Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Abisko

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har lite planer på att åka till Abisko eller närheten av Abisko, som en ren fotoresa och självklart naturupplevelse. Jag hade tänkt stanna 1 vecka ungefär, tror ni att det är lagom?

Nu har jag ju inte tänkt åka förän nästa år, men jag tänkte att det var lika bra att redan ha lite koll på vad jag ska göra nu innan.

Jag vill vara där uppe när man ser norrskenet, under vilka månader ser man norrskenet? Och under vilken tid av året skulle ni rekommmendera mig att åka för att också få med mer än bara norrsken på fotografierna? Det känns ju inte helt optimalt att åka dit under nyår kanske när största delen av dygnet är mörkt, eller har jag fel?

Hur tar man sig upp på ett billigt och hyffsat smidigt sätt till Abisko från Göteborg? Åker man tåg hela vägen, eller flyger man en bit?

Var bor man billigt? Jag antar att det finns någon typ av vandrarhem som man kan bo billigt på, men vet någon vart de finns? Har ni andra tips på vart man kan bo?

Sedan undrar jag om det finns någon här från Fotosidan som kan tänka sig att åka med? :) Det hade varit trevligt med en fotointresserad reskamrat!

Norrskenet är som mest aktivast under den kallaste perioden, dvs när det är som mörkast, Dec, Januari, Februari.
En sittplats på tåget är oftast det billigaste färdsättet men var beredd på att det kan ta tid. Som längst tog det mig 35 timmar från Gbg med tåget (Connex i.o.f.s), nu i sommras blev jag 7 timmar försenad p.g.a krock med stor älg.
Sen tror jag att en vecka i riksgränsen och Lapporten, om det nu är dit du ska, kan bli lite långtrist. Varför inte en vecka i Kiruna och en hyrbil några dar med tur till Icehotel, Lapporten osv för lite mer variation.

Jo, det kan nog kanske vara roligare att bo mer centralt och sedan hyra bil och åka runt och fotografera.
Alternativt vara där en halv vecka.

Hur transporterar man sig upp i berg och "vild" natur under vinterhalvåret? Snöskoter? Det känns nästa som att man behöver ha med en utbildad person om man ska upp i berg.

Jo, det kan nog kanske vara roligare att bo mer centralt och sedan hyra bil och åka runt och fotografera.
Alternativt vara där en halv vecka.

Hur transporterar man sig upp i berg och "vild" natur under vinterhalvåret? Snöskoter? Det känns nästa som att man behöver ha med en utbildad person om man ska upp i berg.

Man behöver inte flöjta runt så mycket för att hitta motiv.Beror på vilka intressen du har,isformationer,snödroppar på gren,snötyngda grenar,naturens färger på naturens föremål etc.
Ska du däremot ha vidsträckta landskap så rekomenderar jag skoterskjuts istället för skidor.Kolla gärna in Abiskofotograferna Åsa Kullin eller Peter Roséns bilder..

Ja, det är väl maffiga landskap jag är ute efter mest, naturen är ju väldigt speciellt där uppe.
Snöskoter kan man inte hyra själv? Det kanske är bäst att åka med någon som hittar tillbaka också ;)

Senast ändrad:
Till skillnad vad folk tror, så är Norrskenet som mest aktiv höst och vår dvs peakarna innfinner sig i oktober och mars. Skulle därför rekommendera dig att åka i mitten av mars, då får du uppleva den otroligt fina vårvintern oxo.

Om du bor i Abisko så har du nära till Björkliden, där du kan ta dig en skidtur till Låktatjåkka, rekommenderas. Du kan även åka till Riksgränsen för att därifrån på skidor ta dig runt ölrundan. På denna tur så kan du se ned i Rombaktsfjorden och även hunddalen. Båda turerna är dagsturer.
Ytterligare en dagstur jag rekommenderar är att ta liften upp på Njulla och åka ned i Kårsavagge och sedan tillbaka till Abisko.
Billigt boende finner du på Abisko Fjällturer http://www.abisko.net/?q=sv/accomodation

Varför inte hyra skidor och kasta dig ut i de fina pisterna i Björkliden och Riksgränsen :) Offpiståkningen är inte helt fel heller, så även i Abisko. Men då bör man vara van skidåkare.

Ishotellet i Jukkasjärvi bör du absolut inte missa.

Hoppas du får en fin vistelse här uppe.

Mvh
Janne

Mars får det nog bli, inte lika mycket mörker som mitt i vintern och inte heller lika kallt.
En skidtur skulle jag absolut kunna tänka mig, dock kan jag inte säga att jag är van skidåkare, men att göra en dagsutflyckt till någon av platserna du rekommenderar hade varit riktigt kul också!

Camp Abisko är tydligen också ett vandrarhem man kan bo på, dock verkar deras hemsidan inte fungera: http://www.campabisko.com/

Ett annat problem är hur jag ska lagra alla bilder jag antagligen kommer ta. Ett sätt är ju att ta med en bärbar dator och en liten 2.5" extern hårddisk, jag har en på 160GB.
Problemet för mig är att jag inte har någon bärbar dator, så jag undrar om ni vet ifall man kan hyra bärbara datorer? Annars kanske man kan låna en dator utav en kompis. I bästa fall så har de en dator man kan låna där man bor! Datorn behöver jag ju bara för att föra över bilderna till hårddisken.

Annars finns det hårddiskar där man trycker in ett minneskort och bilderna laddas över, men de kostar lite för mycket för att det ska vara värt att köpa en sån tycker jag. Dustin har dessa.

Senast ändrad:
Särskilt van skidåkare behöver man inte vara för de föreslagna turerna, så det skall nog gå bra.
Vindsäck, spade och att lämna en färdplan bör man inte glömma, då vädret snabbt kan skifta.
Riktigt kallt kan det vara i mars oxo, men risken är ju lite mindre.

Du har även STF:s anläggning http://www.abisko.nu/vinter/fjallstationen/fjallstationen_logi.asp
som håller ungefär samma pris som Camp Abisko enligt källa från utsidan.se

Jag tycker det låter lite orimligt att betala 5000kr för en vecka i huvudbyggnaden. Jag har i och för sig ingen annan erfarenhet av att bo på vandrarhem eller liknande. Man kanske ska satsa på att bo i självhushållet istället, för 2900kr/vecka. Inte billigt inte!

Någon som vet vad det kostar att vara medlem i Svenska Turistföreningen?
EDIT: Såg att det kostar 150kr för ungdom, det är ju ett OK pris.

Senast ändrad:
Har bott både i självhushållet, stuga och i huvudbyggnaden. Om någon annan betalar föredrar jag stuga annars självhushållet. Huvudbyggnadens rum är inte värd merkostnaden. Å andra sidan är jag inte störd av att ha en massa folk i kring mig som det kan vara i självhushållet, men jag tycker det är mest prisvärt.
Medlemsavg. är på 295 kr.

Nej, jag tycket inte heller det känns värt att betala så mycket extra, så det får bli självhushållet om jag bor hos STF.

En sittplats på tåget är oftast det billigaste färdsättet men var beredd på att det kan ta tid. Som längst tog det mig 35 timmar från Gbg med tåget (Connex i.o.f.s), nu i sommras blev jag 7 timmar försenad p.g.a krock med stor älg.

Stannade ni med tåget någonstans under den tiden (förutom vid älgen då)? Går det X2000 eller liknande tåg uppåt som inte tar lika lång tid?

Jag funderar på att vara borta i totalt 7 dagar, inkluderat restiden, så att jag får ungefär 5 dagar i Abisko att fotografera, åka skidor, till Icehotel, m.m. Det tror jag är ganska lagom för mig.

Söker reskompis, så om någon här är intresserad av att åka 1 vecka till Abisko för att fotografera under mars 2011, så säg gärna till!

Stannade ni med tåget någonstans under den tiden (förutom vid älgen då)? Går det X2000 eller liknande tåg uppåt som inte tar lika lång tid?

Jag funderar på att vara borta i totalt 7 dagar, inkluderat restiden, så att jag får ungefär 5 dagar i Abisko att fotografera, åka skidor, till Icehotel, m.m. Det tror jag är ganska lagom för mig.

Söker reskompis, så om någon här är intresserad av att åka 1 vecka till Abisko för att fotografera under mars 2011, så säg gärna till!

2011????
Bra med planeringstid....

X2000.... i Norrbotten...... Nej det kan du glömma

Eftersom jag inte åker längre söderifrån än Luleå så kan jag inte svara på om tåget stannar någonstans söder om det men beroende på vilken tur du åker så stannar tåget en timme i Kiruna och kyrkan i Kiruna bör du inte bomma. Sen går det förstås att ta bussen mellan Abisko och Kiruna om du vill ha ett längre uppehål i Kiruna. Och du kan åka buss mellan orterna ovanför Abisko om du inte vill ha hyrbil.Och skall du till ishotellet så ligger det utanför Kiruna åt "fel" hål från Abisko räknat så du måste liksom ändå spendera en dag i Kiruna.

Sen skall man komma ihåg att det finns två företag som kör mellan Sthlm/Gbg och Abisko. SJ kör varje dag medan Veolia bara kör vissa dagar men troligen till ett lägre pris än SJ.

Tack för tipsen! Och JA, det är 2011 jag planerar att åka så om du är intresserad så har du tid att tänka på det :)
Hej Carl!
I Kiruna har vi en turistbyrå med en fin hemsida, så mitt förslag är att du gör ett besök på den. Den är uppbyggd av massor med länkar som till exempel går till sidor med boenden, hur man tar sig hit, vad man kan se och uppleva, med mera. När det gäller de guidade turerna som finns där är de, i mitt tycke, för det mesta svindyra. Men genom att titta på dem kanske du kan få några idéer om vad du kan göra på egen hand under din vistelse här.
Jan Westerlund skrev om att man inte ska glömma vindsäck, spade och att lämna en färdplan. Jättebra, Jan! Årligen får Fjällräddningen göra många utryckningar för att leta efter folk som gett sig av till fjälls med bristfälliga utrustningar och kunskaper för, precis som Jan skriver, kan vädret skifta snabbt och en solskensdag kan på nolltid förvandlas till ett rykande inferno av snöstorm där sikten är lika med noll. Och då gäller det att vara beredd. Därför kan jag också rekommendera dig att gå in på Fjällsäkerhetsrådets hemsida, där det finns information om vilken utrustning man bör ha med sig vintertid, skidåkning i fjällen och en hel del annat.
När det gäller norrsken finns ingen som helst garanti för att du ska få med dig några bilder på sådana för det kan finnas långa perioder utan några norrsken. Om det till exempel är mulet så är det kört. Så se det inte i första hand som en "norrskensresa" för då finns risken för att du kommer att bli besviken. Bygg istället upp ditt fotande kring annat här uppe och tänk på norrskenen som en "extra fotobonus".
Lösningen på lagringsproblemet av bilder är kanske att du skaffar dig ett eller flera extra minneskort? De är ju inte så dyra nu för tiden, det tycker i alla fall inte jag.
Här är länkarna!
Turistbyrån: http://www.lappland.se/scripts/se/index.asp
Fjällsäkerhetsrådet: http://swenviro.naturvardsverket.se/fjallsaker/index.html
Hoppas du får nytta av dem! Ha det bra!
Birgitta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar