Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter för olympus-objektiv till Sony dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

csatlos

Medlem
Hittade ett gäng till synes fina Olympus-objektiv i avlagd fotoväska. Tänkte att de borde gå att använda ihop med min Sony alfa 100. Vet ngn var man kan hitta en bra adapterring för att kunna få ihop denna kombo. Självklar är jag införstådd med att plåta i manuellt läge.

Martin

Skillnaden är att de är annorlunda specade; OM>EF får plats, då EF har en större öppningsdiameter.

MAF har mindre öppning, OM-bajonetten får alltså inte plats inne i Alpha-bajonetten, utan måste ligga helt utanför, utanpå "hålet". Då räcker inte 2mm distans-skillnad.

På så sätt, har inte riktigt koll på Minolta/Sony bajonetten inser jag. Finns det någon detaljerad beskrivning på nätet (mått och protokoll), jag lyckas inte hitta något.

Googla "register distance" så hittar du ju det, men någon kompatibilitetslista vet jag inte om någon har sammanställt... Det är ju som sagt mer än bara registeravståndet som bestämmer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar