Annons

Adapterhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

vetgirig

Medlem
Hejsan!
Behöver hjälp med att finna en adapter till min Canon EOS 30. Jag har blivet erbjuden att få köpa ett Tamronobjektiv fast objektiv 300 mm 1:5,6 för 300kr. Problemet är att det inte passar på min kamera. Var kan jag få tag på en adapter så att det passar? Hur mycket kostar en sådan? Är det ett bra objektiv för mej som är en glad amatör, när det gäller fotografi?
Kenneth

Om nu inte objektivet skulle ha en T2 adapter som bajonett eller att objektivet har skruvfattning så har jag aldrig hört talas om att man kan montera en adapter mellan kameran och objektivet utan att objetivets funktion förändras dvs att adaptern skulle fungera ungefär som en mellanring (närgränsen förbättras på bekostnad av möjligheten att fokusera på oändlighet).

Det beror på vilken fattning objektivet har. Canon har relativt kort avstånd mellan filmplan och fäste, vilket gör att adapter kan fungera (beroende på vilket fabrikat objektivet är byggt för). Om jag minns rätt är inte 300/5,6:an adaptall. I så fall hade det varit en bit kaka. Med adapter förlorar du kommunikationen mellan objektiv och hus, men för mig spelar det ingen större roll för teleobjektiv. Jag kör full glugg ändå, så det kvittar om man måste blända ner manuellt. Räkna dock med att en adapter kan kosta lika mycket som objektivet...

/Pontus

Kenneth, om det är ett Tamronobjektiv med manuell fokusering skall det alltid ha adapter, oavsett kameramärke. Inte T2 dock, utan Tamron Adaptall adapter. Jag törs inte säga om det finns såna som passar Canon EOS.

Det har tillverkats åtminstone två varianter av det här objektivet. En tidig modell, som jag haft själv, och som inte var något vidare. Ingen kontrast alls. En senare modell med tillägget SP (Super Performance) som lär vara mycket bra. Jag har för mig att jag läst på Fotosidan att Terje gillar det här objektivet.

Om det är ett Tamron autofokusobjektiv är det inte avsett för adapter. Dom har fast fattning.

Olle

Rättelse

Det blev fel på det förra inlägget. Tamron-objektivet har både manuell och auto inställning.påPå objektivlocket står det Tamron Adaptall 2. Kan det vara till någon hjälp om jag kan använda det till min Canon.

Kenneth, jag känner inte till att Tamron har använt Adaptallsystemet för några autofokusobjektiv. (Rätta mig gärna någon om jag har fel.)
Kan det vara så att Auto står för bländar- och programautomatik?
Canon använder en annan bajonetfattning för sina autofokuskameror (EOS) än för sina kameror avsedda för objektiv med endast manuell fokusering. Det är därför jag inte vet om det finns Adaptalladaptrar för EOS.

Olle

Tack alla för era svar, detär nog bäst att avstå från köpet och köpa ett "riktigt" objektiv direkt.
Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar