Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A77 AF Microjust - arbetsflöde?

Produkter
(logga in för att koppla)

240402raderad

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänkte se över mina objektiv och justera AF vid behov. Tänkte bara kolla om någon har bra tips på arbetsflöde/tillvägagångssätt? Tex om man bör använda flera föremål på olika uppmätta avstånd, köra i jpgläge för att lättare se precis var skärpan sitter (RAW kan ju vara lite mjuka innan behandling) eller något annat bra tips innan jag sätter igång)

Jag använde en 100lapp och justerade in efter den vanliga metoden att ta bilder i steg med justeringen och se vilken som blir bäst, men jag skull också tänka mig att testa denna metod, är för Nikon men borde fungera på andra också som har en fokus dot
www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM

Focus testing

Senaste numret av Digital Foto för Alla (5/2013) har en artikel på 5 sidor om kalibrering av autofokus. De använder en kalibreringsenhet kallad Spyder Lenscal för ändamålet, kostar ca 700 kr på t ex Scandinavian Photo.
Jag har på min A77 använt en annan, mycket billigare metod, nämligen ett utskrivet A4-papper med mätskala på, beskrivet på http://photo.net/learn/focustest/. På den sidan finns också en länk till JPG-bilden med skalan.
Sättet att kalibrera är detsamma, men bra mycket billigare !
I artikeln i Digital Foto för Alla finns också beskrivet hur du justerar AF för 5 olika kameramärken (Canon, Nikon, Olympus, Pentax & Sony).
Notera att i artikeln står att man ska stänga av LiveView, eftersom det är fasdetekteringen som ska kalibreras. För A77 är detta ju inte nödvändigt, men testa för säkerhets skull fokus både via EVF resp LiveView.

>>>StenR

Tack för tipsen! Har skrivit ut skalan och monterat den på kartong i 45 graders vinkel. Så det får bli ett litet helgprojekt att gå igenom och justera objektiven.

Microjustera andra objektiv än Sonys

Hoppar in i den här tråden med en fråga. Jag läste i manualen till A77 att microjustering endast fungerar på Sonys objektiv eller något i den stilen. Stämmer detta eller kan man göra det på vilka objektiv som helst? Och när man gör en justering gäller den automatiskt enbart för det aktuella objektivet, eller kan det bli så att de objektiven som redan fokuserar rätt börjar fokusera fel? Säkert en urdum fråga, men jag tänkte gå igenom objektiven och microjustera om det behövs och vill inte det ska hända något otrevligt:)
Tror det är ett Sony/Zeiss och ett Sigma som front-/bakfokuserar och vill ju gärna kunna rätta till båda.

Hoppar in i den här tråden med en fråga. Jag läste i manualen till A77 att microjustering endast fungerar på Sonys objektiv eller något i den stilen. Stämmer detta eller kan man göra det på vilka objektiv som helst? Och när man gör en justering gäller den automatiskt enbart för det aktuella objektivet, eller kan det bli så att de objektiven som redan fokuserar rätt börjar fokusera fel? Säkert en urdum fråga, men jag tänkte gå igenom objektiven och microjustera om det behövs och vill inte det ska hända något otrevligt:)
Tror det är ett Sony/Zeiss och ett Sigma som front-/bakfokuserar och vill ju gärna kunna rätta till båda.

Sony kan helt enkelt inte garantera xunktionen hos något som någon annan har gjort, men det fungerar i prantiken Lldeles perfek även på t.ex ett Sigma.

Kameran minns inställningarna för varje specifik modell av objektiv. Det här spelar i praktiken ingen roll eftersom det är sällan man har två olika identiska objektiv.

Tredjepartstillverkare kan dock inte registrera ett unikt id-nummer så att ett visst Sigma kan t.ex identifiera sig med samma id som ett annat objektiv. Om man då råkar ha just en sådan kombination som innebär en krock och man justerar AF för det ena så kommer dessa inställningar också att gällaför det andra so då blir felfokuserat. Den risken är dock minimal och man ska ha rejäl otur om den inträffar, men den finns där och såmedes kan inte Sony garantera detta till 100% annat än med originalobjektiv.

/Mats

Tack så hemskt mycket för svaret:) Då får jag ta och prova och se hur det blir helt enkelt. Verkar som att det bara är ett Sigma (lite äldre 10-20mm) som krånglar. Har visserligen inte testat dem så som man ska, men det är det enda där jag märker av problemen iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar