Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Lightroom 4 släppt!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Adobe har släppt Lightroom 4.

http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/


Från Adobe-epost:

"Lightroom Beta 4 also features:

Groundbreaking changes in the way tone curve adjustments are made and displayed, giving you the highest quality results in an interface that's easier to use than ever before.

More streamlined and elegant user interface - We've made several changes to the look and feel based on your feedback in the earlier beta releases.

Customizable interface - You can now display only the controls you want to be visible.

Precision white balance selection tool

Facility to easily rename and convert files to DNG after they've been imported to the Lightroom library

Increased interaction between Lightroom library organizational structure and the underlying file system

Filter and search presets to more quickly find the photographs you want
Better performance and improved interface for the Web module features

Develop control improvements based on community feedback, including comments from the Pixmantec user community (welcome!)"
 
Senast ändrad:
Attans, du hann före ;).

Denna post kanske borde ligga under Photoshop-forumet nu?, programmet har ju numera den fullständiga titeln, Adobe Photoshop Lightroom.

Jag ser verkligen fram emot att testa denna nya beta 4.
 
Vilken skillnad.
Går fortare men jag saknar fortfarande möjligheten att kunna exportera det till nåt annat än enbart .pdf [ på win].
Nu har jag inte suttit så länge med 4:an men det lilla jag har gjort idag på tio min tog över 20 min på 3:an.
 
Jag startade det precis och märkte också att det går snabbare.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att du inte kan exportera till mer än pdf?

Jag kan exportera vilken bild som helst till, jpeg, tiff,psd och dng.
 
Lars >>
Tänkte mer på hela projektet. Har man suttit och gjort en massa snygga bilder så vill jag kunan exportera det till ex .. ett webbprojekt
 
En nyhet till är tydligen (enligt mailet som Adobe har skickat ut) att versionerna för Mac och Win numera har samma funktioner ("full feature parity").

Det ska bli spännande att se vad Apple gör av uppdateringen av Aperture om det släpps som förväntat idag.
 
Herr_andersson skrev:
Lars >>
Tänkte mer på hela projektet. Har man suttit och gjort en massa snygga bilder så vill jag kunan exportera det till ex .. ett webbprojekt

Ah, ok nu förstår jag vad du menade men vad jag kan se så går det väl också, iaf. i denna nya versionen?

Jag testade precis med att slänga in ett par bilder i web-funktionen längst ut till höger brevid print och develop osv.

Det fungerade fin, fint ;).
 
JAVA skrev:
Är det någon som har sett prisindikation på Lightroom ?

Kommer det bakas in i Photoshop CS3 ?

Tydligen runt $200 tack vare våra amerikanska kollegor som tycker det är kul att betala dyrt. I Adobes forum för Lightroom bjuder jänkarna nästan över varandra i vad de anser att priset skall vara. Försökte antyda att jag tyckte $100 var rimligt (För mig har den i princip ingenting som Rawshootern inte hade och som jag behöver) men det fick genast mothugg.

Börjar ana orsaken bakom Adobes höga priser...
 
Nope, men det skulle verkligen vara instressant. Det lär väl dock dröja ett ganska bra tag innan vi kommer att se den slutgiltiga versionen av Lightroom.
 
Lars >>
Tackar !!
Som sagt det första man blir blind på är ögonen... Får skylal på att det är måndag morgon och att vårat interna närverk +telesystem har gått och lagt sig [ vad det nu har med saken att göra]
 
Herr_andersson skrev:
Lars >>
Tackar !!
Som sagt det första man blir blind på är ögonen... Får skylal på att det är måndag morgon och att vårat interna närverk +telesystem har gått och lagt sig [ vad det nu har med saken att göra]

Har provat lite mer nu och det verkar vara en ganska trevlig funktion. Mycket enkelt att skapa små websidor med olika utseende och inställningar.

Vi kan ju hoppas på att Adobe inte menar att enbart rikta sig mot proffs/yrkesfotografer för då lär väl priset stiga ordentligt.

En sak som jag reflekterade över när jag drog hem LT är hur litet programmet är. Hela installationen är ju bara strax över 11Mb, de har verkligen lyckats packa in många funktioner i ett litet paket, det gillar vi :).
 
Men vore det inte märkligt om Adobe sålde Lightroom som ett separat program? Det heter ju som någon sa tidigare i tråden "Adobe Photoshop Lightroom". Kanske kommer den skarpa versionen som en del av CS3?
 
johnniedunberg skrev:
Men vore det inte märkligt om Adobe sålde Lightroom som ett separat program? Det heter ju som någon sa tidigare i tråden "Adobe Photoshop Lightroom". Kanske kommer den skarpa versionen som en del av CS3?

Gud förbjude. RawShooter/Lightroom kan göra allt jag behöver sånär som på en sak - klona bort sensordamm. Har inte lust att betala 10 papp för att kunna göra det.
 
jkene skrev:
Gud förbjude. RawShooter/Lightroom kan göra allt jag behöver sånär som på en sak - klona bort sensordamm. Har inte lust att betala 10 papp för att kunna göra det.

Hehehe... Tänkte inte på det åt det hållet. Jag ska ju ändå köpa uppgraderingen när den kommer så för min del blir Lightroom gratis i så fall eller hur man ska uttrycka det.

Edit: Det kanske släpps både som separat program (för att kunna konkurera med Aperture) men ocskå som en del av PS.
 
Senast ändrad:
De killen menade innan med att de bara gick att exportera till pdf var ju slideshowna. Vore grymt bra att kunna dra ut de till flash tex. Vore riktigt eftertraktat från min sida =). Flyter på riktigt bra tycker jag. Kanske lite väl plottrigt nu. Känns som d etryckt in så mkt de bara kunnat av allt användarna påpekat men jag hoppas de rensar upp lite till RC1 eller den skarpa. =). Kul program iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.