Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A70 vs A80

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus321

Ny medlem
Hej

Är en amatör som är på gång att köpa en digitalkamera. Hade så gott som bestämt mig för att köpa en Canon A70 när nyheten om A80 kom. Nu tänkte jag höra om nån har någon kommmentar om skillanderna mellan dessa kameror. Är det värt att vänta, eller ska jag slå till på A70'n direkt?

Tänker främst på:
-att A80 har en mindre LCD, kan den vara för liten?

-att A80 filmar med 320 x 240 pixels, medan A70 kan filma med 640 x 480 pixels. Det är inte först och främst en videokamera, men jag hade faktiskt tänkt filma en del.

-att A80 ska ha större pixlar, vad innebär det?

Att A80 har 4.0 Megapixel istället för 3.0 känns inte så viktigt för mig eftersom jag nog inte kommer att printa ut så stora bilder.

En sista undring, hur skiljer sig A70/A80 från Ixus 400?

Tacksam för svar!
 
magnus321 skrev:
Hej
En sista undring, hur skiljer sig A70/A80 från Ixus 400?

Tacksam för svar!

Kan man överhuvud ställa in NÅGOT manuellt med Ixus400? A80 är "top-of-the-line" i Canons A-serie med mängder av manuella inställningsmöjligheter.
(Bara tanken på en Ixus400 på ett stativ får mig att skratta, har den ens stativgänga?).

Där har du svaret.
 
Re: Re: A70 vs A80

bjanha skrev:
A80 är "top-of-the-line" i Canons A-serie med mängder av manuella inställningsmöjligheter.

När det gäller manuella inställningsmöjligheter skiljer det väl ingenting mellan A60, A70 och A80?

Om inte upplösningen spelar någon roll tycker jag att du ska köpa A70:n. Med den högsta upplösningen kan du ändå bara filma i femton sekunder.
 
Visst har Canon IXUS 400 stativgänga.
Änvänder den ibland på mitt stabil(a) trästativ och en kraftig kulled (Manfrott 488RC)....

Kameran väger 185gram o resten några kilo...
 
Re: Re: Re: A70 vs A80

simons skrev:


Om inte upplösningen spelar någon roll tycker jag att du ska köpa A70:n. Med den högsta upplösningen kan du ändå bara filma i femton sekunder.

Är det inte 30s med högsta och 3min i 320x240 på A70?

A80 har vridbar LCD vilket är en fördel. Dock tycker jag LCDn är i minsta laget på min A70 så testa om du klarar dig med den mindre på A80.
 
Jo fel av mig. 30 sek är max vilket räcker vid ganska många tillfällen även om det är väldigt irriterande när inspelningen stoppas innan man själv vill.
 
Något som kan spela större roll för bildkvaliten än en Mpixel extra är väl i så fall den större CCD:n. Den bör ge en lägre brusnivå, och alltså göra bilder tagna i dåligt ljus betydligt bättre.
Men där får man nog vänta några veckor och se resentionerna för att konstatera hur det blir... En fingervisning kan man väl kanske i alla fall få genom att jämföra A70 med G3 på t.ex. dpreview, då G3:an har lika stor CCD som A80 bör det bli ganska likvärdiga bilder när det gäller brus.

/Johan

PS. Gillar min A70 som jag köpte för ett par veckor sedan skarpt, men skulle jag köpa nu (och kunde/ville vänta) så är prisskilnaden liten...
 
Re: Re: A70 vs A80

bjanha skrev:

Bara tanken på en Ixus400 på ett stativ får mig att skratta, har den ens stativgänga?
IXUS 400 har som längsta slutartid 15 s. Jag skulle snarare skratta om jag såg någon fota utan stativ (eller annat stöd) med så lång slutartid.

Olle
 
Tänkte bara nämna att LCDn har har samma storlek på A80 som A70.

Jag kommer att köpa en A80, har provat en A70 i en vecka och köper A80 mest för den vridbara LCDn.

/Dm0nX
 
Abropå inställningar - har någon egentligen användning för manuella inställningar på en kompaktdigital? Själv tyckte jag min Sony s75 var nästan värdelös eftersom inget hände (nästan) med skärpedjupet hur än man skruvade på bländaren. Kvar finns då tiden som parameter, och då är det rörelseoskärpan som kan vara spännande...näe, jag köpte en Ixus400 och en 10D istället.
Min 10D är som ett Steinwaypiano och tillåter inga misstag, men när det bli bra så blir det BRA...
Ixusen är den perfekta semesterkameran om man vill vila axeln. Med den blir resultatet 'alltid' bra.
 
Några funktioner som är viktiga även på en kompaktdigital:


* Justera slutartiden/exponering (utan att behöva trycka på tre knappar samtidigt).


* Histogram är ju käckt också.


* Bra lcd (då sökaren ej visar korrekt bild)

* Låsa fokus på ett enkelt sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.