Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7r & 35/2,8 - Så här var det ej planerat!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Har gått och klurat ett par veckor på att eventuellt byta ner mig. Storleksmässigt menar jag då.

Funderat på att sälja av nuvarande Nikon D800 med tillhörande objektivpark m.m. Tänkte mig då en A7r och ett par trevliga gluggar till den.

Men som sagt, först sälja nuvande utrustning. Nu blev det inte så. Satt och slösurfade sista kvarten på jobbet igår, och stötte på nedanstående kampanjpris på Cyber:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SLTA7R

Slog till direkt ! Som sagt, så här var det inte tänkt att det skulle bli. Men va fan !

Spännande blir det iallafall. Hoppas nu bara att det går att sälja D800 mm
 
Hehe, jag tror att det var EXAKT såhär det var planerat.

Av Cyber...


Sedan tror jag inte att det kommer att bli jättesvårt att sälja din D800-utrustning. Visserligen är det så att en del uppgifter klarar A7R lika bra eller bättre, men det finns som du vet också vissa uppgifter som D800 klarar bättre.
 
USCH!
Det var en frestare som heter duga
Har häromdan klämmt på A7 för första gången och den kändes trevlig :)

Har tänkt hoppa den (A7) och satsa de surt sparade pengarna på en A99 när den sjunker i pris...... (om det nu händer)
En av orsakerna till att hoppa var att 35 som A7r kräver blir väldigt dyr........ Vilket detta fortfarande är (åtminstone för mig)
Detta paketet ger ju mer än 1/2 priset på gluggen.....
Blir lite många kamror bara.......
 
Hehe, jag tror att det var EXAKT såhär det var planerat.

Av Cyber...


Sedan tror jag inte att det kommer att bli jättesvårt att sälja din D800-utrustning. Visserligen är det så att en del uppgifter klarar A7R lika bra eller bättre, men det finns som du vet också vissa uppgifter som D800 klarar bättre.

Dom vet vad dom gör, Cyber. Men nästan fyra tusen i "rabatt" , så kunde jag inte låta bli, när jag ändå tänkt på denna uppsättning.

Jo, jag är medveten om att D800 är bättre i vissa situationer. Men man kan ju inte få allt här livet, säger dom.
 
Grattis gott folk, själv betalade jag 27980 kr för kamera + glugg hos Cyberphoto förra veckan.. Men 4000 spänn för att få paketet en vecka tidigare är det ju lätt värt.. Inte alls bitter..
 
Grattis gott folk, själv betalade jag 27980 kr för kamera + glugg hos Cyberphoto förra veckan.. Men 4000 spänn för att få paketet en vecka tidigare är det ju lätt värt.. Inte alls bitter..

Hör du av dig och förklarar så kan de ge tillbaka pengar. Har hänt förr och kommer förmodligen hända igen. De brukar ha extremt bra service! :)
 
He - en vecka. Ja, det brukar väl ta tre månader i alla fall...

Men, ska man överhuvudtaget klara av att köpa något digitalt kamerahus nån gång överhuvudtaget (hus alltså - när det gäller objektiv är det som bekant betydligt lugnare), så är det nog bäst att man tillägnar sig stoikernas egenskaper.

Man skulle också kunna säga att objektiv köper man, medan kamerahus "hyr" man. Man kan betrakta husinköpskostnaden som betalning för tre års hyra. Sedan är huset närmast värdelöst...

Även jag föreslår att du kontaktar CyberPhoto och frågar lite försiktigt ifall dom kan göra något, eftersom du köpte din combo alldeles innan deras kampanj drog igång.
 
Ja, då har man för en gang skull lyckats göra en god affär då !

Enda oron nu, är hur det kommer funka med step-up ringar och dylikt till alla 77-filter jag har. Skulle ju hemskt gärna vilja fortsätta använda LEE-systemet jag har.

Men det lär väl visa sig.
 
Vad skulle problemet vara med step up ringar? Jag har använt sådana i åratal utan problem. Speciellt sedan jag köpte en uppstättning enskilda ringar från diverse mindre diamaterar direkt till 77mm. Då slipper jag ifrån lite onödigt skruvande vilket jag tycker förenklar hanteringen betydligt.

Nu har jag dock köpt på mig några objektiv med 39mm respektive 43mm filtergänga och letar nu efter ringar till dessa. Det verkar bli svårt.
 
Vad skulle problemet vara med step up ringar? Jag har använt sådana i åratal utan problem. Speciellt sedan jag köpte en uppstättning enskilda ringar från diverse mindre diamaterar direkt till 77mm. Då slipper jag ifrån lite onödigt skruvande vilket jag tycker förenklar hanteringen betydligt.

Nu har jag dock köpt på mig några objektiv med 39mm respektive 43mm filtergänga och letar nu efter ringar till dessa. Det verkar bli svårt.

Just den här gluggen ( zeiss 35/2.8 ) ser ju lite speciell ut, med ett mycket speciellt motljusskydd.
Filtergängan sitter så att säga innanför linsen. Lite svårt att förklara.
Tror inte att man får dit LEE:s vidvinkeladaptor tex.
 
Just den här gluggen ( zeiss 35/2.8 ) ser ju lite speciell ut, med ett mycket speciellt motljusskydd.
Filtergängan sitter så att säga innanför linsen. Lite svårt att förklara.
Tror inte att man får dit LEE:s vidvinkeladaptor tex.

Jag får dit min 49mm lee vidvinkeladapter för lee pro. Inga problem.
 
Jodå, alla Zeiss växelobjektiv som passar till Sony A- och E-mount har AF. Det är till Canon och Nikon som det finns enbart manuellfokuserade Zeiss-objektiv vad jag vet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.