Annons

Adapter dåligt för batteriet?!

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
Jag ska åka till Afrika i januari (rosa bussarna!) och ska naturligtvis fota en massa. Det finns ett universaluttag/universalkontakt, eller vad det heter, i bussen där man kan ladda kameror och annat.
Men så läste jag detta i instruktionsboken till min EOS 5D:
Använd inte batteriladdaren med en adapter när du är utomlands. Då kan den gå sönder."

Jag ska ju vara borta nästan nio veckor, så det vore ju enkelt att kunna ladda i bussen istället för att ta med en massa batterier. Men har instruktionsboken rätt? Någon som har erfarenhet av detta?

Vad tycker Canon att du ska göra i stället?

Sedan flera år har det varit standard att leverera elektronisk trustning med laddare/nätadapter som klarar 100-240V AC/5-6 Hz för att slippa tillverka flera olika modeller för olika delar av världen. Så länge bussens uttag håller sig inom den ramen bör det inte vara något problem. Är du osäker borde det finnas en laddare att plugga in i ciguttaget att köpa. Tänk då på att bussar vanligtvis har 24-volts elsystem i stället för 12 Volt i vanliga bilar.

---/Thomas

TA0 skrev:
Vad tycker Canon att du ska göra i stället?

Sedan flera år har det varit standard att leverera elektronisk trustning med laddare/nätadapter som klarar 100-240V AC/5-6 Hz för att slippa tillverka flera olika modeller för olika delar av världen. Så länge bussens uttag håller sig inom den ramen bör det inte vara något problem. Är du osäker borde det finnas en laddare att plugga in i ciguttaget att köpa. Tänk då på att bussar vanligtvis har 24-volts elsystem i stället för 12 Volt i vanliga bilar.

---/Thomas

Okej,tack, jag ska försöka ta reda på det. Men hur gör jag om uttaget på bussen inte funkar och det inte finns (eller man inte kan använda) ciguttaget? Bunkra batterier?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar