ANNONS
Annons

A7 II vs A7r II

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony har även tidigare lanserat snikversioner av sina kameror och ibland parallellt redan vid lanseringen. Ofta har folk inte valt de billigare husen. I en del fall så kom de inte ens i produktion som i fallet A560 där A580 var den enda version som såldes i Sverige i alla fall.

I år har det helt handlat om A7r II på goda grunder och året innan så kom ju A7 II med 24 MP, IBIS och förbättrad AF precis i slutat av året. Vem köper A7 II och varför?? Priset är idag knappt hälften av vad en A7r II kostar. Vad är det på marginalen som man är beredd att betala dubbla priset för?

Verkar inte som om många köper A7 II idag om man ser på topplistan hos Cyber som toppas av just A7r II istället fast den kostar 35 000. En A7 II kostar 16 000:- med cash back men det verkar ju inte hjälpa den upp på topplistan direkt.

A7 II fick ju en hel del bra press när den kom men nu har den fullständigt hamnat i skymundan då magin idag helt gäller A7r II.

Steve Huff utnämnde A7 II till sin Camera of the Year 2014 (men det var ju innan det blev 2015 och a7r II kom och blev den hejdundrande succé den uppenbarligen blivit inte bara hos Cyber)

http://www.stevehuffphoto.com/2014/...rld-camera-review-my-camera-of-the-year-2014/

I will go ahead and say it…I have been reviewing cameras for 7 years. This Sony A7II is the most versatile, fantastic, useful and all around best priced for what you get camera I have ever reviewed. Bam! I also feel that the review image samples here are among the best quality I have put in ANY of my reviews in those 7 years.

Men nu är det 2015 och de flesta köper A7r II trots priset.
Kom inte och säg annat än att det finns pengar i landet!

Mest sålda senaste månaden hos CyberPhoto

1. Sony Alpha 7R II kamerahus
2. Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
3. Nikon D750 hus
4. Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus silv...
5. Canon EOS 7D Mark II hus
6. Panasonic Lumix DMC-GM5 svart + G Vari...
7. Canon EOS 70D hus
8. Pentax K-3 II hus
9. Canon EOS 6D hus
10. Canon EOS 5DS R kamerahus

Varför A7 II är billigare än A7r II

Om du tycker att det skiljer mycket i pris, så beror det ju på att
det är olika sensorer på de två olika kamerahusen.
De kanske är olika tätade vilket jag inte vet något om men.
Det som skiljer sig markant är ju slutarenheten på de två modellerna. A7r II har en slutarenhet som är testad upp till 500000 slutarcykler. A7 II har en enklare slutarenhet och det spelar nog in mycket varför priserna är satta som det är just nu.
A7s II har samma specifikation när det gäller slutarenheten. Men en annan sensor med andra egenskaper jämfört med A7r II........ Och billig är den inte.

Javisst det är en ny BSI-sensor i A7r II. Huset till A7 är också tätat så det är nog ingen större skillnad där heller. Det ser ju helt identiskt ut i princip. Sedan kan man filma i 4K och det finns definitivt inte med A7 II men mindre än halva priset och ändå är det inga som springer benen efter den kameran utan alla verkar köpa A7r II. Det är ju lite lustigt.

Sen har vi ju det här med tillgång och efterfrågan. Om ingen efterfrågar det billigare huset så måste Sony sänka priserna till slut tills de blir av med sina lager. Det är det vi ser börjar hända nu för nu börjar priserna spreta lite mer bland återförsäljarna än det har hunnit börja göra med priserna för det nyare huset. A7 II är ju en bra bit längre in på sin produktcykel än den nyare A7r II.

Jag tycker det är rätt enastående att en så pass dyr kamera toppar listan ovan. Det brukar ju inte vara så. Det brukar vara billigare konsumentmodeller som gör det. Vi får väl se om de släpper en ny A6xxx om den kan passera. SAR flaggar ju för det idag.

Jag förstår inte riktigt poängen med frågeställningen ... Ja, A7R II är bättre än A7 II, men vad är det du vill diskutera? A7 II är mycket riktigt ungefär hälften så dyr, och det är väl en anledning god som någon?

Steve Huff utnämnde A7 II till sin Camera of the Year 2014 (men det var ju innan det blev 2015 och a7r II kom och blev den hejdundrande succé den uppenbarligen blivit inte bara hos Cyber)

http://www.stevehuffphoto.com/2014/...rld-camera-review-my-camera-of-the-year-2014/

I will go ahead and say it…I have been reviewing cameras for 7 years. This Sony A7II is the most versatile, fantastic, useful and all around best priced for what you get camera I have ever reviewed. Bam! I also feel that the review image samples here are among the best quality I have put in ANY of my reviews in those 7 years.

Men nu är det 2015 och de flesta köper A7r II trots priset.
Kom inte och säg annat än att det finns pengar i landet!

Mest sålda senaste månaden hos CyberPhoto

3. Nikon D750 hus
7. Canon EOS 70D hus
8. Pentax K-3 II hus
9. Canon EOS 6D hus
10. Canon EOS 5DS R kamerahus

Var kan man utläsa att det är senaste månaden som gäller Cyberphotos försäljninngslista?

A7ii

A7II är väl ändå en riktigt bra kamera i sig. Hälften så dyr som A7RII. En Peng jag hellre lägger på och några objektiv än den dyrare varianten

För min del förstår jag inte hur A7rII kan sälja så mycket bättre än A7II som kostar hälften så mycket. Så jättestor skillnad är det det inte. Frågan är om det är 42Mpix, 4K-video, bättre AF eller ISO som drar upp försäljningen. Jag gissar att det är 4K-video i fullformat som drar.

Mitt fotointresse har svalnat en hel del så jag har ingen brådska så jag väntar tills A7II drar sig ner mot 10000kr.

Jag förstår inte riktigt poängen med frågeställningen ... Ja, A7R II är bättre än A7 II, men vad är det du vill diskutera? A7 II är mycket riktigt ungefär hälften så dyr, och det är väl en anledning god som någon?

Jag tror att TS bara ville på nåt sätt få fram att det är ett SONYHUS som ligger på första plats över mest sålda hus hos Cyberphoto =)
Annars förstår inte jag alls heller syftet med tråden.

MÅste vara nåt sånt, men jag skulle tveklöst välja A7R II om någon (förutom den A6000 jag har)

Det är ju två helt olika kameror, Ena har 42mp, filmar i 4k, har bakbelyst sensor och saknar lågpassfilter, den andra 24mp och har lågpassfiltret. Att A7IIR säljer mer är väl helt enkelt för att den är mycket mer lockande med sina specifikationer, eller har jag missat nåt?

Jag tror att TS bara ville på nåt sätt få fram att det är ett SONYHUS som ligger på första plats över mest sålda hus hos Cyberphoto =)
Annars förstår inte jag alls heller syftet med tråden.

Nää, inte alls faktiskt utan min undran är ju varför A7 II inte är den som ligger på listan istället för A7r II eftersom A7 II ju enligt Sony riktar sig mer till en massmarknad just för att den är så pass mycket billigare. Ändå är det inte den folk köper i de massor som väl borde känneteckna en massprodukt. Istället är det ju A7r II som säljer i såna volymer att man undrar om det är den modellen som egentligen är massmarknadsmodellen. Undrar verkligen om Sony räknade med den utvecklingen.

Jaha, var det konstigt att förstå??

MÅste vara nåt sånt, men jag skulle tveklöst välja A7R II om någon (förutom den A6000 jag har)

För mig är inte det ett helt klart val. Jag har ju A7r som högupplösande FF men den saknar snabb AF, har ingen stabilisring trickigare slutare m.m. Det är en mycket mer nischad kamera och en A7 II är ju mer av en allroundkamera för de som kanske inte tycker det är nödvändigt att varenda skitmotiv tar en massa onödiga MB på disk med 36MP +. En A7 II har ju faktiskt det mesta som finns i en A7r II. Ta upp kamerorna i dpreview och jämför. Det är inte alltid man får så där jättemycket mer på marginalen när man köper high end ibland. Mindre än halva priset men inga verkar köpa den kameran. När jag köpte min A7r verkade det vara fler som köpte enklare A7:eek:r

Tänk för något år sedan så skulle många tyckt det varit fantastiskt det man får med en A7 II. FF, IBIS, snabb AF, vädertätning och möjlighet att få alla gamla manuella objektiv stabiliserade med focus peaking dessutom.Hyfsad filmning. Sen höjs ribban hela tiden. Det som var hett 2014 är ett stort gäsp idag :).

Väntar man lite så kan man t.o.m. köpa både en A7 II och en A6000-ersättare med både IBIS och en massa andra vassa grejor och ändå ha en hel del pengar kvar emellan. Då får man en vass BSI APS-C kamera (enligt SAR ryktena om nu de håller) också med mycket snabb AF och snabb seriebildtagning om man nu vill det och dessutom blir det förmodligen 4K-filmning i den till skillnad från i A7 II.

En del kommer säkert kolla på det alternativet också särskilt om storleken är mindre än A7 II-serien för de känns klart mer bulkiga och det gillar inte jag egentligen som tycker gamla A7r har en sämre formfaktor än NEX 7 exv..

Senast ändrad:
Var kan man utläsa att det är senaste månaden som gäller Cyberphotos försäljninngslista?

Här:

http://www.cyberphoto.se/foto-video/systemkameror

Mest sålda senaste månaden
3. Nikon D750 hus
7. Canon EOS 70D hus
8. Pentax K-3 II hus
9. Canon EOS 5DS R kamerahus
10. Canon EOS 6D hus

Men för många är det ju oöverstigligt både ekonomiskt och mentalt med 35 000:- för en kamera där kapitalförstöringsfaktorn är stor. Då väntar många. Din A6000 som ju är en eminent kamera det med kan man väl få för drygt 5000 spänn idag. Så frågan är väl vad en A6100 (eller vad den kommer att heta) hamnar på. För det är väl ingen som tror att APS-C skulle då än eller?

Nää, inte alls faktiskt utan min undran är ju varför A7 II inte är den som ligger på listan istället för A7r II eftersom A7 II ju enligt Sony riktar sig mer till en massmarknad just för att den är så pass mycket billigare. Ändå är det inte den folk köper i de massor som väl borde känneteckna en massprodukt. Istället är det ju A7r II som säljer i såna volymer att man undrar om det är den modellen som egentligen är massmarknadsmodellen. Undrar verkligen om Sony räknade med den utvecklingen.

Jaha, var det konstigt att förstå??

Eftersom jag inte är en tankeläsare så var det och är mycket svårt att förstå, det är ju helt olika kameror. I så fall så kan man undra varför inte vanliga A7 ligger 1:a på listan, den är ju billigare ändå om Sony nu riktar sig till massmarknad.

Intressant trådämne! Läste nånstans att A7II hamnade i skymundan av D750 och därför inte fick
det genomslag som den kanske förtjänade. Sedan är det väl high end FF-kamerorna generellt som går med någorlunda vinst till skillnad från APS-C-modellerna? Med allt bättre mobilkameror kanske ett jättesteg från dessa måste till för att systemkamerorna skall profilera sig. Finns säkert ytterligare förklaringar men sett till "bang for the buck" borde ju A6000 toppa försäljningslistan eller är den hopplöst "ute" nu med hela 1½ år på nacken..? Nåt som har bidragit till A7RII:ans popularitet måste ju också vara bästa kompabiliteten med Canonobjektiven någonsin av sonykamerorna, FE-objektivparken är ju minst sagt mager. Här finns säkert många som vill ta del av Sonys bättre sensorer (på bekostnad av AF:n då).

Undrar hur de räknar fram "Mest sålda senaste månaden". Kanske någon procentsats av det som beställs hem vs. det som säljs?

Ex. en månad kanske de beställer hem 10st A7RII och säljer 9st medans de beställer hem 100st Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V och säljer 89st?

Nu har förresten A7RII tappat till andra plats, de kanske sålde 2st till Nikon D3200.

Eftersom jag inte är en tankeläsare så var det och är mycket svårt att förstå, det är ju helt olika kameror. I så fall så kan man undra varför inte vanliga A7 ligger 1:a på listan, den är ju billigare ändå om Sony nu riktar sig till massmarknad.

Bildstabilisering är mainstream idag och det huset har inte det. Då får man en betydligt mindre flexibel kamera än med bildstabilisering. Alla objektiv till FE har inte stabilisering.

Intressant trådämne! Läste nånstans att A7II hamnade i skymundan av D750 och därför inte fick
det genomslag som den kanske förtjänade. Sedan är det väl high end FF-kamerorna generellt som går med någorlunda vinst till skillnad från APS-C-modellerna? Med allt bättre mobilkameror kanske ett jättesteg från dessa måste till för att systemkamerorna skall profilera sig. Finns säkert ytterligare förklaringar men sett till "bang for the buck" borde ju A6000 toppa försäljningslistan eller är den hopplöst "ute" nu med hela 1½ år på nacken..? Nåt som har bidragit till A7RII:ans popularitet måste ju också vara bästa kompabiliteten med Canonobjektiven någonsin av sonykamerorna, FE-objektivparken är ju minst sagt mager. Här finns säkert många som vill ta del av Sonys bättre sensorer (på bekostnad av AF:n då).

Det är klart att det är Canon-kundernas efterfrågan framförallt som syns i den här listan. Men det finns också de som helt går över och säljer sina Canon-objektiv även om det säkert inte är lika vanligt som motsatsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar