Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
jimh skrev:
Bra för kunden är det ju inte, men för en programutvecklare är det nog inte orimligt.
Kameramodellen är ju det som avgör vad för inställningar och dylikt som skall användas. Så utvecklaren kan ju ha argumentet att det blir en sämre konvertering om man inte kan applicera specifika parametrar för kameran. Och på så sätt få åtnjuta marknadsfördelen att kunna säga att man fixar dng utan att det för med sig nackdelen att man förlorar incitament att följa med i uppgraderingskarusellen.
Jag tror DNG-formatet är vad det är precis som det kommer ut ur Adobes konverterare. Att det sen finns olika kamera-specifika "Processing bias parameters" i RawShooter som är specifika för olika kameramodeller det är självfallet en RS specifik historia. Dessa hjälper användaren att rationalisera bildhantering men hindrar en inte från att läsa DNG i sig. Dessa processing bias korrigerar kameraspecifika tillkortakommanden i exponering, kontrast etc. typiska för kameran i fråga, så man inte behöver korrigera det på varje enskild bild. Men att jag inte skulle kunna läsa in en bild tagen i Sony RAW från A100 som sen konverterats till DNG med Adobe DNG Converter skulle förvåna oerhört mycket.
Att man däremot inte får nån hjälp av en profil i RS för Sony A100 kommer ju att vara ett faktum, men det är inget som hindrar mig helt att läsa DNG, möjligen kommer defaultprofilen göra att jag får tweeka nåt reglage lite extra för att bli nöjd med mina bilder i jämförelse med hur det är idag. Det är bara att testa så fort Sony A100 finns tillgänglig och Adobes converter stöder dess format.
Det