ANNONS
Annons

Adapterfrågor och lite annat

Produkter
(logga in för att koppla)

zootallures

Aktiv medlem
Det är så att jag köpt min första DSLR, en Canon 350d. Jag har endast ett kitobjektiv (28-90, 4-5,6) som inte verkar vara så mycket att hänga i julgranen. Då jag vill ha bättre objektiv men inte har ekonomin just nu att köpa Canons eller "piratföretagens" dyra, fina objektiv så funderar jag på att jag kanske kunde köpa objektiv till andra system och få dem att funka med hjälp av adaptrar.
Sagt och gjort, jag har ropat in och vunnit ett Pentacon 50 mm/1,8 m42-fattning och ett Tokina 70-210/3,5 Canon FD -fattning, men har ännu inte köpt adaptrar. Då jag tidigare bara haft en analog systemkamera utan AF så är detta med manuell fokus inget som stör mig. Jag är mest intresserad av att fota porträtt, naturbilder, stadsbilder samt kanske gatubilder (alltså på människor och miljön i staden). Jag känner att jag skulle vilja ha ett eller ett par objektiv till. Kanske ett 10-20 mm samt något som täcker 20-70 mm ungefär.
För att komplicera saken ytterligare så planerar jag att i framtiden gå över till fullformatssensor (kanske om ett år eller senare, när kassan tillåter). Är det något jag behöver tänka på vad gäller objektiven jag köper in? Jag siktar på en Canon 5 d, eventuellt en 5 dII om en 5dIII kommer under tiden och II:eek:rna sjunker väldigt i pris. Jag tänkte närmast på om jag i så fall ska hålla mig till Canon FD, om det nu har någon betydelse. För jag kommer nog att hålla mig till Canon(eftersom jag håller på att lära mig den kameran och deras sätt att tänka). Vad jag har förstått så är det bara Canon, Nikon samt Sony som har fullformatssensorer i dagsläget. Eftersom jag nu har en Canon så tänkte jag att det kanske är en fördel att hålla sig till den, stämmer det? Å andra sidan så är ju Nikon väldigt stora samt att Minoltas gamla objektiv passar rakt av på Sony något att ta i beaktande. Är jag ute och cyklar?
Ni får ursäkta om jag blandar ihop saker och ting, men jag förstår ännu inte allt i den digitala världen.
Mina frågor: hur mycket skall jag lägga på adapters? Jag har sett att går man till Ebay och kinasajter så varierar ju priserna enormt. Vad är rimligt? Jag vill ju kunna dra nytta av den (förmodade) höga kvaliteten på de objektiv jag köpt och kommer att köpa utan att ruinera mig. Fråga 2: Förutom m42 och FD-objektiv, vilka andra adapters skulle ni köpa om ni vore i mina skor? Vilka objektivfattningar ger mycket för pengarna? Fråga 3: Finns det andra ställen än Tradera och Ebay där man kan göra fynd? Loppisar? Myrornas?
Hoppas att någon svarar på det här samt att jag postat i rätt forum!!

Det lär finnas adapter till M42, men Canon FD funkar inte, eftersom den har för kort registermått för att anpassas till EOS-fattningen. Det lär visst finnas någon adapter med lins, men det är alltså en extra linsgrupp som förstorar bilden något (förlänger brännvidden), och den lär tillföra lite mer optiska svagheter.

Dessvärre är de flesta DSLR inte särskilt bra för manuell inställning, eftersom sökaren är anpassad för AF och inte har bra hjälpmedel för visuell skärpeinställning. Med låg ljusstyrka är det snudd på omöjligt med en del kameror, men det beror till stor del på vilken fokuseringsskiva man har och om man har en kamera med prisma eller speglar i sökaren. De med speglar är generellt sämre.

Om man inte har motstånd mot att fokusera manuellt och ställa bländaren manuellt är spegellösa kameror klart bättre än DSLR för att anpassas till annan optik, och till skillnad från DSLR kan man sätta på i stort sett allt och få det att fokusera till oändligt. Exempelvis NEX 7 eller Samsung NX200 är båda mycket kompetenta kameror i DX-format, som kan ta emot optik från mätsökarkameror lika väl som SLR. Också µ4/3 ger möjlighet till att använda i stort sett all optik. Jag har själv en µ4/3 som jag använder med M42 och Contax objektiv, och därtill har jag en tiltadapter, så att jag kan luta optiken med alla M42. Liknande adaptrar finns till NEX också, medan DSLR inte lämpar sig för sådan optik, även om det finns tiltoptik både till Canon och Nikon. Problemet där är att man måste kunna ställa skärpan över en stor del av bilden för att det ska vara meningsfullt med tilt, men den möjligheten saknas hos DSLR.

Så om det är viktigt för dig att kunna använda andra objektiv är mitt råd att satsa på något annat än en DSLR, och om du tycker att fördelarna med DSLR överväger och är viktiga, så skaffa i stället optik som är till för kameran.

Det finns ofta optik på Myrorna som kan passa om man har adapter, med alla reservationer som jag har givit här ovanför. Viktigt är också om man skaffar gamla objektiv, att de har effektiv flerskiktig ytbehandling, eftersom äldre antireflexbehandling ofta är otillräcklig för digitalkameror. Kontrasten sänks kraftigt och det kan bli spökbilder om man inte har ferskiktigt behandlad optik.

Frågan om fullformat kan bli mindre aktuell längre fram; sensorerna blir bättre hela tiden, och de bästa APS-sensorerna är nu bättre än fullformat var för ett par år sedan. Det ställer i sig högre krav på optiken, vilket kan göra äldre objektiv än mindre intressanta. Men Minolta med AF funkar så klart på Sony FF-kameror, så om man vill ha en sådan och hittar några Minolta-objektiv så kan det vara ganska ekonomiskt.

Men till väldigt stor del har det blivit ett paradigmskifte med de nya digitala systemen, och det är få äldre objektiv som lönar sig att sätta på nyare kameror. Om man inte som jag har speciella önskemål gör man nog bättre i att skaffa saker som är gjorda för att passa ihop och får de ytterligare fördelar som det för med sig, som AF, exponeringsautomatik och alla kontroller genom kamerahuset, och dessutom bättre kontrast och skärpa genom nyare antireflexbehandling.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar