobbar som fotograf så bör man betala för sina verktyg).
Levererar du bättre bilder så får du nog sälja mer. Du kan ju inte säga att dom måste köpa dina bilder som är sämre, för han som tog bra bilder använde piratkopierat Photoshop.
 
Vad knäppt att man inte kan sälja sina gamla versioner nar man uppgraderat, särskilt om man gjort det flera gånger.

hadde tänkt köpa några windowsXP licenser begagnat när vista kommer men då kanske inte det funkar heller,


//david, som köpt alla windows utom win95 licensen som jag hittade i en sop-container.
 
Medlemmarna på fotosidan är tydligen bland Adobes bästa kunder, det är ju helt fantastiskt att det är så många ägare av CS2 här med tanke på vad det kostar :)

kent.
 
David G skrev:
Vad knäppt att man inte kan sälja sina gamla versioner nar man uppgraderat, särskilt om man gjort det flera gånger.

hadde tänkt köpa några windowsXP licenser begagnat när vista kommer men då kanske inte det funkar heller,


//david, som köpt alla windows utom win95 licensen som jag hittade i en sop-container.

David, Windows XP-licenserna är bundna till en viss dator och kan på så sätt inte säljas begagnat. Jag kommer inte ihåg exakt var gränsen går, men om du byter ut tillräckligt många komponenter i din dator (t.ex. moderkort) så anser Microsoft att du bytt dator och då måste du införskaffa en ny licens...
 
pitchblack skrev:
...
och då måste du införskaffa en ny licens...
Vad jag förstår så går det att kontakta Microsofts kundsupport och lägga om licensen till en annan dator, eller öppna licensen på nytt om du ominstallerat för många gånger på första datorn.
 
Anders Östberg skrev:
Vad jag förstår så går det att kontakta Microsofts kundsupport och lägga om licensen till en annan dator, eller öppna licensen på nytt om du ominstallerat för många gånger på första datorn.

Det är möjligt att det ska va så, men det har inte funkat då vi byggt om burkar på jobbet.. Har dock inte bråkat något närmare med dem i frågan då det inte är någon större kostnad i sammanhanget.
 
Jo, man uppnår väl snabbt break-even-punkten där antalet timmar att bråka med MS kostar mer än att köpa en ny licens...
 
Stämmer nog bra det...

Anders Östberg skrev:
Vad jag förstår så går det att kontakta Microsofts kundsupport och lägga om licensen till en annan dator, eller öppna licensen på nytt om du ominstallerat för många gånger på första datorn.

Men om man bygger sin PC själv av olika komponenter och har en helt skarp XP-version behövs inte det. Har själv inte byggt ngn på ett par år (lönar sig inte längre) utan skaffat med tillhörande XP.

Min HP:s HD kraschade och jag satte in en ny. Den ville inte inte läsa in backup-cd:n med XP just för att det fanns ngn ID-kod kopplad till hårddisken. Men det fixade sig snabbt, precis som du skrev.

Vad som däremot förvånar mig: Det förefaller som om rätt många kör på CS eller CS2. Inte bara uppgraderingsskivorna, utan även de "skarpa" måste aktiveras över nätet exklusivt till Adobe. Annars startar inte programmen, alternativt upphör att fungera efter 30 dagar.

De som är pirater måste isåfall ha crackade versioner. Och då torde det vara ganska lätt för Adobe att se det om någon "pirat" försöker uppgradera en komponent i det över nätet. Exempelvis Camera Raw eller dng-converter.

Antagligen borde Adobe oxå upptäcka om samma ID-nummer aktiveras på flera maskiner via nätet.
(Går att förbigå tydligen med crackade).

För jag gör samma reflektion som Kent; Många ägare på Fotosidan anger att de har CS2. De som kör utan licens borde nog därför se upp när de försöker aktivera piratade CS2.

Anders! Du verkar veta mer om detta än jag. Så tala om för mig om jag har rätt eller fel

Hälsn/LA
 
Re: Stämmer nog bra det...

Anders Östberg skrev:
Jo, man uppnår väl snabbt break-even-punkten där antalet timmar att bråka med MS kostar mer än att köpa en ny licens...

Jo, man gör ju visst det.. ;-)

Photocon skrev:
Men om man bygger sin PC själv av olika komponenter och har en helt skarp XP-version behövs inte det. Har själv inte byggt ngn på ett par år (lönar sig inte längre) utan skaffat med tillhörande XP.

Såvitt jag förstått, och enligt egen erfarenhet, så gäller detta även om man bygger datorn själv. På jobbet så är det just specialburkarna vi byggt ihop själva som licensstrulet varit med, inte de vanliga kontorsburkarna, för de köps färdigpaketerade från Dell. Detta är alltså en egenskap av licensen till Windows XP, inte OEM (bundle) licenserna som datorntillverkarna skickar med sin datorer. Denna licens är alltså ny iom. XP och har inte funnits i W2K, NT, 95/98 etc..
 
Nja, jag vet nog inte så mycket mer än du Lennart... att man måste registrera CS/CS2 över nätet stämmer förstås, Adobe har något liknande system som MS som gör att man måste kontakta Adobe om man vill byta maskin. Tror också det finns möjligheten att göra en komplett avinstallation som nollställer licensen, fast det har jag inte provat själv.

Huruvida det är riskabelt för crack-användare att uppdatera är kanske tveksamt, det kan vara så att MS och Adobe inte vill eller får hantera detaljerade uppgifter och därför inte kontrollerar om en installation är legal eller inte.- Fast här spekulerar jag bara vilt, säkrast är förstås att ha en legal licens.
 
Tack för svaren! Jag har ju varit i kontakt med Adobe per tel för att kolla om jag fick installera CS2 på både min stationär och bärbara dator på samma licens.

Och det fick man, men reservationen att båda inte fick användas samtidigt samt att bara innehavaren av licensen var berättigad att köra de maskinerna när Photoshop var igång.

Okej, nu är vi nere på hårklyverier, men sådana är tydligen reglerna.
 
Jobbet får betala för min licens, skulle inte för allt smör i småland betala för en full Adobe CS licens som privatperson. Då finns Elements eller ännu hellre GIMP. Annars tycker jag de skulle göra som MS och ha en vettig privat/stud licens frö en vettig peng som man kan installera på upp till 3 datorer och utan nån annan support än tillgång till forum/knowledgebase.

Jag tycker att CS är ALLDELES för dyrt och vet att Adobe tar en bra marginal på CS (En kompis var säljare på Adobe förrut).

Mina 2 öre...

/Dave
 
Re: Re: Adobe Photoshop CS2 med eller utan

Adobe tar så mycket betalt som de kan. Att priset sedan är högt beror nog snarare på brist på konkurrens än piratkopiering.






Men om man kollar inom brunvarumarknaden TV, DV; m m.
så brukar produkterna vara dyra till en början och då är det för det mesta vi som är lite prylgalna och gottstältare som köper, men sen kommer det en brytgränns som gör att priserna rasar och det blir var mans produkt.


Tomas
 
Självklart har inte alla betalat för sin CS2 här på Fotosidan... Men vem är dum nog att skriva det här?
Jag tror inte att Adobe sänker priset på sina varor om de kommer åt piraterna. Man kan dra paraleller till digital-TV:n, nu är det väldigt svårt att få tag i piratkort (jo, det finns men kräver en hel del av användaren) men inte har programbolagen sänkt sina priser för det.
Om Adobe blir av med sina pirater så tror jag inte att de som hade piratkopior går och köper en full version. Det är helt enkelt för dyrt för en "vanlig" användare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.