Annons

A580 Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

RICC

Medlem
Är inne på mitt andra A580 hus.
Det första lämnade jag tillbaka då autofokusen missade vid vidvinkelfoto (17-35 mm).
Gillade ju kamerans övriga egenskaper så jag chansade och beställde en ny från en annan leverantör med förhoppningen att få ett exemplar med fungerande autofokus.
Det nya huset har tyvärr samma fokusproblem som den förra men även extremt bakfokus med mitt 50mm Minolta. (Fokus på öron istället för ögon när jag låser på ögon)

När det gäller fokusproblemet vid vidvinkelfoto så blir objektet närmast som skall vara i fokus (det jag låser fokuspunkten på) soft och oskarpt.
Även bakgrunden blir oskarp men inte så oskarp som den borde vara om fokus hade låst rätt på det främmre objektet.

Har en A300 sen tidigare som inte har några problem att autofokusera med några av mina objektiv.
Har även testat en A550 vid ett tillfälle och även den fokuserade perfekt med mina objektiv

Har läst om liknande problem med A580 i diverse trådar på dpreview och Dyxum.
Hittade även en ny recension av A580 där problemet finns omnämt:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA580/AA580A.HTM (scrolla ner till "Note:")
Där hade båda testexemplarena fokusproblem men inte en av testarnas persoliga exemplar.


Ni som har A580/560, hur är era exemplar?

/Andreas
 
Är inne på mitt andra A580 hus.
Det första lämnade jag tillbaka då autofokusen missade vid vidvinkelfoto (17-35 mm).
Gillade ju kamerans övriga egenskaper så jag chansade och beställde en ny från en annan leverantör med förhoppningen att få ett exemplar med fungerande autofokus.
Det nya huset har tyvärr samma fokusproblem som den förra men även extremt bakfokus med mitt 50mm Minolta. (Fokus på öron istället för ögon när jag låser på ögon)

När det gäller fokusproblemet vid vidvinkelfoto så blir objektet närmast som skall vara i fokus (det jag låser fokuspunkten på) soft och oskarpt.
Även bakgrunden blir oskarp men inte så oskarp som den borde vara om fokus hade låst rätt på det främmre objektet.

Har en A300 sen tidigare som inte har några problem att autofokusera med några av mina objektiv.
Har även testat en A550 vid ett tillfälle och även den fokuserade perfekt med mina objektiv

Har läst om liknande problem med A580 i diverse trådar på dpreview och Dyxum.
Hittade även en ny recension av A580 där problemet finns omnämt:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA580/AA580A.HTM (scrolla ner till "Note:")
Där hade båda testexemplarena fokusproblem men inte en av testarnas persoliga exemplar.


Ni som har A580/560, hur är era exemplar?

/Andreas

Hur tvärsäker är du på att dina objektiv är rätt kalibrerade?
Är din A300 som du jämför med rätt kalibrerad?
Har du fått de kalibrerade?
Hur många andra kameror har du verifierat objektiven på?
Hur har du gått tillväga vid testet?, Vilket avstånd, hänsyn till AF-punktens storlek mm.

Det FINNS fallgropar och fokusfel kan förekomma i både objektiv och kameror, så om detta nu är din andra A580 som beter sig likadant så finns det skäl att kolla detta.

Varför lämnade du tillbaka kameran och köpte en ny från någon annan? Det är väl inte leverantörens fel. Bättre kanske hade varit att få den kalibrerad korrekt på garantiservice.


/Mats
 
Jag har fotat med mina objektiv på min A300 en A550 och en A900.
Inga problem med något av dessa hus.
Så att det är min nya A580 som är problemet borde det väl knappast råda något tvivel om.

Tillvägagångssättet vid "testet" var ett par vanliga fotosessions där A580 totalt missade fokus när jag fotade vidvinkel. Jag fotar en hel del och är petig med skärpa och fokus och har som sag aldrig haft några problem med min A300 eller med A550/A900 som jag lånat vid ett par tillfällen

När det gäller din fråga varför lämnade tillbaka den första så retade jag mig för mycket på det omtalade "blixtdelayet" vid liveview foto. Kändes B på en kamera i den här klassen. Speciellt då varken A300/A500 eller A900 har något nämnvärt delay.

Omvärderade och tänkte efter ett tag att det kan man väl leva med.
Leverantör 1 hade inte huset i lager nu så därför fick det bli en annan.

Skickar nu kameran till service så får vi se vad de kommer fram till.
 
Ok, jag har inte hört att A580 skulle vara mer representerad än andra modeller för felfokus, snarare tvärtom. Sony har i allafall en mycket bra servicegrad och det går oftast snabbt också. Hoppas att dår ordnng på kameran och blir nöjd.

... det omtalade "blixtdelayet" vid liveview foto. ...

Det där har jag aldrig hört talas om eller reflekterat över själv eller läst om någonstans i en test, , så speciellt omtalat är det väl inte. När du skrev det tog jag såklart fram kameran för att testa själv.

Och JO, i Quick Live View när man tar en bild med blixt så sker en fördröjning innan bilden tas, vilket det inte gör i sökarläge! Även om man förfokuserat och fått skärpan låst.

Vad i h-e @£!€@#¤"!

Otroligt och riktigt dåligt. Varför sjutton är det så? Borde inte finnas nån anledning till det.
Märkligt att det här inte skrivits och bråkats om, det är ju allvarligt ju.

Borde gå att åtgärda med uppdaterad programvara, men jag kan inte begripa varför och är fullständigt oacceptabelt. Blir ju precis som en kompakt,

Jag gillar annars A580 väldigt mycket och tycker den presterar mycket bra och att nackdelarna den har är relativt små och kan överses med, men nu blev jag desillusionerad, det här är ju urkasst och suger verkligen.


/Mats
 
Fast å andra sidan, andra kameror har ju ingen motsvarighet alls till Quick Live View, så någon nackdel jäfört med kameror av andra märken är det i alla fall inte, så ur det perspektivet är det underligt att den egenskapen skulle göra att man lämnar tillbaka kameran för att skaffa en annan.

I sökarläge finns ingen delay alls, så din jämförelse med Sony A900 förstår jag inte.
Är altså Sony A900 utan blixt-delay i Live View-läge??? ;-) Hur menar du då?


Märkligt att jag inte upptäckt det här. Använder både blixt och LV ofta, ,en har av någon anledning missat det och har väl kanske inte använt kombinationen. A550 som jag hade tidigare märkte jag det aldrig på och med den har jag garanterat använt kominationen QLV och blixt. A300 har jag ingen erfarenhet av.

/Mats
 
Felfokuserande A55

Min a55 visar sig brista på samma vis; det blir skarpt först en bit längre bort från det man fokuserar på. Har tagit mig ett tag att uppdaga då jag till största del använt mig av mitt Macroobjektiv vars autofokusegenskaper är så klena att jag kört manuell fokus hela tiden. Har nu kontrollerat både macron (Tamron 60/2.0) och min nya normalzoom och fokusen missar likadant på båda objektiven. Ska även kolla med telezoomen jag har. Tänkte höra lite om hur man går tillväga för att bäst visa felfokuseringen och på så vis få optimal service (bäst "reparation"). Och är det där man köpte den man ska lämna den eller har Sony egen verkstad?
 
Ca 2 meter

Tycker föresten att AWB fungerar värdelöst på A580 inomhus. Alldeles för varm.

Jo, håller med. Sony ger varma färger generellt, speciellt i jämförelse med andra märken, Nikon speciellt som är mycket kallare.

Tycker det gäller alla modeller generellt och min A850, A580 och NEX är väldigt lika i det avseendet. I ACR så blir "As shot" för varm och "Auto" för kall, så jag ställer i nästan alla fall reglaget mitemellan, men A580 som modell utmärker sig inte.

/Mats
 
Tycker det gäller alla modeller generellt och min A850, A580 och NEX är väldigt lika i det avseendet. I ACR så blir "As shot" för varm och "Auto" för kall, så jag ställer i nästan alla fall reglaget mitemellan, men A580 som modell utmärker sig inte.
/Mats

Min gamla A300 känns naturligare och mindre gul vid inomhusfoto.
Med de övriga Sony jag testat reagerade jag inte på vitbalansen

Det är ju som du säger ganska lätt att justera om man (som jag) fotar RAW
 
Bakfokus.

Hej.
Köpte A580 och hoppades att bakfokusprblem med Sigma 18-50 2,8 skulle försvinna, men icke. Fokus hamnar bakanför där jag lagt fokuspunkt. Har väl egentligen inget problem med bakfokus med något annat objektiv. Så, är det då Sigman som felar?

/Thobbe
 
Hej.
Köpte A580 och hoppades att bakfokusprblem med Sigma 18-50 2,8 skulle försvinna, men icke. Fokus hamnar bakanför där jag lagt fokuspunkt. Har väl egentligen inget problem med bakfokus med något annat objektiv. Så, är det då Sigman som felar?

/Thobbe

Vad har du för brännvidder på dina övriga objektiv?
 
Vad har du för brännvidder på dina övriga objektiv?

Hej.
Har ett sigma 10-20, Minolta 75-300 (gammalt), Tamron 90.

Har som inga problem med Bak eller framfokus på dessa.

Synd på 18-50 att det missar oftast. Men det fungerar bra till landskap och så. När man sen tagit bilder inomhus på människor och kameran säger att fokus är i ansiktet (ögonhöjd), kommer hem, kollar bilderna på datorn så blir jag oftast besviken. Det är ett objektiv som kan ge bra bilder men...

Kanske borde höra med Sigma om det är knas med detta objektiv, kostar säkert en del att få det kollat.

/Thobbe
 
Lämnat in min kamera nu, eller rättare sagt skickat iväg den. Lite läskigt att lämna ifrån sig den till postombudet.
 
Ja annars blir det tråkigt. Kommer göra fotogr. mycket trevligare, har besvärats en hel del av dålig skärpa utan att ha förstått vad det var, skyllt det på mina darriga händer. (Sedan har man ju andra faktorer som bländaröppning som Mats påpekat tex)

PS: satan vad man kommer på "det här skulle jag vilja plåta" när man inte har tillgång till kamera
 
Ja annars blir det tråkigt. Kommer göra fotogr. mycket trevligare, har besvärats en hel del av dålig skärpa utan att ha förstått vad det var, skyllt det på mina darriga händer. (Sedan har man ju andra faktorer som bländaröppning som Mats påpekat tex)

PS: satan vad man kommer på "det här skulle jag vilja plåta" när man inte har tillgång till kamera

Har haft min 580 och tre objektiv inne på service oxå pga af, återkommer med resultat
 
ANNONS