Annons

Adobe Bridge vs Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast riktigt så är det ju inte, vilket är min poäng. Bridge+Photoshop är inte detsamma som Lightroom. Jag har bifogat en länk med ett gäng förklarande argument.

Bridge KAN användas av fotografer. Det är inget inkompetent verktyg, men det är inte heller anpassat till fotografer. Därför skapade Adobe Lightroom.

Om du använder Finder eller Explorer för att leta efter eller katalogisera bilder och sen öppna dem i Photoshop, ELLER Bridge och sen öppna dem i Photoshop, eller om du använder Lightroom helt och hållet är ju kanske för en del ingen skillnad, även om jag gillar Lightroom mest.

Bara säger att det GÅR att göra så.

Beskriv för mig vad man ska ha Bridge till om inte för att leta upp och katalogisera bilder? Det är ju inte någon slags rival till Photoshop eller vad är det du försöker säga? Jag fattar snart ingenting...

Har jag någonstans påstått att Bridge är någon slags bildbehandlare??????

Du verkar mycket bestämd på hur det ligger till, så jag tänker inte försöka övertyga dig om motsatsen.

Så Bridge har ingen katalogfunktion?

Och inte Lightroom heller?

Vilket ju är det enda de har gemensamt?

Sen att Lightroom är ett fullfjädrat katalogiseringsverktyg PLUS bildbehandlare är ju en helt annan sak vilket jag heller aldrig nekat till...?

Bridge enda funktion som jag ser det är väl att ha överblick över sina bilder för att sen gå över i PS, eller har jag missat något? Jag kan ju ha fel men jag har inte förstått att det finns någon annan mening med det...?

Om du använder Finder eller Explorer för att leta efter eller katalogisera bilder och sen öppna dem i Photoshop, ELLER Bridge och sen öppna dem i Photoshop, eller om du använder Lightroom helt och hållet är ju kanske för en del ingen skillnad, även om jag gillar Lightroom mest.

Bara säger att det GÅR att göra så.

Beskriv för mig vad man ska ha Bridge till om inte för att leta upp och katalogisera bilder? Det är ju inte någon slags rival till Photoshop eller vad är det du försöker säga? Jag fattar snart ingenting...

Har jag någonstans påstått att Bridge är någon slags bildbehandlare??????

Jag har redan skrivit vad Bridge är och varför det kom till, samt berättat varför Adobe valde att skapa Lightroom. Det räcker för mig. Du har din övertygelse, och jag tror inte jag ändrar på den genom att hitta ännu fler argument än de jag redan givit.

Jag har redan skrivit vad Bridge är och varför det kom till, samt berättat varför Adobe valde att skapa Lightroom. Det räcker för mig. Du har din övertygelse, och jag tror inte jag ändrar på den genom att hitta ännu fler argument än de jag redan givit.

Ja men jag har ju aldrig sagt emot dig heller?
Men du verkar svara på något jag inte ens har skrivit? :)

Daniel, Lightroom är skapat för hantering och redigering av digitala fotografier med allt vad det innebär av finesser och funktioner. Bridge är det inte även om det fungerar till viss del.Magnus har gett alla nödvändiga argument. Vilket man väljer är såklart upp till var och en.

Det jag pratar om är väl egentligen att du påstod att "Bridge är inte gjort för fotografer", vilket inte är sant. För många fotografer är kanske Lightroom ett bättre redskap, det beror ju helt på vad det är man vill kunna göra.

Möjligen är det ett ord som skapat ett missförstånd här. När jag skriver "gjort" så menar jag "skapat" (vilket jag skrivit i andra inlägg). Bridge är inte skapat för fotografer. Bridge kom till av en helt annan anledning, för helt andra användningsområden.

Lightroom är skapat för fotografer.

Fast det är ju där du har fel. Bridge var från början en integrerad del av Photoshop.

Att det som sedan blev Bridge från början var en integrerad del av Photoshop är ju ett faktum, så jag förstår inte riktigt på vilket sätt du har en annan uppfattning.

Detta känns som en pseudodiskussion. Jag har redan redogjort för min åsikt om vad Bridge är och varför Adobe valde att skapa Lightroom. Om du och jag har olika uppfattningar där spelar ingen roll för tråden, och jag känner inte att det behöver diskuteras ytterligare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto