Det beror ju helt på vad man prioriterar. För mig är följande aspekter rejäla spikar i photoshops kista om man jämför rakt av med Gimp:
1. Det är helt stängt, jag kör _ingen_ helt stängd mjukvara, det skulle känns mycket kymigt. Den här punkten skulle kunna få tio goda underpunkter, men jag försöker hålla listan kort.
2. Det är oändligt mycket dyrare än Gimp, men väldigt långt från oändligt mycket bättre på något.
3. Det finns bara till ett par helt stängda operativsystem (1 igen) och de är också oändligt mycket dyrare än de system jag vill köra/kör (2 igen). Gimp finns till alla system jag kommer i kontakt med, och t.o.m till några jag ytterst sällan använder, helt utan mångmiljonbudget.
4. Fönsterhanteringen (eller snarare frånvaron av den) i alla miljöer Photoshop finns tillgängligt till är tragisk.
5. Gimp kan göra allt jag vill att det ska göra, det enda som stör mig är att det arbetar i 8-bitar, men det är ytterst sällan det påverkar mina slutresultat i nämnvärd utsträckning... så, även om pkt 1-4 löstes så skulle ett byte vara av ytterst tveksam nytta.
*axelryckning* Jag är höginkomsttagare, och har som princip att använda mig av de verktyg som ger mig det bästa förhållandet pris/prestanda. Tar man då hänsyn till saker som:
Storlek på användarcommunity
Tillgång på utbildningsmaterial
Tillgång på kurser
så har man hittat anledningen till varför jag kör Linux på min HTPC, mina externa servrar, min webhostingfirma och varför jag väljer Microsoft Windows på de maskiner jag faktiskt skall sitta och ARBETA med.
Lägger man till det att jag faktiskt vill ha en fungerande 16bitars förghantering och att jag är dödligt förälskad i kombinationen Lightroom och BCF2000 så faller Linux/TheGimp helt bort..
Vidare ser jag på allt som något som har en alternativkostnad. Så, om en mjukvara är kostnadsfri, men tillsammans med inlärningstid löser ett problem på fem timmar, och en annan mjukvara kostar 3.000 och löser det på en timme på grund av kortare inlärningstid så kommer jag att välja det kommersiella alternativet, eftersom det innebär att jag får fler tillgängliga timmar där jag kan fakturera kunder för min tid.
Dessutom skulle jag vilja inflika detta: De senaste tre åren har jag hjälpt ungefär en handfull pers att komma igång med bildbehandling och satt upp datorer åt dem för det. Jag har ALLTID installerat både The Gimp och en demoversion av Photoshop Elements på datorerna. Jag har upplyst dem om att The Gimp är kostnadsfri, medan Elements kostar nån tusenlapp, men att de borde ta och testa båda.
Hittils har ingen av dem valt The Gimp. De verkar vara eniga om att det är svårt att hitta bra och pedagogiska kom-i-gång-guider medan man för PSE kan hitta drösvis med böcker/onlinekurser/etc. Jag inser naturligtvis att mina egna val färgar den saken dock, eftersom jag har något av en "fråga inte mig, googla det" vid frågor om The Gimp... även om jag försöker använda den ... ibland,