Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe köper Macromedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Antagligen att Dreamveawer försvinner, Adobe har ju GoLive..även macromedias Fireworks ligger antagligen illa till..
Jag tror att Adobe ville åt Flash och andra multimedaprodukterna Macromedia har, då deras egna motsvarande produkter aldrig riktigt har slagit igenom..

Tänk så underbart det varit om Adobe nu köpt upp Macromedia och sen avvecklat det hela och låtit flash dö den död den förtjänar.

Men det är att tänka önskedrömmar.

Oavsett vad man tycker om Flash (jag tycker att det är finfint) så är detta såklart dåligt!
Vi behöver flera stora spelare på den här marknaden för att hålla dem på tå. Pris och feature-krig lär det ju inte bli när Adobe tar över 99% av marknaden.

Tvivlar på att de lägger ner Dreamweaver. Möjligt att de "integrerar" det i GoLive. DW måste ju vara det överlägset största varumärket vad gäller webbutveckling.

Trist.

Jag blev lite förvånad när jag läste nyheten. Tror inte nödvändigtvis detta är en bra riktning, men hoppas att Adobe väljer att behålla och utveckla DW och FW.

Tvärtom mot alla olyckskorpar så tror jag ändå att det kan göra en hel del gott. Båda företagen får tillsammans en större pondus än vad varje del hade som enskilt företag.

Adobe är ute efter pengar, jag är tveksam till att de skulle lägga ner en lönsam produkt såsom Dreamweaver när väldigt många är överens om det faktum att det är bättre än GoLive. De kanske strukturerar om marknadssegmenten lite. Men varför tror alla att de ska lägga ner saker så fort något köps upp. Om något tror jag de vill få in Dreamweaver i sin egen produktportfölj.

Jag menar, Det som tidigare hette CoolEdit lever fortfarande fast som Adobe Audition, trots att det inte är var det mest framgångsrikt programmet direkt. Och mig veterligen har de inte ändrat speciellt mycket i interface och liknande.

Adobe har länge en historik av att köpa in andras verk och sedan publicera under sitt eget namn. Det var bland annat så Photoshop började. På en royalty licens, samtidigt som de precis kollat på andra produkter, det var inte förrens senare upp i versionerna som Adobe köpte rättigheterna.

Adobe köpte ju Aldus Pagemaker för några år sedan och nu har dom slutat att vidareutveckla den...

vet inte vilket år det var men 7 var den senaste versionen som gjordes. Sen fanns/finns det ett pagemakerplugin till indesign.

Det beror lite på vad man menar med att läga ner. Om det innan uppköpet fanns GoLive och Dreamweaver, Photoshop och Fireworks, Illustrator och Freehand och det efter uppköpet finns Dreamweaver, Photoshop och Illustrator (baserat på vad jag tror) så har ju program försvunnit från marknaden. Kalla det sedan vad du vill.

Vad man kan vara rädd för är att Adobe tappar lite driv då de inte längre har en konkurrent på samma nivå, det har vi ju sett förut...

Skulle tro att man är ute efter Flash i första hand. Som "bonus" får man Dreamweaver som idag är betydligt mer inarbetat än GoLive! Freehand plockar fler och fler från Illustrator som verkar ha gått lite i stå när det gäller utvecklingen. På bildredigeringssidan får man nog ändå hålla PS som ledande.

Man kan ju hoppas att Dreamweaver lever kvar och att Illustrator får ett ryck med funktioner från Freehand.

Jo, Pagemaker och Indesign fanns parallellt en längre tid och har faktiskt inte mycket gemensamt.

stranden skrev:
Tänk så underbart det varit om Adobe nu köpt upp Macromedia och sen avvecklat det hela och låtit flash dö den död den förtjänar.

Men det är att tänka önskedrömmar.

Amen, brother!

Sedan är det bara Real kvar och deras Real Audio/Player att slå ihjäl :))

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar