Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AA batteri kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo S

Ny medlem
Hallå

Jag undrar hur länge ungeffär batterierna i en digitalkamera med 2st AA-batterier räcker.

Är de jämförbara med Li-Ion batterier?

har nämligen fått skräckexempel med min kompis nya kamera, hans vanliga AA-batterier räcker inte många foton innan han måste ín med nya.

Medan en annan kompis har en kamera med Li-Ion och han kan ta över 200 bilder med en uppladdning.

Och avslutningsvis, någon som kan rekommendera en digitalkamera i 4000-4500kr klassen?

Canon eller Nikon brukar inte kunna gå fel idag, annars kan man också titta på olympus, andra än dom i det segmenetet vet jag inte.

Min fd A40 var otroligt batterisnål med vanliga AA.

Jepp, det kan jag göra!

Jag har en Canon Powershot A 70. Denna kamera är jag mycket nöjd med. Köpte den för ungefär 3600 kr, men priset verkar vara högre hos de flesta andra handlare, runt 3900-4000 kr (köpte min hos alfadigi, det fungerade utmärkt). Kameran använder sig av 4 stycken AA batterier. Jag använder mig av en uppsättning Camelion Ni-MH batterier på 2000 mAh, samt en uppsättning på 1800 mAh. Jag skulle vilja påstå att jag kan ta mer än 200 bilder med dessa batterier, dock lite beroende på hur mycket blixten används. Kameran är jag mycket nöjd med, bra bilder och mycket funktioner som annars inte brukar finnas på kameror i den prisklassen (tex manuella inställningar, samt möjlighet till relativt högupplöst video med ljud).

Mvh

Johan

Hej!

AA anger bara den fysiska storleken på batteriet och inget annat.

Storlek AA kan vara `skitbatterier´,som brunsten eller de vanliga alkaliska batterierna som vi brukar stoppa i allehanda elektroniska apparater.
Dessa är inte laddningsbara.

Vidare kan AA vara laddningsbara. Dels den gamla typen Nickel/kadmium (glöm bort den) och dagens
NiMH. De senaste finns i energiklass upp till 2300 mAh och kan laddas upp till 1000 gånger med en intelligent laddare. Detta är ca. fyra gånger mer än det bästa alkaliska och ej laddningsbara batteriet.

Sedan har vi AA (FR6) som icke laddbart Lithium batteri eller 2 x AA varianten CR-V3.
Kostar ca. 80:- men har mest kraft (3000mAh)

Har man en vanlig digital kamera (som jag) och som drivs av 2 st. AA celler är det inte att tänka på att använda vanliga alkaliska batterier.
De räcker endast till några få bilder.

Ett Li-Ion batteri kan man ha i reserv (tål att lagras 10 år) men uppladdningsbara NiMH av kraftigaste typ är det enda vettiga ur ekonomisk synvinkel.

Så här står det i min kameramanual beträffande batterilivslängd/antal bilder med olika batterityper. Ingen blixt och LCD-skärm påslagen i 50% av fotograferingstiden.

Batt. typ Antal bilder

CR-V3 500
AA Lithium 350
AA NiMH 200
AA NiCd 100
AA Alkaliskt 50

Ovanstående uppgifter har vid praktisk fotografi visat sig felaktiga och kan utan vidare halveras.
Använder man blixt (vilket man gör) blir det än sämre.

En stor fördel med AA-batterier är att de finns att få tag i billigt överallt. På resa kan det ju vara svårt att ladda batterier...

Tjena

Jag stoppade i 4 stycken 1800 milliampere i min Olympus och nu varar den i evigheter och jag tar mycket bilder. Ca 6 dagar kan jag köra och då har jag displayen igång varje bild. Tittar ofta på ilderna och för över mycket till datorn. Men "vanliga" batterier varade det bara 1 till 2 dagar.

Själv har jag en Olympus c300zoom. En liten nätt kompakt digitalare. Mycket nöjd med den förutom på närfokus som kunde vatt lite mindre. Priset idag ligger väl runt 4-5000:- kronor.

tack så mycket för all information.

efter en del jämförelser så beställde jag Olympus Camedia C-4000 Zoom. Så nu gäller det bara att hitta bra batterier och en bra laddare

tack än en gång.

Har någon haft problem med att köra icke uppladdningsbara batterier i era kameror?

min Olympus 5050 funkar inte med icke uppladningsbara batterier utan får spelet går ej att zomma men man kan kolla på bilderna om man vill.

Men batterierna tar slut väldigt snabbt.

Någon mera med samma problem?

Mvh Anton

Min Nikon AWAF är väldigt känslig och klarar inte uppladdningsbara eller alkaliska av sämre kvalitet.

Antonic skrev:
Har någon haft problem med att köra icke uppladdningsbara batterier i era kameror?

min Olympus 5050 funkar inte med icke uppladningsbara batterier utan får spelet går ej att zomma men man kan kolla på bilderna om man vill.

Men batterierna tar slut väldigt snabbt.

Någon mera med samma problem?

Mvh Anton

Det jag kan säga är att det INTE skall vara så iallfall. min funkar bra med både Icke uppladdningsbara och "orginal" uppladdningsbara som följde med kameran.. kontakta olympus supporten med ditt problem o hör vad dom säger.

om batterier kan jag säga.. använd uppladdningsbara!! mina orginal batterier (1800) funkar till cirka 200 bilder på min olympus 5050. och då är det oftast _utan_ blixt.

/z

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar