maxzomborszki
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Detta är upprörande
Men det finns också programmerare som av ren slentrian eller okunnighet ger kompilatorn direktiv att spotta ur sig en binär med stöd för ett visst instruktionsset och utan stöd för "äldre" processorer, helt i onödan.
Jag tänker inte spekulera i vilket som är fallet i detta fall. Kanske har de några otroligt briljanta algoritmer som bara lämpar sig för SSE-instruktioner och skulle gå så fruktansvärt långsamt annars att de inte vill att folk ska genomlida det. Oavsett vilket så suger det att man inte ens får upp en dialogruta som sade "Ledsen, din dator fyller inte hårdvarukraven för detta program. Du behöver...". Annars brukar det faktiskt vara kutym att kolla hårdvarukrav i installationsprogrammet. Det kostar nog mer tid, energi och pengar att sitta och svara på supportbrev varför deras program vägrar starta.
Faktum är att de troligen inte behöver göra särskilt mycket (vare sig i form av tid, pengar eller energi) för att försäkra sig om någon "bakåtkompatibilitet", om de nu inte handkodat sina rutiner i assembler för just ett visst instruktionsset. Även om de har det, tror jag att de som alla normala programmerare normalt gör, dvs först skriver rutinen i ett högnivåspråk och under profileringen av programmet ser att väldigt mycket tid tillbringas i en viss del av koden. Den delen optimerar man. Det finns väldigt liten anledning att ta bort den ursprungliga koden som trots allt funkar. Istället kan man se till att den optimerade koden körs OM processorn stödjer det, annars får det gå långsammare. Detta är inget ovanligt "knep", tvärtom fick jag lära mig det under den första grundkursen i datalogi. Det handlar inte om någon "brytning".Ljung skrev:
Men att hela tiden försäkra sig om bakåtkompatibilitet med gammal omodern hårdvara kostar tid, pengar och energi. Någonstans måste brytningen göras.
Men det finns också programmerare som av ren slentrian eller okunnighet ger kompilatorn direktiv att spotta ur sig en binär med stöd för ett visst instruktionsset och utan stöd för "äldre" processorer, helt i onödan.
Jag tänker inte spekulera i vilket som är fallet i detta fall. Kanske har de några otroligt briljanta algoritmer som bara lämpar sig för SSE-instruktioner och skulle gå så fruktansvärt långsamt annars att de inte vill att folk ska genomlida det. Oavsett vilket så suger det att man inte ens får upp en dialogruta som sade "Ledsen, din dator fyller inte hårdvarukraven för detta program. Du behöver...". Annars brukar det faktiskt vara kutym att kolla hårdvarukrav i installationsprogrammet. Det kostar nog mer tid, energi och pengar att sitta och svara på supportbrev varför deras program vägrar starta.