Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Camera Raw 3.4 update

Produkter
(logga in för att koppla)

curts

Aktiv medlem
Adobe har äntligen släppt en ny utgåva av Camera Raw, version 3.4!

För följande kameror har det lagts till stöd i produkten:
# Canon EOS 30D
# Leaf Aptus 65
# Leaf Aptus 75
# Olympus EVOLT 330
# Olympus SP-320
# Pentax *ist DL2
# Samsung GX-1S
 
Är det bara nya kameror som uppdateras mellan versionerna?
Är det inga nya funktioner eller fixar som ändras?

Enl. deras "Read me"-fil så verkar det som att det endast är stöd för nya kameror som har tillkommit.
 
Jag har ett problem...jag har uppdaterat CS 2 till 3.4 och när jag tittar på mina Nikon D200 RAW filer så ser jag inte bilderna som miniatyrer i Bridge utan bara som filer.
Varför är det så?
De andra filerna syns som miniatyrer
 
Nu funkar det inte alls!

Uppdaterade Elements 4 till Camera Raw 3.4 och nu funkar det inte att öppna filerna?! Har vad jag förstår gjort som man ska. (Min uppdatering i januari till version 3.3 funkade som det skulle.) Jag öppnade den nedladdade Zip-filen med 3.4 och har lagt den i rätt mapp, File Formats, Plug-Inns. När jag nu försöker öppna en fil säger programmet att den inte känner igen filen, "fel typ av fil". Jag böt tillbaka till 3.3, men inte heller då kände programmet igen filen. Har provat starta om datorn, fortfarande samma sak. Fasen också, och typiskt eftersom en uppdatering antagligen var helt ondödig eftersom version 3.4 inte verkar ha uppdaterats med annat än stöd för några nya kameramodeller. Vad kan det vara för fel. Help me, please!
 
Re: Nu funkar det inte alls!

Magnus Edström skrev:
Uppdaterade Elements 4 till Camera Raw 3.4 och nu funkar det inte att öppna filerna?! Har vad jag förstår gjort som man ska. (Min uppdatering i januari till version 3.3 funkade som det skulle.) Jag öppnade den nedladdade Zip-filen med 3.4 och har lagt den i rätt mapp, File Formats, Plug-Inns. När jag nu försöker öppna en fil säger programmet att den inte känner igen filen, "fel typ av fil". Jag böt tillbaka till 3.3, men inte heller då kände programmet igen filen. Har provat starta om datorn, fortfarande samma sak. Fasen också, och typiskt eftersom en uppdatering antagligen var helt ondödig eftersom version 3.4 inte verkar ha uppdaterats med annat än stöd för några nya kameramodeller. Vad kan det vara för fel. Help me, please!

Försöker du öppna med hjälp av Öppna-funktionen i Elements? (Antar det men frågar ändå för säkerhets skull). I så fall kan jag bara rekommendera att gå till rätt "support forum" hos Adobe. Det brukar alltid finnas någon som kan hjälpa fort.

Du är väl säker på att det är en RAW-fil av typ som har stöd. Jag skulle också flytta över 3.3:an till ett USB-minne eller nåt, men jag har svårt att tro att det kan vara det i detta fallet.

Du har väl inte flera File Formats-mappar på datorn??
 
Jag fick det att funka igen sent igårkväll. Dock inte 3.4 versionen utan gamla 3.3. 3.4 som jag hade laddat ned har jag slängt i papperskorgen. Den verkade inte vilja öppna NEF-filer från Nikon D50. Orsaken till att det först inte heller funkade med 3.3 har jag ingen aning om, sånt som händer med datorer kanske. Tack för ditt engagemang Johan. M v h
 
Gagarin skrev:
Är det kört att köra Camera Raw som klarar D200-filer under CS 1?
Inga uppdateringar görs på CS1. Men du kan använda adobes senaste DNG-converter. Den gör om dina NEF-filer till DNG-filer som CS1 i sin tur kan läsa.
DNG-convertern laddas ned gratis från Adobes nedladdningssida.

Det är ändå säkrast att spara sina raw-filer som DNG ;-)
 
4080 skrev:
Jag har ett problem...jag har uppdaterat CS 2 till 3.4 och när jag tittar på mina Nikon D200 RAW filer så ser jag inte bilderna som miniatyrer i Bridge utan bara som filer.
Varför är det så?
De andra filerna syns som miniatyrer

Jag har precis samma problem med min Canon D30. Någon som har en lösning i sikte?

PS: jobbar i Mac.
 
När jag härom dagen installerade CS2 på PC fick jag heller inte fram tumnaglar på RAW-bilder i Bridge (dock funkade det med jpg-filer). Uppdaterade både Bridge och Camera RAW samt tömde cachen, men fortfarande inga tumnaglar. Det hela löste sig dock efter omstart av datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.