Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Camera Raw 3.4 update

Produkter
(logga in för att koppla)
det står att man ska lägga den i denna mapp:

Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats

Jag har inget som heter "program filer" eller "vanliga filer" på min c:. Nån som vet vart man ska lägga den då?
 
I svensk version av XP skall det vara:

Program\Delade filer\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats

//Lars
 
Kan det möjligtvis vara så att du inte har WinZip installerat? I så fall måste du först plocka hem det. Jag brukar använda mig av WinRAR istället, det går lika bra. Då får du med ett enkelt högerklick på zip-filen upp ett antal uppackningsalternativ.
 
Det verkar vara som Leif säger. Ladda hem WinZip (eller WinRar) och installera. Prova sen igen.
 
Väcker en gammal tråd till liv eftersom jag satt halva kvällen och försökte få Adobe Camera Raw 3.4 att funka under Photoshop CS2 + Bridge samt Photoshop Elements 3.0 (båda på Windows), utan resultat. Jag tror jag försökte med tre-fyra helt olika sätt och tips som jag hittade på Adobesforums, Nikonians, mfl med allt från felaktiga pluginskataloger, felaktiga cache och inställningsfiler till Nikons NEF-plugin.

Till slut hittar jag problemet, ACR 3.4 funkar inte på vissa processorer, ta-da! "Nedgradering" till 3.3 löste det hela och som tur var hade 3.3 stöd för kameramodellen i fråga.

Thomas Knoll skriver i en tråd på adobeforums att de fått uppgifter om att folk med vissa processorer (han trodde det var sådana som saknade SSE2-instruktionssetet) hade problem. Personligen tror jag det är avsaknad av SSE-setet som är skurken. Oavsett så är det tråkigt för oss som fortfarande sitter med äldre datorer och inte kan uppgradera än. Lyckligtvis finns ACR 3.3 att hämta hos Adobe.

Hoppas detta lilla inlägg besparar någon annan flera timmars tröstlöst letande.
 
raw element canon 5d

fungera element 3 som följer med canon 5d för raw bearbetning är det samma fil man hämtar till potoshop som elements
 
maxzomborszki skrev:
Väcker en gammal tråd till liv eftersom jag satt halva kvällen och försökte få Adobe Camera Raw 3.4 att funka under Photoshop CS2 + Bridge samt Photoshop Elements 3.0 (båda på Windows), utan resultat. Jag tror jag försökte med tre-fyra helt olika sätt och tips som jag hittade på Adobesforums, Nikonians, mfl med allt från felaktiga pluginskataloger, felaktiga cache och inställningsfiler till Nikons NEF-plugin.

Till slut hittar jag problemet, ACR 3.4 funkar inte på vissa processorer, ta-da! "Nedgradering" till 3.3 löste det hela och som tur var hade 3.3 stöd för kameramodellen i fråga.

Thomas Knoll skriver i en tråd på adobeforums att de fått uppgifter om att folk med vissa processorer (han trodde det var sådana som saknade SSE2-instruktionssetet) hade problem. Personligen tror jag det är avsaknad av SSE-setet som är skurken. Oavsett så är det tråkigt för oss som fortfarande sitter med äldre datorer och inte kan uppgradera än. Lyckligtvis finns ACR 3.3 att hämta hos Adobe.

Hoppas detta lilla inlägg besparar någon annan flera timmars tröstlöst letande.

Suck!

Vad hade du för problem då ? Själv kan jag öppna RAW filer men jag kan inte se dem mer än som ikoner innan de öppnas. Hur vet man om man har eller inte har SSE-setet då ?
 
Låter skumt, jag har inte SSE2 och kör ACR 3.4 utan problem.Ja... förutom då att det är skitslött, är dåligt på att rendera korrekta röda/hudtoner från min Canon 5D och suger minne så in i bomben. "Bloatware" :-(

maxzomborszki skrev:
Personligen tror jag det är avsaknad av SSE-setet som är skurken. Oavsett så är det tråkigt för oss som fortfarande sitter med äldre datorer och inte kan uppgradera än.
 
reflux skrev:
Låter skumt, jag har inte SSE2 och kör ACR 3.4 utan problem.
Notera att Thomas Knoll trodde att det var avsaknad SSE2 som spökar, själv tror jag att det är avsaknad av SSE som spökar, men det är bara en gissning.

Min dator saknar SSE (och därmed självklart SSE2) och symptomen är att pluginen inte syns alls fastän den ligger i rätt kataloger. Tittar man på "About plug-ins" i menyn så lyser just Camera Raw med sin frånvaro.

Det är möjligt att vissa datorer med SSE men inte SSE2 också strular, det vet jag inget om. Men det Knoll sade var att det uppenbarligen funkade på vissa datorer med SSE2 så därför var de lite ställda och visste inte varför ACR 3.4 inte funkade för några användare.
 
JSL skrev:
Vad hade du för problem då ? Själv kan jag öppna RAW filer men jag kan inte se dem mer än som ikoner innan de öppnas. Hur vet man om man har eller inte har SSE-setet då ?
Det här är tydligen ett vanligt problem som verkar ha sitt ursprung i att man installerar ACR i fel katalog.

ACR ska INTE installeras i Photoshops plugin-katalog utan i en delad pluginkatalog där både Photoshop och Bridge tittar. Det går att lägga pluginen på båda ställena men då måste man alltid komma ihåg att uppdatera på bägge eller råka ut för versionskonflikter. Sålunda är det bäst att installera på rätt ställe direkt.

Readme-filen till ACR berättar var man ska lägga den, bara att följa anvisningarna där och ta bort alla andra förekomster av ACR. Efter att jag "nedgraderade" till ACR 3.3 och lade pluginen i rätt katalog så funkar både RAW-importering i Photoshop och tumnaglar i Bridge.
 
maxzomborszki skrev:
Till slut hittar jag problemet, ACR 3.4 funkar inte på vissa processorer, ta-da! "Nedgradering" till 3.3 löste det hela och som tur var hade 3.3 stöd för kameramodellen i fråga.

Thomas Knoll skriver i en tråd på adobeforums att de fått uppgifter om att folk med vissa processorer (han trodde det var sådana som saknade SSE2-instruktionssetet) hade problem. Personligen tror jag det är avsaknad av SSE-setet som är skurken. Oavsett så är det tråkigt för oss som fortfarande sitter med äldre datorer och inte kan uppgradera än. Lyckligtvis finns ACR 3.3 att hämta hos Adobe.

Hoppas detta lilla inlägg besparar någon annan flera timmars tröstlöst letande.

Hmmm, hade skumma problem med Adobe PS för flera år sedan. Det visade sig att de skriver programvara som inte fungerar med alla moderkort, i detta fallet ett ASUS P3B-f. Raderade man en fil så löste det sig iofs men innan nån talade om detta...
 
Troligt, själv verkar jag ha SSE men inte SSE2 varpå jag inte kan se bilderna utan endast ikoner, men att öppna dokumenten fungerar dock...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.