Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter Pentax-K -> Canon Eos ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yith

Ny medlem
Hittade 3 st gamla Pentax objektiv ifrån 70-talet I källaren som farsgubben hade haft en gång i tiden och som inte används längre. Tanken som jag fick var att dessa kanske jag skulle kunna blåsa nytt liv igen.

Så frågan jag har till den eller er som är lite mer kunnigare än mig på Pentax objektiv är om det finns någon adapter så dessa objektiv går att använda på till en Canon EOS kamera. Jag kikat runt lite på Hegethorns, Kaffebrus och några andra nätbutiker efter en adapter men utan resultat.

De 3 objektiven som är ifråga är: SMC Pentax 1:2.8/30, SMC Pentax 1:2.8/120 samt SMC Pentax 1:1.7/50 och så som jag har förstått det så skall det vara Pentax-K fattning på dessa objektiv.
Är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Så frågan jag har till den eller er som är lite mer kunnigare än mig på Pentax objektiv är om det finns någon adapter så dessa objektiv går att använda på till en Canon EOS kamera.
Ja, finns på Ebay, precis som Bryggarn föreslår. Brukar bara kosta nån hundring.
 
Du blir tvungen att förinställa bländaren.
Det är ju bländarring på objektivet, så det är inte så svårt men sökarbilden blir mörkare om du vill ha liten bländaröppning.
 
Nja alltså du behöver egentligen inte göra något alls för att objektivet ska blända ner, det gör det alldeles av sig själv när du ställer in bländarvärdet på ringen.

Om du håller objektivet löst i handen och vrider på ringen ser du att bländaren går ihop. Om du då pillrar på den lilla pinnen som sticker ut från bajonettfattningen in i kameran ser du att bländarlamellerna öppnar sig.
När objektivet sitter monterat (på en kamera med pentax-fattning alltså) hålls bländarlamellerna helt öppna oavsett vilket värde du har ställt in på bländarringen. Kameran känner av inställt värde genom den här pinnen och kan beräkna exponeringen, men bländarlamellerna går bara ihop till sin förinställda öpping just när du tar bilden. Sedan öppnar de genast till full öppning igen. Hänger du med?

Nå, om du skaffar en adapter till din EOS finns inte mekaniken för allt det där. Det blir som att hålla objektivet löst. Bländarlamellerna går igen av sig själv när du ställer in bländarvärdet, det behöver du inte fundera på.
När du ska ljusmäta måste du antingen ha bländaren inställd på ditt önskade värde redan från början, eller (vilket är lite bökigare) fullt öppen, mät, kompensera för nedbländningen när du ställer in exponeringstiden, blända ner, exponera.
Anledningen till att göra så kan vara som jag skrev tidigare, att sökarbilden blir så mörk att det är svårt att se när man har nerbländat. Det kan också bli så pass mörkt att ljusmätaren har svårt att i mäta nerbländat läge.
 
Ja naturligtvis.

Var så längesedan jag använde ett pk så jag har glömt att det är stängt default. :p Pinigt.
 
Tackar för svaren. Verkar vara en smula mer omständigt vad jag först trodde men nu vet jag i alla fall att det ska kunna gå att använda objektiven på en Canon.
 
Tackar för svaren. Verkar vara en smula mer omständigt vad jag först trodde men nu vet jag i alla fall att det ska kunna gå att använda objektiven på en Canon.

Det är inte så svårt som det kan låta. Jag använder ett manuellt Araxobjektiv på EOS så här. Om du inte kan bländar- och slutarstegen i huvudet så kommer du att lära dig snabbt om du kör så här ett tag.
 
Tackar för svaren. Verkar vara en smula mer omständigt vad jag först trodde men nu vet jag i alla fall att det ska kunna gå att använda objektiven på en Canon.
Om jag bara kunde få loss det från ett av mina objektiv så skulle du kunnat få köpa min PK/EOS-adapter. :eek:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.