Nu börjar Lightroom bli riktigt bra!
Jag tillhörde dem dom var väldigt kritisk till Lightrom i dess förra version som jag med flera gamla RawShooter användare tyckte var oanvändbar. Adobe har som många säkert vet lovat oss gamla RS Premium användare fri uppgardering efter uppköpet av Pixmantec och det såg jag och många andra då mest som ett dåligt skämt.
Kritiken då gällde för min del främst gränsnittet som jag tyckte var överlastat och ineffektivt och det blev ju knappast bättre av att Beta 3 vid denna tid verkligen var otroligt seg. RS Premium åkte stora cirklar kring förra betaversionen av Lightroom och man befarade verkligen det värsta om det var detta vi RS-användare skulle erbjudas som ersättning för RS Premium.
Nu kan i alla fall jag konstatera att Adobe verkligen verkar har lyssnat och kanske faktiskt menat allvar med att det var kompetens de var ute efter vid köpet av Pixmantec och inte bara marknadsandelar. Det ser faktiskt ut som att Lightroom blivit en hel del mer likt RS i denna version, utan att för den delen ta med sig det som var dåligt i RS.
Gränssnittet har gjorts om och är bitvis riktigt riktigt bra (trots att det är elegant
). Det finns numera t.o.m både "Fill Light" och "Vibrance"- verktyg som i RS Premium, så nu finns snart inte så mycket att gnälla på. Dessutom följer Lightroom Windowsstandard i betydligt högre grad än RS som var klart udda. RS hade ju inte ens en vanlig topmenyrad.
Sen tillhör jag dem som verkligen uppskattar det bästa stödet för DNG-formatet (Digital Negative) som jag sett hittills. Det är ju inte fel att både kunna läsa DNG-formatet och konvetera till DNG från alla typer av bilder som lästs in för de som valt att spara sina orginal i DNG. Jag som nästan hade bestämt mig för Silkypix tror nästan att jag håller på och tänker om.
Till sist det kanske bästa av allt. Lightroom har som vi förväntade oss i sin nya version blivit avsevärt mycket snabbare. Man behöver inte heller som i RS vänta på att programmet bygger en massa previews innan man kan börja jobba på allvar, vilket säkert kan uppfattas som en fördel av oss RS-användare.