Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

a580 + 70-400 vs 60d + 100-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Står och funderar på vilken systemkombination man skall satsa på för fågelfotografi.
Eftersom jag gärna vill ha IS går 400 / 5.6 bort för min del och jag funderar då mellan följande alternativ:

1) Sony a580 med ett 70-400 / 4-5,6
2) Canon 60d med ett 100-400 / 4-5,6

Fotandet kommer troligtvis mestadels ske i yttersta zoom-läget, så kvaliteten vid 400mm är såklart en viktig faktor. Dessutom är det intressant att veta hur bildstabiliseringen står sig vid denna brännvidd för Canon respektive Sony.

Finns det något bästa alternativ, eller är de jämbördiga?
 
Att ha stabiliseringen i objektivet är en stor fördel, speciellt vid relativt långa brännvidder. Det innebär nämligen att sökaren också blir stabiliserad, vilket gör det lättare för fotografen att komponera bilder och lättare för kameran att sätta fokus. Prova så får du se.
 
Ja då kan jag tänka mig att det är en stor fördel för objektiv-stabilisering. Tänkte först att a580:n väl har en stabilisering i huset som motsvarar fyra steg, medan den i 100-400:at motsvarar 1-2 steg, men nu får jag väl tänka om lite på den biten. Hade inte varit fel om Canon inte varit så slappa med att uppgradera sina gamla teleobjektiv...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.