Annons

Acceptabel backfocus ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Hej.

Vart går gränsen för acceptabel backfocus ?

Har en helt ny 30D med 17-40L som jag fotat med under midsommarhelgen. Men tycker inte bilderna blivit sådär 100% som man kan förvänta sig.

Har gjort massor med focustester, och samtlia tester visar att den lider av 6mm backfocus. Då med 40mm vidvinkel (full zoom) och på ett avstånd av 40mm.

Skulle ni acceptera det, eller lämna in kameran för check ?

/MVH Arne
 
har du UV-filter på? har läst att folkl har haft problem med 20D + 17-40 + UV-filter, kanske samma sak med 30D.
 
Kameran och objektiv är som sagt sprillans.
17-40 är det enda objektiv jag äger än så länge.
Och nej, inget filter sitter på.

6mm på 4dm avstånd.
Vilken effekt får det vid t.ex porträttfoto ?
Säg 3m avstånd ?

/Arne
 
Har du gjort så som Canonservice föreskriver eller som man brukar skriva här på FS?

Så här skall du enligt Canonservice göra:

Tag en kartong med pytteliten text t.ex.på en medicin kartong. Rigga upp den exakt 90 grader mot kameran och fokusera på liten text som innehåller både horsontella och vertikala linjer inom AFens röda fyrkant.
Rigga upp en linjal vid sidan om i cirka 45 grader och sätt en jämn siffra exakt vid kartongens främre plan. Nu skall du ha perfekt skärpa på texten om AFen ligger rätt och du skall kunna avläsa var skärpan ligger på linjalen.

Jag hade fel AF på ett objektiv och lämnade in både kameran och det objektivet till Centralservice i Upplands Väsby. Justeringen av kameran till PROlimit gick på garanti men objektivet var äldre så för den justeringen fick jag betala 750 kr.
 
har mäter du fokus? dvs du kör inte med utskrivet fokusblad och tar bild med 45 graders vinkel?
 
Har bara mätt på utskrivet papper.
Har gjort autofokus från att haft fokus både framför och bakom innan.

Men skall göra som Christer föreslår.

Återkommer...

/arne
 
Anders bild visar exakt hur Canonservice vill att man presenterar vad man kommit fram till.

Jag kom första gången med snedplanbild men den blir inte rätt och accepteras inte av CS. Man höll ett långt föredrag för mig VARFÖR man skall göra så som dom föreskriver.
 
Nu har jag testat exakt som på bildexemplet.
Medicinkartong med tumstock bredvid.

Och visst fick man ett annat resultat då.
Nu ligger målet i framkant av focus. Men som sagt, fortfarande en aning backfocus.

Låter ju som att anledningen till ej 100%-iga midsommarbilder är "skit bakom spakarna".

Svårt att veta vad man skall förvänta sig av en 30D, detta är min första digitala systemkamera.

Tack för er hjälp :)

/Arne
 
Jag blev först besviken på min 350d,fick för mig efer focustest att den bakfocuserade någon millimeter.
Alla bilder såg lite dassiga ut,jag fotade med M och i raw.Tänkte att jag provar lite på läget med den gröna fyrkanten,oooh mycket bättre.
Efter att jag satt mig vid datorn och pillat lite med raw filerna som jag knappt vet vad jag ska göra med, så blev även raw filerna bra.
Senare provade min kamrat som är fotograf kameran,vet inte om jag ska vara glad eller gråta.
Vilken skärpa,bilderna var knivskarpa och perfekt exponerade.

Då känner jag bara att jag har lååååångt kvar
 
Jag har gärna mycket kvar att lära.
Det är ju halva nöjet med fotografering !

(jag har inte kommit så långt att jag börjar pilla med RAW-bilder än)

Men det känns ju alltid skönt att veta att kameran är OK, så man har bra förutsättningar att ta bra bilder...

Jag använder nästan bara "Av"-funktionen jag :)

Har inte börjat plåta med blixt heller. Har en 430EX på väg. *LÄNGTAR*

/Arne
 
Hej Arne, Arne här..:) Kul med en ny namne här på FS, välkommen.

Tänkte på ett par saker. Jag kanske slår in öppna dörrar, men sådant vet man ju inte i förväg...

Om du kör mycket i Av-läget, tänk då på att kameran kanske väljer en slutartid som är väldigt lång i förhållande till brännvidd och vad du som person klarar att handhålla stabilt. För en 30D som har 1.6X "brännviddsförlängning" är väl en grundregel att tiden som längst skall vara 1/brännvidden x 1.6.
Vid 40mm blir då längsta tid ca 1/60 om jag räknar rätt.

Nästa sak att tänka på. Om du använder den centrala fokuspunkten bör du tänka på att den är korsformad och att den är betydligt större än den röda fyrkanten. Har man otur kan kameran låsa på en stark kontrast som ligger vid sidan om och bakom/framför den tänkta punkten. Samma sak om man har alla fokuspunkterna aktiverade, då har man nästan ingen koll alls.

Som sagt, jag kanske slår in öppna dörrar men jag kände ändå att jag ville nämna det.

/Arne
 
Hej Arne :)

Slutartider under 1/60 har jag nog inte tagit på fri hand.
Men däremot har jag inte använt mig av spotmätning, utan "center-wighted average metering".
Kan ju helt klart bero på det, att inte focus legat helt perfekt.

Jag läste igenom hela manualen igår, och inser att jag har mycket kvar att lära av kamerans funktioner...

/Arne
 
Jo, det är ju några sidor att plöja, och sedan prova de olika funktionerna, hitta personliga inställningar osv. Det tar tid.

När det gäller spotmätning, centrumvägd mm så är det ljusmätningsmetoder och de påverkar inte fokusen, viktigt att skilja på det. Är förresten lite avis på er som har spot...:)

Fokusen mäts i de små röda fyrkanterna du ser i sökaren, åtminstonde är de röda på min 20D. Du kan själv välja om du vill använda bara en av dem (vilket jag föredrar) eller att ha alla aktiverade (mindre kontroll). Sensorn i centrum är som jag nämnde korsformad och har även högre känslighet vid stora bländaröppningar, vill minnas att det är från f/2.8 och större. Min uppfattning är att det är den de flesta använder som standard, men jag kan ha fel.

/Arne
 
Ah, nu har jag yrat i nattmössan.

Jag har använt mittfyrkanten för fokus.
Och medelmätning av centrum för ljusmätning.

Bör nog fota lite mer för att se focusresultaten...

Men jxxxar vad fina färger och skärpa det blir med 30D om man jämför med min Pentax Optio !
Men illa vore väl annars :)

Nu står det mellan Canon 70-200 4L, eller Sigma 50-500. Kavlité vs. zoom... svårt val !
 
Windman skrev:
Nu står det mellan Canon 70-200 4L, eller Sigma 50-500. Kavlité vs. zoom... svårt val !
Jag har haft båda dom objektiven + Sigma 70-200/2,8 med konverter m.m.
Alla dessa objektiv är tunga och otympliga och avsedda för dom tillfällen när du 100% är ute för att fota.

Dom är inte lämpliga som reseobjektiv och om du är ute efter ett sånt så bör du titta på Tokina AT-X 24-200mm 3.5-5.6
Det är ett skarpt och rejält objektiv med 8 gånger zoom. Mycket bättre än Sigmas motsvarande reseobjektiv och väger bara 690 gram.
Av någon anledning satsar inte CyberPhoto på det men du kan köpa det här i Tyskland:

http://www.geizhals.at/deutschland/a72547.html

och här kan du titta på bilder på FS tagna med det objektivet:

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...&sort=ptime+desc&maxrows=60&limit=100&skip=60

/
 
När det gäller EF 70-200/4L håller jag inte riktigt med dig, Christer. Jag tycker att det är smidigt, väger bara 700gr och har dessutom erkänt bra optiska egenskaper.

De övriga har jag inte provat något nämnvärt så där har jag ingen synpunkt.

/Arne
 
OK visst är Canonen 70-200 nästan lika lätt men den har då inte 24-200 och då måste du ha ytterligare ett objektiv med dig.

Det är så jag resonerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.