ANNONS
Annons

Adobe Lightroom 4 släppt!

Produkter
(logga in för att koppla)
johnniedunberg skrev:
Men vore det inte märkligt om Adobe sålde Lightroom som ett separat program? Det heter ju som någon sa tidigare i tråden "Adobe Photoshop Lightroom". Kanske kommer den skarpa versionen som en del av CS3?

Låter konstigt. De har ju lovat oss som har RS Premium att få uppgradera gratis till Lightroom efter uppköpet av Pixmantec om jag inte helt läst fel på Pixmantecs site. Jag har svårt att se att Adoba skulle bjussa oss på PS också. Det kommer inte att hända.

Andyreas skrev:
De killen menade innan med att de bara gick att exportera till pdf var ju slideshowna. Vore grymt bra att kunna dra ut de till flash tex. Vore riktigt eftertraktat från min sida =). Flyter på riktigt bra tycker jag. Kanske lite väl plottrigt nu. Känns som d etryckt in så mkt de bara kunnat av allt användarna påpekat men jag hoppas de rensar upp lite till RC1 eller den skarpa. =). Kul program iaf.

Ah nu förstod jag också, ber om ursäkt för att jag var så naiv innan. Jag visste inte ens att man kunde exportera slideshows.

Är Lightroom bättre som rawkonverterare än Camera Raw?

Eller låt mig omformulera: På vilket sätt är Lightroom bättre än att köra Bridge och Camera Raw?

Har testat Lightroom lite snabbt, och jag kan inte riktigt se dess fördelar... Fill light var ju en trevlig funktion, men utöver den skillnaden hittade jag ingen direkt avgörande skillnad.

Har ärligt talat ingen jättekoll på bridge och camera raw men det som det mestadels snackas om är just arbetsflödet. Allt från import, organisering, justering till export eller vad man ska kalla de. Om man vill göra ett flashgalleri snabbt och smidigt för att visa sina senaste alster.

Utöver det finns det ju en massa små bra smidiga funktioner, lights out osv. Men det är säkert mkt en fråga om tycke och smak. Vilka bitar behöver man osv. Blev inget bra svar detta....he

Grrrrr....

Jag har upptäckt en extremt strörande bugg i denna beta.

"Nästan" varje gång jag ska in på en eller flera bilder och ska ändra keyword så hoppar programmet till grunden, dvs. hela arkivet. Detta händer inte på varje bild men på kanske 60-70% av bilderna, det verker ibland som om programmet inte hinner med och därför går den tillbaka till utgångsläget.

Det känns helt hopplöst när man ska in och ändra, detta var inget jag märkte på den förra betan så jag vet inte riktigt vad de kan ha hittat på.

Nu börjar Lightroom bli riktigt bra!

Jag tillhörde dem dom var väldigt kritisk till Lightrom i dess förra version som jag med flera gamla RawShooter användare tyckte var oanvändbar. Adobe har som många säkert vet lovat oss gamla RS Premium användare fri uppgardering efter uppköpet av Pixmantec och det såg jag och många andra då mest som ett dåligt skämt.

Kritiken då gällde för min del främst gränsnittet som jag tyckte var överlastat och ineffektivt och det blev ju knappast bättre av att Beta 3 vid denna tid verkligen var otroligt seg. RS Premium åkte stora cirklar kring förra betaversionen av Lightroom och man befarade verkligen det värsta om det var detta vi RS-användare skulle erbjudas som ersättning för RS Premium.

Nu kan i alla fall jag konstatera att Adobe verkligen verkar har lyssnat och kanske faktiskt menat allvar med att det var kompetens de var ute efter vid köpet av Pixmantec och inte bara marknadsandelar. Det ser faktiskt ut som att Lightroom blivit en hel del mer likt RS i denna version, utan att för den delen ta med sig det som var dåligt i RS.

Gränssnittet har gjorts om och är bitvis riktigt riktigt bra (trots att det är elegant :) ). Det finns numera t.o.m både "Fill Light" och "Vibrance"- verktyg som i RS Premium, så nu finns snart inte så mycket att gnälla på. Dessutom följer Lightroom Windowsstandard i betydligt högre grad än RS som var klart udda. RS hade ju inte ens en vanlig topmenyrad.

Sen tillhör jag dem som verkligen uppskattar det bästa stödet för DNG-formatet (Digital Negative) som jag sett hittills. Det är ju inte fel att både kunna läsa DNG-formatet och konvetera till DNG från alla typer av bilder som lästs in för de som valt att spara sina orginal i DNG. Jag som nästan hade bestämt mig för Silkypix tror nästan att jag håller på och tänker om.

Till sist det kanske bästa av allt. Lightroom har som vi förväntade oss i sin nya version blivit avsevärt mycket snabbare. Man behöver inte heller som i RS vänta på att programmet bygger en massa previews innan man kan börja jobba på allvar, vilket säkert kan uppfattas som en fördel av oss RS-användare.

Senast ändrad:
Artefakter

Proxybilderna har blivit betydligt mindre nu, vilket dels gör cashe-folderns storlek mindre, men också alla operationer snabbare.

När jag använder den nya kurvreglagen (highligts, lights, darks, shadows) för att göra bilder som redan har stora kontraster mellan highlights och shadows mörkare och ännu mer kontrastrika får jag förfärliga artefakter i de mörka områdena på skärmen. Om jag exporterar bilden till TIF ser det dock normalt ut.

Är det bara jag som får dessa artfakter vid nertoning av kontrastrika bilder?

Innan jag installerade beta 4 tömde jag cashen, så alla proxies jag har är nygenererade av beta 4.

Så här kan det se ut (lite svårt att se i denna lilla screendump). När jag exporterar ser det helt OK ut.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    60.8 KB · Visningar: 431
larsbengtsson skrev:
Jag startade det precis och märkte också att det går snabbare.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att du inte kan exportera till mer än pdf?

Jag kan exportera vilken bild som helst till, jpeg, tiff,psd och dng.

Mina Minolta RAW (MRW) och Sony A100 RAW (ARW) funkar perfekt att konverteras till DNG med Lightroom. Det är också möjligt att importera och konvertera JPG-filer till DNG, men jag kan inte läsa de som konverterats från JPG till DNG i Silkypix (som annars brukar klara det mesta). De som konverterats från MRW och ARW funkar utmärkt även i Silkypix. Verkar finnas en bugg här. Annars är JPG->DNG nåt som kan vara riktigt bra. Då skulle man ju kunna editera även ett JPG orginal efter konvertering utan att man förlora ännu mer kvalitet vid varje sparande av förändringar. Sen kan man ju få ett enhetligt format för långtidslagring om man vill ha det även om det inte är nåt fel på JPG i sig.

Utskrifter?!

Är det någon som testat att skriva ut från Lightroom 4. Med samma inställningar som jag kört med i PS CS så skulle jag skriva ut en bild för att testa. Och hur jag än bar mig åt så blir det "crap" av allt.
Kan var "Skit bakom spakarna", men jag börjar tro annat. Jag bifogar en bild med hur den ser ut (och så även utskriven i PS. Den inflikade bilden är så som den ser ut i förhandsgranskningen (i Canons förhandsgranskning). Så ser det även ut i utskrift. Ingen rolig historia m a o.
Jag får väl mecka vidare och se om det löser sig eller om någon annan har en god idé vad som är fel.
Tillsvidare får jag väl trycka Ctrl+E och växla till Photoshop och skriva ut där.

mvh/Ove

Bilagor

• print.jpg
    print.jpg
    26.5 KB · Visningar: 303
Klon

Jag tänkte på sensordamm.

Jag hade möjlighet att öla lite med Tom Hogarty när han var i Sthlm. Han är "product manager" för Lightroom.

Vi kom då in på just sensordamm och när jag frågade honom om det så sa han bara: "you mean something small and easy that you could simply just name the dustbuster". Så det finns nog i planeringen.

Det här var i våras så det var fortfarande bara beta2 (fast vi fick se 3:an ändå). Mellan all öl (tack Adobe) så kom det fram en hel del om giftemålet mellan Lightroom och Photoshop. Camera RAW4 blir egentligen direkt identisk med Develop i Lightroom. Dvs att filer som bearbetats i det ena eller andra tar med sin data mellan dessa två program.

Med reservation för att jag var onyktrare än källan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar