Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter sitter fast på objektivet (Yashica/Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Veda59

Aktiv medlem
Hur lossar man en adapter för Canon EOS som sitter på ett yashicaobjektiv? Är det någon spärr som skall ändras eller enbart "muskelstyrka"?

Adaptern skruvades på för någon månad sen och jag har använt objektivet till min digitala kamera med bra resultat. Därför köpte jag även ett teleobjektiv billigt för att testa hur det fungerade att fota utan zoom.

Eftersom jag inte har tänkt att skrota min analoga Yaschica blev det ett objektiv som även passar till den kameran. Ville inte beställa en adapter innan objektivet kommit och jag fått prova det. Adaptern kostar ju mer än vad jag har gett för objektivet med frakt och allt. Men som sagt, den sitter fast.

Det sitter en spärr på insidan av adapterringen, ett fjäderbläck som går i ett hack i objektivfästet.

ANNONS