Annons

actionbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutad180321

Avslutat medlemskap
Jag är en riktig amatör fotograf, har bara varit intresserad av att fota i ett år ungefär.
Men jag vill lära mig mer, och bli bättre.
Speciellt på action bilder, jag vill lära mig fånga föremål som rör på sig. (så bilden blir bra oså)

har ni några tips på hur man ska göra för att lyckas?
är det för tufft att börja med action bilder, när man inte är så duktig på att fotografera?

Jag råder dig att titta mycket på bilder liknande de du vill göra. Fundera på hur de gjort, alternativt ta reda på genom att fråga när tillfälle ges. Vet inte exakt var du bor, men det hänger en del duktiga actionfotografer i Åre. Mattias Fredriksson är väl den mest kända. Studera hur de gör, söker vinklar och så vidare. Bli inte avskräckt av att de förmodligen har så mycket coolare kameror än du, våga gå fram och snacka med dem, jag är övertygad att de kan undvara några minuter till en intresserad tjej!

Det är som alltid:; det finns tyvär inga genvägar... :-(

Lycka till
//Anders

Ett bra tips för att öva in kamerahantering och lära sig några "knep" i samband med actionbilder är att lura upp en kompis i en sådan där studsmatta som alla ungar har nuförtiden. Experimentera sedan med att ta bilder ur olika vinklar och med olika brännvidder. Effektfullt kan t.ex. bli att ta bilder ur låga perspektiv med vidvinkel.

Kör på slutartidsautomatik och experimentera med olika slutartider för att frysa bilden eller få till lagom oskärpa. Testa att håll kameran stilla med lite längre slutartid så att objektet blir oskarpt. Testa också att försöka panorera så att du följer objektet så att det blir skarpt och bakgrunden blir oskarp.

asså jag är sämst på kameror o så, jag har ju ingen värsting kamera :p en olympus mini digital tror jag den heter. men brukar använda min pappas kamera, den är lite värre men vet inte vad det är för nån haha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar