Ärligt talat, jag förstår inte den här aversionen mot att pytsa en hundring i månaden och få Lightroom + PS uppdaterat flera gånger om året, med en rejäl årlig uppgradering. Vad är problemet? Javisst , LR 6 var ju jättebra en gång i tiden, men kanske inte håller måttet idag.
Är det rent ekonomiska problem kan jag förstå det. Men när en del börjar prata om ”Inlåst” blir jag bara trött.
Som jag ser det finns det åtminstone två saker som motiverar mig och det är inte att det nödbändigtvis skulle behöve vara så särskilt dyrt i kronor och ören utan i strul och i säkerhetsmässiga problem.
1. Hur många abonnemang har du? Jag börjar få alldeles för många och vill helst inte ha fler. Ibland slutar de funka för att jag inte har koll på vilka jag ska uppdatera när jag fått något kort uppdaterat och som då slutat funka.
2. Inget annat fotorelaterat bolag som jag köpt mjukvara har så till den milda grad misslyckats med säkerheten kring våra kortuppgifter som just Adobe. Efter att de blev hackade, spreds våra kortuppgifter över nätet och vi uppmanades då i mail att byta våra lösenord, inte bara hos Adobe utan överallt annars som vi använt dem så fick min tillit för Adobe ett grundskott och för alla andra tjänster också där man propsar på att vi ska lämna våra kortdata som säkerhet för evighetsprenumerationer.
Att köra LR 6 idag får väl närmast betecknas som ett självskadebeteende som väl närmast kan jämföras med rabiat vaccinmotstånd. Finns väl ingen större logik i det om man bortser från skepsicismen mot Adobes och även andras evighetsprenumerationer.
Jag har erfarenhet själv av kortbedrägeri som kunde kostat mig 16-17 000 om inte Nordea och MasterCard rett ut det och via Klarna fick jag någon annans fakturor upprepade gånger på nära 20 000 spänn då någon av "misstag angivit min mailadress hos Klarna". Mer behövs tydligen inte för att det ska flippa ur i en del fall och nu senast var det väl Amazon som fick kritik för säkerhet och ID-kapningar.
Nätet är finfint så länge solen skiner men när det går fel eller man blir utsatt för brott så kan det vara enormt svårt och tidsödande att reda ut. Klarna var jag tvungen att polisanmäla för att de skulle ta sig an problemen och en dubbelbetalning som hände en gång på jobbet när jag betalade för en konferens mot ett system som inte fixade ÅÄÖ kunde klaras upp först efter att MasterCard gått in och tagit arrangören i örat. En arrangör i USA som varken svarade på telefon eller mail.
Så det är en god princip att exponera sina kortuppgifter så lite det bara går om man vill slippa onödigt strul. Eftersom strulet när det uppstår kan bli enormt dyrt och krävande. Det finns massor av företag som funkar finfint så länge det bara ska tas betalt och levereras men många verkar inte veta hur de ska ta sig an reklamationer och returhantering ens 2021, något som de av de många gånger föraktade gamla portorderföretagen i "den gamla ekonomin" klarat i över 100 år.
Med det sagt, så handlar detta om långt mycket mer än Adobes prenumerationsmodell. Det handlar i stället i grunden om en mer medveten exponering mot Internet än de flesta tänker på i tider där säkerhetsribban sänkts hela tiden av handeln som vill göra det "så enkelt som möjligt" att handla och betala. Så i andra änden så kan vem som helst "blippa runt" med dina kort helt utan att autentisera sig - förutsatt att du inte bett banken stänga den säkerhetsluckan. Så har det heller inte alltid varit.