Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A99 bulb astrofoto 2 timmar... Sedan Busy...

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Tog en 2 timmar bulb bild i RAW efter exponeringen bearbetar/Busy men hur länge? Skall kameran fungera på detta sätt? Blir bara en bild/natt. Några erfarenheter ?

Tog en 2 timmar bulb bild i RAW efter exponeringen bearbetar/Busy men hur länge? Skall kameran fungera på detta sätt? Blir bara en bild/natt. Några erfarenheter ?

Om du har long time noise reduction (tror jag det heter) aktiverat gör kameran en lika lång exponering som den riktiga fast med stängd slutare. Denna används sedan för att räkna ut hur bruset ska tas bort.

2 timmar? Var det "star trails" du fotade?

Vid ordinär astrofotografering med kompensering för jordrotationen kör man vanligen inte med så långa exponeringar (vanligen inte mer än några minuter) och då förstås alltid med långtidsbrusreduceringen frånkopplad. Kör man t.ex. med 20 st 2-minutersexponeringar så kan man ta en "svartbild" mitt i serien (bara att sätta på objektivlocket). Detta tar då bara 2 min, inte 40 som skulle ha behövts ifall man hade kört med en 40 min exponering.

De som är noggranna tar ett antal svartbilder under sessionen. Det finns även andra korrektioner man kan göra genom användning av Bias frames och Flat frames.

Och ja, kameran ska göra på detta sätt, ifall du har ställt in den i menyn till att göra så. :)
Brukar vara default.
.

Tack för hjälpen med inställningarna. Skall prova igen när vi får en klar natt på Väddö
Ja det var ett Trail photo det blev ganska bra lite överexponerat men går att svärta ner lite i Lightroom.

Man kan använda kortare exponeringar och stacka i något program (finns speciella för trails) så är det mindre risk att hela exponeringen blir obrukbar. Bara ha så kort tid som möjligt mellan exponeringarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar