Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe har stängt ned CS1, CS2 & CS3. Hur lösa problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Jag försökte idag börja dra i trådarna för att installera CS3 på min nya laptop och får då i kontakt med Adobes support veta att de har bestämt sig för att stänga ned servrarna som sköter aktiveringen av dessa program.

När jag frågar hur man har tänkt lösa detta för oss som vill fortsätta använda de program vi köpt så är svaret att vi får gå över till CC.

Jag försökte förklara att detta är vad de själva kallar en "perpetual licence" som rimligen inte kan ha nått bäst-före datum då inget sådant fanns angivet när man köpte dem men de ville inte alls lyssna på det örat.

På sina egna support-forum har de markerat alla trådar om detta som "SOLVED" när de medelat att det bara är att byta till CC och sen låst tråden för vidare inlägg.

Nu undrar jag hur rättsläget ser ut här, rimligen så kan de väl inte bara stänga ned möjligheten att använda ett program som de en gång sålt med en tidsmässigt obegränsad licens???

Nu undrar jag hur rättsläget ser ut här, rimligen så kan de väl inte bara stänga ned möjligheten att använda ett program som de en gång sålt med en tidsmässigt obegränsad licens???

Jag är tämligen säker att om du gräver i EULA:n som du en gång i tiden godkände så kommer du att hitta något om att Adobe får göra precis vad de vill.

Och eftersom Adobe är ett amerikanskt företag lär det också stå något om att eventuella tvister mellan dig och Adobe skall avgöras i just denna domstol i USA, varpå det plötsligt blir dyrt och krångligt att dra dem till domstol.

Det måste vara kostsamt att underhålla CS3 som kom 2007? det finns ju mängder med mjukvara som inte stöds i nya OS. Men frågan kanske inte är avgjord om många användare reagerar med missnöje?

När man köper en mjukvara så brukar det ingå support en viss tid.
Ganska normalt idag att det är 5 år efter versionen kom.
Så 17 år får man nog allt vara nöjd med.

Sorry men att gnälla 13 år efter lanseringen (2007) av ett program att det inte fungerar längre.... Det blir ju bara löjligt.
Du har ju uppdaterat till ny Laptop av en anledning - gissningsvis 64 bit.
Redan där har du ju svaret...

Adobe CC av idag innehåller dessutom så mycket förbättringar att det ensamt gör uppgraderingen från CS3 värd varenda krona.

Ibland är det klokt att fundera på vilka slag man skall utkämpa.
Men om lycka till med en "Lawsuit" – Den kommer kosta betydligt mer än en uppgradering.;)

Föreslår att du går över till Gimp, Darktable och/eller Rawtherapee, så slipper du Adobe helt och hållet. Själv har jag laddat ner samtliga nämnda program, men av ren lättja (och vana), kör jag på ned mitt Lr 6.14, (så länge det fungerar).

Skulle det uppstå ett liknande scenario som du råkat utför i mitt fall, kommer jag att börja försöka lära mig att använda Darktable och Gimp, av nämnda anledning.

Inte minst Gimp förefaller vara ett synnerligen kompetent program, som dessutom fungerar tillsammans med Darktable på samma sätt som Lr fungerar med Ps.

Adobe kan ta sin "prenumerationsmodell" och stoppa den där solen aldrig skiner, imho.

Kan nog ändå hålla med TS, det är ju skillnad på support och att man måste begära lov för att använda något man köpt. Mer ärligt om de helt vill slippa support är att slopa registrering av gamla mjukvarorna. Finns det någon annan produkt där man måste begära lov att få flytta en produkt? Jag har flyttat flera gånger och tex IKEA har inte nekat när jag har tagit med 20 år gamla möbler!

Nästa åtgärd är då såklart att stoppa flytt av alla LR6.14, då skulle tex jag bli sur

Jag försökte idag börja dra i trådarna för att installera CS3 på min nya laptop och får då i kontakt med Adobes support veta att de har bestämt sig för att stänga ned servrarna som sköter aktiveringen av dessa program.

När jag frågar hur man har tänkt lösa detta för oss som vill fortsätta använda de program vi köpt så är svaret att vi får gå över till CC.

Jag försökte förklara att detta är vad de själva kallar en "perpetual licence" som rimligen inte kan ha nått bäst-före datum då inget sådant fanns angivet när man köpte dem men de ville inte alls lyssna på det örat.

På sina egna support-forum har de markerat alla trådar om detta som "SOLVED" när de medelat att det bara är att byta till CC och sen låst tråden för vidare inlägg.

Läste du verkligen igenom ALLA de ca 400 sidorna i användaravtalet innan du godkände det...? Du har med stor sannolikhet inte alls köpt en "tidsmässigt obegränsad licens" - du har köpt en licens som adobe förfogar rätten över att begränsa hur de vill och när de vill.

Föreslår att du går över till Gimp, Darktable och/eller Rawtherapee, så slipper du Adobe helt och hållet. Själv har jag laddat ner samtliga nämnda program, men av ren lättja (och vana), kör jag på ned mitt Lr 6.14, (så länge det fungerar).

Skulle det uppstå ett liknande scenario som du råkat utför i mitt fall, kommer jag att börja försöka lära mig att använda Darktable och Gimp, av nämnda anledning.

Inte minst Gimp förefaller vara ett synnerligen kompetent program, som dessutom fungerar tillsammans med Darktable på samma sätt som Lr fungerar med Ps.

Adobe kan ta sin "prenumerationsmodell" och stoppa den där solen aldrig skiner, imho.
adobes prenumerationsmodell är det bästa som hänt sedan skivat bröd... Åtminstone för oss som producerar för andra än oss själva.

Du har antagligen aldrig stött på de problem med kompatibilitet mellan versioner som många grät över förr, men som nu är spårlöst borta.

Åtminstone för oss som producerar för andra än oss själva.
Möjligt. Jag producerar bara för mig själv, (om man bortser från de bilder jag lagt upp på stocksajter och andra ställen, till försäljning).
Du har antagligen aldrig stött på de problem med kompatibilitet mellan versioner som många grät över förr, men som nu är spårlöst borta.
Det har jag inte gjort, i o m att jag bara använt mig av fristående Lr (sedan version 5), och det har rullat på ända sedan dess.

Det där är ju intetsägande egentligen. Antingen har han eller så har han inte köpt en "tidsmässigt obegränsad licens" . Om du tror dig veta vilket det är, kanske du kan redogöra för det i s f !?
Eftersom Adobe inte skulle göra detta om det stred mot några användaravtal - det är dyrt att göra fel i USA - så är det en betydligt rimligare slutsats att det förhåller sig som jag skrev, än att det är som TS tror. Men det går alltså att gräva fram i användaravtalet.

"... (c) you acknowledge that any obligation Adobe may have to support the previous version(s) may be ended...."

Eftersom Adobe inte skulle göra detta om det stred mot några användaravtal - det är dyrt att göra fel i USA - så är det en betydligt rimligare slutsats att det förhåller sig som jag skrev, än att det är som TS tror. Men det går alltså att gräva fram i användaravtalet.

"... (c) you acknowledge that any obligation Adobe may have to support the previous version(s) may be ended...."
Ja men Martin, det står ju uttryckligen support, inte att programmet skall upphöra att fungera !?

Det är bara inse att man faktist gått med på villkoren. Även om man var för lat för att läsa dem...
Även om du har rätt i sak (brukar du läsa villkoren för att använda en app till telefonen, eller varje gång du laddar ner ett program på datorn, om det dessutom består av 400 sidor ?) Om svaret på frågan är jakande, kan du komma ihåg vad det är du läst, om du ö h t kan göra det begripligt för dig !?

Jag gissar att du själv inte läst och/eller kommer ihåg vad som står i slutanvändaravtalet till prenumerationsmodellen du håller så högt.

Det är det här EU brukar få ordning på. Men det tar ju för lång tid. Har själv CS2 till skrivaren, men så länge jag inte kopplar upp den datorn till nätet ska det väl fungera.

Jag har använt Photoshop sedan 2014 och var nöjd. Men sedan kom molnet och tillsammans med prishöjningarna så avgjorde det till Adobes nackdel. Jag köpte Affinity istället. Det är kraftfullt och kan samma saker som PS. Det finns GIMP och olika fria raw-program som också funkar som ersättare till PS+CR. Så Abobe är inte ensamma på banan för avancerad bildbehandling längre. Sen är PS braschstandard inom foto om man jobbar professionellt med bild. Men för mig som amatör duger alternativen. Det är resultatet som räknas. Mitt abonnemang av PS går ut 23 augusti men jag är redan utestängd från det i praktiken så min tid som Adobe-kund är över.

Det skulle ju underlätta om folk kunde hålla isär att underhålla programmet med uppdateringar respektive att faktiskt kunna installera och köra programmet i dess befintliga skick.

Under en period hade Adobe en version av CS2 som inte krävde aktivering för kunder som drabbades av nedstängningen av aktiveringsservern, men den verkar de ha tagit bort.

Förmodligen finns det "tredjepartslösningar" för att aktivera äldre versioner av PS och det behöver man knappast ha något moralisk betänklighet kring om man faktiskt har betalat.

Red: rättstavning

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar