ANNONS
Annons

ackreditering

Produkter
(logga in för att koppla)

jridell

Aktiv medlem
är det så himla svårt att få en uppdragsgivare börjar tröttna
fotar mest fotboll någon som har tipps på bildbyråer eller nåt mvh johan

Lånar tråden lite då jag tycker det vore intressant om någon som nu t ex sportfotar åt en bildbyrå kunde berätta lite hur du kom igång att fota åt byrån.
Skickade du in en ansökan med arbetsprover, började du bara skicka bilder till byrån som de så småningom acepterade, kontaktade de dig efter att sett dina bilder på nätet eller....?

Nu är jag inte särskilt insatt i fotbollsvärlden men att skicka in ansökan om ackreditering utan bakomliggande uppdragsgivare fick igång mitt fotande

Några kortfattade tips.

Då både jag och andra, flera gånger om.
Gett ett antal tips och goda råd, här på FS forum. så tar jag det här kortfattat.
Den övriga informationen får ni snällt leta fram med forumets sökfunktion.

För att över huvud taget få fotografera sport för en bildbyrå så krävs i grunden följande:

1. En bra portfolio.
2. Erfarenhet av att fotografera sport, och att kunna leverera bilder av hög klass gällande både rent tekniskt, och vad det gäller "Innehållet" i bilderna.
Dessa leveranser skall ske med "blixtens" hastighet.
Bilderna skall också innehålla metadata i form av bildtexter osv.
3. Referenser från tidigare uppdragsgivare.

Mitt viktigaste tips till er är jobba på någon annan form av uppdragsgivare till dess att ni är ordentligt "varma i kläderna" innan ni börjar leta efter någon bildbyrå att arbeta för.

Sedan är sportfoto något som väldigt många vill hålla på med.
Så konkurensen är riktigt hård.

Danne hade bra förslag. Lyssna på dessa.

Ett annat(?) tips kan ju vara att börja fota de lokala matcherna, knattelag etc för att få en portfölj värd att visa upp.
Skicka dessa till lokalblaskan som gärna ar in gratismaterial. Vips så har Ni både arbetsprover och referenser utan större problem.

Lycka till
/Peter

Precis som ni föreslår så har jag börjat fota lokalt, bl a har jag gjort up med fotbollsföreningen i området där jag bor om att jag sponsrar dem med bilder för webb, annonser mm. Jag har scannat av forumet ganska väl i detta ämne och även kollat Dannes blogg om hans tips om Photo Mechanic (PM) som jag till vissa delar har använt vid konfigureringen av mitt PM. Även hittat mycket intressant på YouTube.

Jag inser också att jag har lång väg att vandra med mycket träning innan det ev kan bli aktuellt att leverera något kommersiellt och med mitt tidigare inlägg så var jag inte ute efter direkta tips hur jag ska få börja skjuta åt en bildbyrå utan precis som jag skrev så vore det intressant att höra någons personliga historia hur det gick till när de utvecklade sig och så småningom fick kontakt med någon byrå.

Ska återuppta min egen träning så snart utrustningen kommer tillbaka från kalibreringen hos Intervison.

Trevlig sommar

Danne hade bra förslag. Lyssna på dessa.

...
Skicka dessa till lokalblaskan som gärna ar in gratismaterial. Vips så har Ni både arbetsprover och referenser utan större problem.

Tycker inte att det är någon bra idé att ge bort bilder till företag som är vinstrdrivande.
Det är i förlägningen att skjuta sig själv i foten.
För om ett företag lockar till sig läsare med hjälp av ditt arbete, och därmed tjänar pengar på det.
Så ska du naturligtvis ta betalt för det du bidrar med.

Framför allt så handlar det om att kunna ta betalt i framtiden, av potentiella framtida kunder.

Däremot så tycker jag att man kan sammarbeta med någon lokal idrottsförening som arbetar idéelt.
Och själv bidra med ideelt arbete där.

Precis som ni föreslår så har jag börjat fota lokalt, bl a har jag gjort up med fotbollsföreningen i området där jag bor om att jag sponsrar dem med bilder för webb, annonser mm. Jag har scannat av forumet ganska väl i detta ämne och även kollat Dannes blogg om hans tips om Photo Mechanic (PM) som jag till vissa delar har använt vid konfigureringen av mitt PM. Även hittat mycket intressant på YouTube.

Jag inser också att jag har lång väg att vandra med mycket träning innan det ev kan bli aktuellt att leverera något kommersiellt och med mitt tidigare inlägg så var jag inte ute efter direkta tips hur jag ska få börja skjuta åt en bildbyrå utan precis som jag skrev så vore det intressant att höra någons personliga historia hur det gick till när de utvecklade sig och så småningom fick kontakt med någon byrå.

Ska återuppta min egen träning så snart utrustningen kommer tillbaka från kalibreringen hos Intervison.

Trevlig sommar

Jag kan berätta lite hur vägen har sett ut för mig. När jag köpte min första egna systemkamera våren 2008 var jag helt grön. Hade aldrig tagit en bild ihop med det manuella läget så jag hade en hel del att lära mig. Redan under det första halvåret märkte jag att det var sport jag ville fotografera, så jag började plöja igenom internet och en massa böcker för att lära mig allt om foto och framförallt sportfoto. Sedan när jag hade läst till mig lite baskunskap började jag fota lokala knattelag i Fotboll är dom spelade. Ibland var det någon förälder som frågade om dom kunde får köpa en bild men det var sällan då jag nästan aldrig visade upp mina bilder. Under den första vintern märkte jag dock att sportfoto är en materialsport, visst det är inte allt men att fota i sporthallar med ISO 3200 var ingen höjdare med min Pentax k-10. Så då bestämde jag mig för att tömma spargrisen och köpa mig ett bra kamerahus och en ljusstark zoom. Våren 2009 skulle jag fota lite under en Internationell Innebandy turnering som en lokal förening arrangerade i stan. Bilderna var först meningen att enbart används på den lokala klubbens hemsida men på plats fanns det representanter från Svenska Innebandyförbundet som tyckte att bilderna höll så högklass att dom bestämde sig för att köpa en del av dom. Då började jag förstå att all träning hade gett resultat, självklart hade jag en massa som jag behövde förbättra men jag hade kommit en liten bit på vägen. Efter det fortsatte jag fota dom lokala lagen och jag startade även en blogg där bilderna i från matcherna hamnade. I början var det milt sagt dåligt intresse för bloggen men under hösten och vintern 2010 hände något. Jag fick fler å fler besökare på bloggen och blev även uppmärksammad av en mycket populär Hockeyblogg. Det gav mig en extra boost i självförtroende så i Februari 2011 kontaktade jag en mindre bildbyrå för att kolla om dom hade en plats åt mig. Skrev ett personligt brev till dom där jag beskrev vem jag är, dom fick även en länk till min blogg så dom kunde kika på lite bilder som jag hade tagit. Till min stora glädje gillade dom det dom fick se å höra och jag blev ansluten till dom. Just nu bevakar jag bl.a. Fotboll och Basket åt dom, och det har även gjort det lättare för mig att få andra jobb och kunder. Jag kommer inte att sluta plåta dom lokala lagen bara för att jag nu mera är ansluten till en bildbyrå. Jag har fortfarande enormt mycket kvar att lära och varje gång jag åker iväg för fota en div 6 match i Fotboll är det ett gyllene tillfälle för mig att lära mig något nytt.

Precis som ni föreslår så har jag börjat fota lokalt, bl a har jag gjort up med fotbollsföreningen i området där jag bor om att jag sponsrar dem med bilder för webb, annonser mm.
...

Inser att jag först missförstod din fråga.

Trevlig sommar

Till att börja med, för att bli bra på sportfoto så krävs, övning, övning och sedan ännu mer övning.
Sedan vill jag råda till att försöka hitta någon form av "mentor" som kan ge råd och tips, och kanske framför allt genomtänkt bildkritik.
Tyvärr tenderar bildkritiken här på FS att vara ett överdrivet ryggdunkande.

Sedan är det viktigt att ha en bra portfolio, och därefter är det bara att ägna sig åt "kontakt-skapande", tills dess att du hittar fler uppdragsgivare.
När det väl lossnar så brukar det ena ge det andra.

En annan sak som är viktig för den som vill ge sig på sportfoto seriörst, är att ha en genomtänkt affärsplan.
För utrustningen kostar en hel del, och drar du inte in tillräckligt med pengar så blir det riktigt tungjobbat i längden.
Ytterligare en sak som är viktig att komma ihåg här är att det är svårt att höja priser i efterhand.
Så gå inte ut för lågt i prissättningen mot kommersiella kunder/vinstrdrivande företag.

Avslutningsvis så finns det inga genvägar.
Vill man fotografera sport på elitnivå så får man jobba hårt tills dess att man själv håller tillräckligt hög nivå, och då konkurensen är stenhård så innebär det väldigt mycket, och hårt arbete för att kunna lyckas.

SportSkjutaren;1680837...Sedan vill jag råda till att försöka hitta någon form av "mentor" som kan ge råd och tips...[/QUOTE sa:
Tackar för ditt svar och dina synpunkter.

Jag planerar att kontakta sportavdelningen för ortens två tidningar, de har gemensam sport och fotoavdelning, för att höra om man kan få följa med dem någon eller några dagar och se hur de jobbar, men jag tänkte vänta in leveransen på mitt Sigma 120-300/2,8 först.

Har sökt och söker kontinuerligt efter någon kurs eller workshop i ämnet men det verkar vara ett extremt skralt utbud inom just gebitet sportfoto.

...
Har sökt och söker kontinuerligt efter någon kurs eller workshop i ämnet men det verkar vara ett extremt skralt utbud inom just gebitet sportfoto.

Ursäkta sent svar.
Har haft extremt mycket att göra ett tag.

Vad det gäller kurser/workshops så känner jag bara till en enda.
Hålls årligen i USA.

I övrigt så är Sportsshooter i mitt tycke den bästa "resursen" på nätet för sportfoto.
http://www.sportsshooter.com/
Det är en "comunity" för yrkesfotografer och fotostuderande (krävs ansökan för att bli medlem).
Med huvudsaklig inriktning på just sportfoto.

I övrigt så har Kamera & Bild ett specialnummer om Nikon ute just nu, där de intervjuar den mycket duktige Joel Marklund.
Han ger några grundläggande som kanske kan vara av intresse.

Ursäkta sent svar.
Har haft extremt mycket att göra ett tag.
Ingen fara, jag är tacksam för att du tar dig tid att svara. Själv har jag haft det lugnt nu ett tag då utrustningen har varit hos Intevison för kalibrering, kommer tillbaka idag och på onsdag räknar Cyberphoto på att få in mitt Sigma 120-300/2,8 som jag beställde i april så efter midsommar ska jag nog vara igång med sportfototräningen igen.

Vad det gäller kurser/workshops så känner jag bara till en enda.
Hålls årligen i USA.
Du har inga tankar på att själv hålla någon WS?

Trevlig site med mycket info, blir till att sätta sig och studera lite mer ingående

Ha en trevlig sommar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar