Annons

A580 Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Anser att du absolut har fog för detta - mina erfarenheter är närmast identiska. En del av mina äldre objektiv felfokuserade med min A200 och KM D7D, men när A550:an kom så försvann dessa problem som genom ett trollslag !

Är synnerligen nöjd med A550:an - den är inte bara den klart mest användbara av alla kameror jag haft genom åren (150 st eller så), utan även den som varit allra roligast att fota med. :)

Jag minns att det var en helt förunderlig känsla att mitt fullständigt hopplösa Tamron 24-135mm helt plötsligt funkade klockrent på min A550. Jag trodde inte mina ögon först. Det var utmärkt tidigare också - men då endast om man bara lyckades sätta manuell fokus, vilket inte är det lättaste alla gånger med APS-C-DSLR:er. En fungerande AF är livsviktig för mig som har lite ålderförändringar av synskärpan.

A580 är ytterligare förbättrad för i den kan man välja fas- eller kontrastdetektering.

A550 är en väldigt fin kamera (om man bara är medveten om att ISO 800 ska undvikas helt).
 
Betyder det att felet kan ligga i antingen huset eller i objektivet?
Ja.

En Sony Axxx (t.ex. A580) har tre vägar för ljuset. (1) till sensorn, (2) genom spegeln och reflekterad i hjälpspegel ner till AF-modulen och (3) reflekterad i spegeln upp till mattskivan.

En Sony Axx (t.ex. A55) har två vägar för ljuset. (1) genom spegeln till sensorn, (2) reflekterad i spegeln upp till AF-modulen.

Om avstånden (1) och (2) inte är lika blir AF alltid fel för alla objektiv.
Om avstånden (1) och (3) inte är lika blir MF alltid fel för alla objektiv.

Om objektivet inte flyttar fokus som AF förväntar sig blir fokus fel på just det objektivet. Kan variera med avstånd till motivet och från vilket håll objektivet fokuserar (dvs om objektivet flyttar fokus mot oändligheten eller mot närgränsen för att få fokus).

Om man inte har någon referens (kalibrerad testutrustning) kan det vara svårt att veta var felet ligger. Man kan testa flera kamerahus och flera objektiv och försöka se något mönster. Annars är det service-verkstad som gäller.
 
Fungerar a580 kontrast AF med alla objektiv? och alla programval, apsm?

Börjar bli rätt trött på alla dom här felen med felkalibrerade af-sensorer.

Nex-kamerorna och t.ex. micro4/3 är dom helt befriade från sådana här fokus-fel?
 
Fungerar a580 kontrast AF med alla objektiv? och alla programval, apsm?
Ja, med alla AF-objektiv med A-fattning som klarar autofokus. För Monolta och Sony gäller det alla objektiv med A-fattning utom 135 STF som av tekniska orsaker måste fokuseras manuellt.

Nex-kamerorna och t.ex. micro4/3 är dom helt befriade från sådana här fokus-fel?
Dessa system använder kontrastdetekterande autofokus, dvs de använder sensorn även som sensor för AF. De har därmed inga problem med felaktig justering av separat AF-modul eller objektiv som inte flyttar fokus exakt som kamerahuset begärt. Nackdelen blir mycket långsammare AF.
 
Ja, med alla AF-objektiv med A-fattning som klarar autofokus. För Monolta och Sony gäller det alla objektiv med A-fattning utom 135 STF som av tekniska orsaker måste fokuseras manuellt.


Dessa system använder kontrastdetekterande autofokus, dvs de använder sensorn även som sensor för AF. De har därmed inga problem med felaktig justering av separat AF-modul eller objektiv som inte flyttar fokus exakt som kamerahuset begärt. Nackdelen blir mycket långsammare AF.

Nä, kontrast-AF i Focus Check LV-läget funkar bara med objektiv som har nbyggd fokusmotor, SAM eller SSM och inte med skruvdrivna AF-objektiv.

Phase-detection AF funkar såklart med alla objektiv.

Väl?

Tror att det är så, men har inte tillgång till kameran just nu så jag kan kola.


/Mats
 
hm, jag har ett skruv-drivet sigma 17-70 så det var ju synd att det inte funkar med det. Om det hadde varit den modernare varianten av Sigma 17-70 med inbyggd motor hadde det funkat då? Elelr har dom spärrat kontrast-af till orginal-optik?

Funkar a580 som vanligt (i live view läget antar jag) när man aktiverat kontrast-af? eller måste man hålla på och trycka på en massa knappar inför varje bild man vill ta?
 
hm, jag har ett skruv-drivet sigma 17-70 så det var ju synd att det inte funkar med det. Om det hadde varit den modernare varianten av Sigma 17-70 med inbyggd motor hadde det funkat då? Elelr har dom spärrat kontrast-af till orginal-optik?

Funkar a580 som vanligt (i live view läget antar jag) när man aktiverat kontrast-af? eller måste man hålla på och trycka på en massa knappar inför varje bild man vill ta?

Det är inget du behöver oja dig så mycket över, du missar inte mycket. Kontrast-AF är i alla fall rätt uselt jämfört med phhse-detect AF då man använder objektiv som inte är byggda för den typen av fokusering.

Live view läget skriver du. Du vet väl om att kameran har flera LV-lägen?

Alltså dels finns Focus Check LV-läget. Det är det du aktiverar med tryckknappen på ovansidan av kameran som det står så på. Då används huvudsensorn för att skapa LV-bilden.

I det läget finns ett menyval om du ska använda kontrast eller phase-af. kontrast kan du bara ställa in om du har ett objektiv med inbyggd fokusmotor - och ja, det funkar med Sigma HSM också. Har du inte det så kan du ändå få AF genom att spegeln flip-flappar, alltså när du trycker avtryckaren halvvägs flippar spegeln ner och fokus sätts och sedan flippar den upp igen.

Visst har det läget sina fördelar, men det är lika halvkasst som på Canon och Nikon.

MEN, du har ju en Sony A580 och då finns det ett LV-läge till!

Det sätter du på med skjutknappen till vänster om FCLV-knappen.

Det som händer då är att en spegel i sökarhuset vinklas och den vanliga ljuskällan via spegeln går då till en extra LV-sensor istället för okularet. Den sensorn har inte lika hög upplösning som den vanliga, utan räcker till precis för displayen och kan se lite grynigare ut i svagt ljus, men den är snabb. I det läget fungerar kameran precis likadant som när du använder sökaren och fullständig snabb Phase-detect AF används och det fungerar med alla objektiv och bilden tas utan fördröjning eller speglflippning.

Det här är en av de unika finesserna med Sony A580 och det är väldigt användbart.


/Mats
 
MEN, du har ju en Sony A580 och då finns det ett LV-läge till!

Det sätter du på med skjutknappen till vänster om FCLV-knappen.

Det som händer då är att en spegel i sökarhuset vinklas och den vanliga ljuskällan via spegeln går då till en extra LV-sensor istället för okularet. Den sensorn har inte lika hög upplösning som den vanliga, utan räcker till precis för displayen och kan se lite grynigare ut i svagt ljus, men den är snabb. I det läget fungerar kameran precis likadant som när du använder sökaren och fullständig snabb Phase-detect AF används och det fungerar med alla objektiv och bilden tas utan fördröjning eller speglflippning.

Det här är en av de unika finesserna med Sony A580 och det är väldigt användbart.

Fast då är du ju tillbaka till den fasdetekterande autofokusen, vilket frågeställaren ville slippa på grund av strulet med felkalibrerad autofokus.
 
Fast då är du ju tillbaka till den fasdetekterande autofokusen, vilket frågeställaren ville slippa på grund av strulet med felkalibrerad autofokus.

Ok, jag var tydligen lite dåligt påläst. Sorry.

Har inte läst so noga än, men ska göra det, så jag vet vad som står, men tyckr så här instinktivt att om fokuseringen är feljusterad så är det ju fel på kameran och då ska man få den åtgärdad på garantin. Varför hålla på med massa workarounds som dessutom jämförelsevis är ganska dåligt jämfört med (fungerande) fasdetect-AF?

Att köra FCLV och kontrast-AF på en A580 istället för att fixa till den "riktiga" fokuseringen låter urdumt i mina öron.

/Mats
 
jag har ju haft den inne på justering med båda objektiven men det är fortfarande fel..

Det jag vill är att kunna välja kontrast-af som fokusmetod, använda liveview och sen fokusera med avtryckaren som vanligt när jag tar en bild.
På det sätt jag antar att NEX och micro4/3- kamerorna funkar, inget extra fipplande med knappar och menyer för varje bild jag tar.

Har starkt börjat fundera på om det var ett misstag att inte byta till ett system med vettig kontrast-af.
Hoppas sony bygger en Axxx med kontrast-af som huvudsytem och möjligtvis fasdetekt-af som komplement, dom kan ju kalla det nåt coolt som speed priorety af, så att folk bara använder det när det måste gå snabbt.


Det är så tråkigt med sådana här tekniska begränsnigar som för stör det kreativa fotandet. Min första systemkamera (km d5d) hade fult randigt brus, men det var helt normalt enligt både säljaren och FS-folket, för "riktiga" fotografer använder ändå aldrig IS0 över 400.. (riktiga fotografer använde tydligen kodackrome 25..)

Och nu alla dom här fokus felen som man bara ska acceptera för det är "normalt" barar för att väldigt många har sådana fel.

Det känns faktiskt rätt fel att en gammal Olympus C-700 kompakt ska ha snyggare brus än en KM d5d och fokusera exaktare än en Sony A500!
 
jag har ju haft den inne på justering med båda objektiven men det är fortfarande fel..

Det jag vill är att kunna välja kontrast-af som fokusmetod, använda liveview och sen fokusera med avtryckaren som vanligt när jag tar en bild.
På det sätt jag antar att NEX och micro4/3- kamerorna funkar, inget extra fipplande med knappar och menyer för varje bild jag tar.

Har starkt börjat fundera på om det var ett misstag att inte byta till ett system med vettig kontrast-af.
Hoppas sony bygger en Axxx med kontrast-af som huvudsytem och möjligtvis fasdetekt-af som komplement, dom kan ju kalla det nåt coolt som speed priorety af, så att folk bara använder det när det måste gå snabbt.


Det är så tråkigt med sådana här tekniska begränsnigar som för stör det kreativa fotandet. Min första systemkamera (km d5d) hade fult randigt brus, men det var helt normalt enligt både säljaren och FS-folket, för "riktiga" fotografer använder ändå aldrig IS0 över 400.. (riktiga fotografer använde tydligen kodackrome 25..)

Och nu alla dom här fokus felen som man bara ska acceptera för det är "normalt" barar för att väldigt många har sådana fel.

Det känns faktiskt rätt fel att en gammal Olympus C-700 kompakt ska ha snyggare brus än en KM d5d och fokusera exaktare än en Sony A500!

Du ska absolut inte acceptera att det är fel på fokuseringen!
Kontrast-AF istället tycker jag inte alls är en gidtagbar fix för problemet.

Däremot måste du för att kunna gå vidare konstatera ifall felet ligger i kameran eller objektiven.
Enklaste sättet borde vara att testa det tillsammans med någon annan som har en fungerande A580 och prova med dina objektiv, samt prova dina objektiv på en annan A580 och se vilka grejer som felen följer.

Var bor du någonstans? Om du bor i Stockholmstrakten, eller har vägarna förbi, så kan vi kanske mötas upp nånstans och prova.

Jag har en A580 som fungerar helt felfritt med alla mina objektiv! Kan ta med mig både kamera och flera objektiv. Börjar min semester nästa vecka. Har flera objektiv med inbyggd fokusmotor också.

Eller om du bor någon annanstans, så kanske någon annan kan hjälpa dig istället.

Det där med att det blir rätt med kontrast-AF och fel med Phase-AF är inte så konstigt. Kontrast-AF funkar så att det mäts på sensorn genom att prova sig fram och tillbaka tills det hittar rätt och det blir alltid rätt oavsett om det skulle vara ett AF-fel i objektivet till exempel. Är dock segt och hackigt. Med objektivt speciellt gjorda för kontrast-AF kan det ändå bli hyggligt bra, men för andra objektiv so minte är optimerade för detta så fungerar det dåligt.

Phase-AF mäter hur mycket fel som fokus ligger och sen skruvar det fokusen till precis det stället så är det klart. Om den justeringen inte stämmer så fokuserar den fel och måste då justeras för att bli rätt. Så snabbheten har ett pris i form av bsvärlig kalibrering.

Verkar som det är lösningar på gång som kan lösa det och ge oss snabb exakt fokusering som alltid funkar, men det finns ju som sagt problem med detta hos alla märken som flera vittnat om. Har själv haft felfokuserande både kameror och objektiv, men nu är all utrustning spot-on och det är väldigt skönt.

Det SKA inte vara fel och det är ju ganska nya saker med garanti, så du ska inte nöja dig med att inte få det fixat tycker jag. Däremot om kameran redan varit inne två gånger så måste du nog ha ganska torrt på fötterna om att felet verkligen ligger i kameran för att ta upp det ytterligare en gång.


/Mats
 
Sony säger att fel inte är ett fel!

Kameran a500 med kitobjekt + sam 55-200 har lämnats in en gång i vintras till sony. jag har också ett sigma 17-70 som är kalibrerat hos Tura i kungsbacka, tyvärr utan att jag skickade med nåt kamera hus.

Fokuspunkten verkar inte sitta i mitten heller utan lite nedåt höger, men detta var också normalt. Är ju nåt man kan lära sig leva med, däremot skulle jag vilja att min Sony kamera och mina båda Sony obejktiv faktiskt fokuserade rätt, men dom skyller på att det är en konsument-produkt.

Sen blir ju nästa steg att lämna in huset och Sigmat till Tura en gång till så att dom också fokuserar rätt tillsammans.

Vad ska jag göra när tillverkare och säljare säger att det inte är nåt fel? Att det ska vara så för det är en konsument produkt?
Det känns ju lite svårt att argumentera när jag säger att "detta är ett fel" och får till svar att "nej det är inget fel".

Tyvärr gör min ekonomiska situation att jag inte helelr har råd att köpa prylar barar för att testa och jämföra, elelr ha flera hus och objektiv i reserv.

När man betalar 5000kr för en system kamera så borde ju sytemet funka istället att man blir tillsagd att man borde köpt proffsgrejor för 30000kr eller vad nu en A900 kostade förra sommaren.

Hadde bara fokus varit perfekt så hadde jag varit VÄLDIGT nöjd, kameran och objetiven inkluderat sigma 17-70 är precis vad jag behöver. Möjligtvis skulle jag kompletera med ett Sony DT 50mm bara för skojs skull.

Det som stör mest är egentligen den här attityden att bara för att man som privatperson köpt en konumentprodukt så har man egenligen inte rätt att ställa några krav. Det är ju nåt som man borde bett Sverker i Plus ta upp på TV, men tyvärr har han ju försvunnit från rutan. Man kanske borde skriva till tidningen Kamera och Bild och be dom göra att reportage om undermåliga fokussytem och tillverkarnas ovilja att göra nåt åt det.

(synd att micro4/3 har så liten sensor och att Nex kamerorna är som kompakter i designen, annars hadde jag nog redan bytt system .)
 
Senast ändrad:
Kameran a500 med kitobjekt + sam 55-200 har lämnats in en gång i vintras till sony. jag har också ett sigma 17-70 som är kalibrerat hos Tura i kungsbacka, tyvärr utan att jag skickade med nåt kamera hus.

Fokuspunkten verkar inte sitta i mitten heller utan lite nedåt höger, men detta var också normalt. Är ju nåt man kan lära sig leva med, däremot skulle jag vilja att min Sony kamera och mina båda Sony obejktiv faktiskt fokuserade rätt, men dom skyller på att det är en konsument-produkt.

Sen blir ju nästa steg att lämna in huset och Sigmat till Tura en gång till så att dom också fokuserar rätt tillsammans.

Vad ska jag göra när tillverkare och säljare säger att det inte är nåt fel? Att det ska vara så för det är en konsument produkt?
Det känns ju lite svårt att argumentera när jag säger att "detta är ett fel" och får till svar att "nej det är inget fel".

Tyvärr gör min ekonomiska situation att jag inte helelr har råd att köpa prylar barar för att testa och jämföra, elelr ha flera hus och objektiv i reserv.

När man betalar 5000kr för en system kamera så borde ju sytemet funka istället att man blir tillsagd att man borde köpt proffsgrejor för 30000kr eller vad nu en A900 kostade förra sommaren.

Hadde bara fokus varit perfekt så hadde jag varit VÄLDIGT nöjd, kameran och objetiven inkluderat sigma 17-70 är precis vad jag behöver. Möjligtvis skulle jag kompletera med ett Sony DT 50mm bara för skojs skull.

Det som stör mest är egentligen den här attityden att bara för att man som privatperson köpt en konumentprodukt så har man egenligen inte rätt att ställa några krav. Det är ju nåt som man borde bett Sverker i Plus ta upp på TV, men tyvärr har han ju försvunnit från rutan. Man kanske borde skriva till tidningen Kamera och Bild och be dom göra att reportage om undermåliga fokussytem och tillverkarnas ovilja att göra nåt åt det.

(synd att micro4/3 har så liten sensor och att Nex kamerorna är som kompakter i designen, annars hadde jag nog redan bytt system .)

Jag håller med dig.
Det är ju skit rent ut sagt om grejerna inte är bra och du får sådan respons. Absolut inte min erfarenhet av Sony service, fast det som jag lämnat in och som varit felfokuserande råkade var just de där "proffsgrejerna" du nämner, en Sony A900 och ett Zeiss 85/1,4 som båda fokuserade fel.

Verkligen uselt om du blir bemött på det sättet. Kan tänka mig att du skulle kunna få hjälp med hela den här mobben som vi tillsammans är.

Men innan du går vidare så måste du bergsäkert konstatera exakt var problemet ligger. Ser enda chansen att testa det med en annan likadan, eller egentligen bara liknande kamera, med dina objektiv. Och din kamera med andra objektiv.

Jag trodde det var en A580 du hade så jag erbjöd mig att jämföra med mina grejer, men det funkar ju att göra så ändå. Kanske finns någon på närmare håll du kan jämföra med.


/Mats
 
"man ska inte lyssna på fotosidan-mupparna"

Fast jag borde ju egentligen inte behöva bry mig om vilken av A500, 18-55 eller 55-200 som strular, om jag lämnar in alla tre till sony service så borde dom ju vara kompetenta nog att fixa det själva.

Men om jag nu kommer att lämna in utrustnignen en gång till kommer jag att skicka med exempelbilder och inte bara en skriflig beskrivning av problemet. Och jag blev faktiskt uppring av en service-tekniker men det samtalet gav ju tyvärr inte mycket, det pratades om konsumntprodukt och toleranser.

Och personalen på Scandinavianphoto i stockholm förklarade att om man lyssnar på foto-mupparna på fotosidan.se ja då blir man aldrig nöjd för då blir man i lurad att konsumentprodukter kan bli perfekta, det nämdes det här om toleranser igen som sakerna enligt tillverkren uppfyllde, men som konsumenten inte förstod att han borde betalat mer för en produkt med mindre "toleranser".

Som sagt så skulle det varit kul med ett DT 50mm f1,8 men jag begriper inte hur en a500 ska kunna fokusera rätt på största bländare om den enligt toleranserna inte ens klarar av att fokusera rätt med 55-200 på största bländar 55mm på 2 meters avstånd till motivet.
 
Sonys kvalitetskontroll måste vara rent åt helvete för tillfället.

Fick mitt 35mm F/1.8 utbytt då säljaren kostaterade att det var fel på objektivet (krafigt framfokus)
Testade just det nya och det är samma problem.

Enligt Sony service så har det varit en "svajig serie"

Efter en vår/sommar med två A580 med fokusfel, ett 70-400G som är soft och måste justeras, två felaktiga 35mm objektiv börjar man ju fundera.....
 
Fast jag borde ju egentligen inte behöva bry mig om vilken av A500, 18-55 eller 55-200 som strular, om jag lämnar in alla tre till sony service så borde dom ju vara kompetenta nog att fixa det själva.

Men om jag nu kommer att lämna in utrustnignen en gång till kommer jag att skicka med exempelbilder och inte bara en skriflig beskrivning av problemet. Och jag blev faktiskt uppring av en service-tekniker men det samtalet gav ju tyvärr inte mycket, det pratades om konsumntprodukt och toleranser.

Och personalen på Scandinavianphoto i stockholm förklarade att om man lyssnar på foto-mupparna på fotosidan.se ja då blir man aldrig nöjd för då blir man i lurad att konsumentprodukter kan bli perfekta, det nämdes det här om toleranser igen som sakerna enligt tillverkren uppfyllde, men som konsumenten inte förstod att han borde betalat mer för en produkt med mindre "toleranser".

Som sagt så skulle det varit kul med ett DT 50mm f1,8 men jag begriper inte hur en a500 ska kunna fokusera rätt på största bländare om den enligt toleranserna inte ens klarar av att fokusera rätt med 55-200 på största bländar 55mm på 2 meters avstånd till motivet.

Alltså, jag anser att du ska försöka anta Mats Lillnors förslag och jämföra. För det andra finns det absolut ingen ursäkt för att personalen på SP i Sthlm ska yttra sig så. Du kan ju bara lyssna till vad de INTE säger. D v s enligt deras åsikt är andemeningen att "konsumentprodukter inte är perfekta".

Och om de anser det är det deras förbaskade plikt att upplysa ALLA som köper s k "konsumentprodukter" (är inte alla produkter som köps av konsument just konsumentprodukter förresten. Alltså per definition?)
att "Hörru, förvänta dig inte att kameran eller objektivet jag säljer till dig ska fungera bra och strunta i vad vi skrivit i våra kataloger för det är bara reklam som gör att vi kan lura folk att köpa undermåliga produkter".

Vad gäller Sonys service har jag annan erfarenhet, även om min reparation tog lite lång tid. Men kärnpunkten i det hela är att du som privat konsument kan förutom garanti åberopa din allmänna reklamationsrätt via Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du behöver inte ens kontakta dem utan bara gå in på deras hemsida och läsa bestämmelserna. Sedan författar du bara en enkel skrivelse och skickar med kameran där det egentligen bara behöver stå: "Jag åberopar härmed förutom garanti min allmänna reklamationsrätt såsom varande privatkund och vill att inskickad kamera ska repareras och justeras så den motsvarar ett referensexemplar, d v s AF ska kalibreras till +-0.

För övrigt verkar det som om personalen på SC i Sthlm verkligen behöver lyssna på sina kunder. "Fotomupparna" på FS är till stor del deras kunder. Kan de inte hjälpa dig att rätta till detta ens som en gest av good-will är det bara att sluta handla där och sprida budskapet vidare.

Lycka till!

//Lennart
 
Sonys kvalitetskontroll måste vara rent åt helvete för tillfället.

Fick mitt 35mm F/1.8 utbytt då säljaren kostaterade att det var fel på objektivet (krafigt framfokus)
Testade just det nya och det är samma problem.

Enligt Sony service så har det varit en "svajig serie"

Efter en vår/sommar med två A580 med fokusfel, ett 70-400G som är soft och måste justeras, två felaktiga 35mm objektiv börjar man ju fundera.....

Hur gör man för att ända AF-metod Fasdetektion i menyn på A580?
 
Är inne på mitt andra A580 hus.
Det första lämnade jag tillbaka då autofokusen missade vid vidvinkelfoto (17-35 mm).
Gillade ju kamerans övriga egenskaper så jag chansade och beställde en ny från en annan leverantör med förhoppningen att få ett exemplar med fungerande autofokus.
Det nya huset har tyvärr samma fokusproblem som den förra men även extremt bakfokus med mitt 50mm Minolta. (Fokus på öron istället för ögon när jag låser på ögon)

När det gäller fokusproblemet vid vidvinkelfoto så blir objektet närmast som skall vara i fokus (det jag låser fokuspunkten på) soft och oskarpt.
Även bakgrunden blir oskarp men inte så oskarp som den borde vara om fokus hade låst rätt på det främmre objektet.

Har en A300 sen tidigare som inte har några problem att autofokusera med några av mina objektiv.
Har även testat en A550 vid ett tillfälle och även den fokuserade perfekt med mina objektiv

Har läst om liknande problem med A580 i diverse trådar på dpreview och Dyxum.
Hittade även en ny recension av A580 där problemet finns omnämt:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA580/AA580A.HTM (scrolla ner till "Note:")
Där hade båda testexemplarena fokusproblem men inte en av testarnas persoliga exemplar.


Ni som har A580/560, hur är era exemplar?

/Andreas

Har just varit ute med min A580 försedd med mitt beprövade Minolta 50/1.4 och konstaterat att jag inte får en enda skarp bild. Mitt Minolta 85/1.4 är bättre men har aldrig mätt upp det. Däremot har jag länge varit lite missnöjd med skärpan på mitt Zeiss 16-80 liksom mitt Sigma 100-300. Jag har inte riktigt förstått detta med bakfokus - om jag justerar kameran för att AF:n ska fungera med Minolta 50/1.4 vad händer då med AF:n på mitt 85/1.4 som fungerar?

En helt annan fråga till er som har A580 - hur låser man spegeln för att få perfekt skärpa ?
 
Har just varit ute med min A580 försedd med mitt beprövade Minolta 50/1.4 och konstaterat att jag inte får en enda skarp bild. Mitt Minolta 85/1.4 är bättre men har aldrig mätt upp det. Däremot har jag länge varit lite missnöjd med skärpan på mitt Zeiss 16-80 liksom mitt Sigma 100-300. Jag har inte riktigt förstått detta med bakfokus - om jag justerar kameran för att AF:n ska fungera med Minolta 50/1.4 vad händer då med AF:n på mitt 85/1.4 som fungerar?

En helt annan fråga till er som har A580 - hur låser man spegeln för att få perfekt skärpa ?

Kameran ska ligga rätt nominellt. då blir det rätt med alla objektiv som också ligger rätt. Kameran ska om det behövs korrigeras mot referensutrustninng, inte för ett speciellt objektiv som du inte vet var det råkar ligga inom toleransområdet. Om kameran är rätt och objektivet fel ska såklart inte kameran justeras efter objektivet, även om just den kombon då skulle råka bli skarp tillsammans. Ligger objektiven fel så får du korrigera desssa också. Jag har en A580 och den ligger exakt spot on i fokus med alla objektiv jag har. Jäkligt skönt måste jag säga. Min A850 var också helt perfekt, men det förekommer fel även på Sony, min A900 och även mitt Zeiss 85/1,4 visade sig ligga fel, men efter justering på garantirep blev båda helt perfekta.

Eftersom du får fel skärpeplan med ett flertal objektiv så är det troligen kameran.
Har hört att vissa handlare /Scandinavian Photo) varit njugga mot Sony-ägare med enklare modeller. Jag har åkt in med kamerorna till Inside Service i Sony-huset i Solna och det har aldrig varit nåt snack. Superproffsiga på service, även om de skickar iväg det till Assist i Linköping. Zeiss-85an och A900 fick åka vidare till Frankrike för att få stil på det.

För att få spegeluppfällning så använd 2sek, tidsutlösare så fälls spegeln upp direkt och sen efter 2 sekunder tas bilden bara med slutaren utan spegelrörelse.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.