Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A4-format

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hej,
Jag har aldrig skrivit ut några större bilder. Största är A5. Men nu har jag en bild som måste ut i A4 och det är väldigt viktigt att den blir bra. Tyvärr är den inte tagen på högsta upplösning utan den är i original i jpeg-format 2048*3072. Den är även en smula randig då den är tagen med hög iso.

Kan jag få en bra utskrift på detta? Kan jag göra något för att förbättra möjligheterna till en bra utskrift? (kan tillägga att jag har tillgång till photoshop om det hjälper?)

svara snabbt det är bråttom!
 
lingultblad skrev:
Hej,
Jag har aldrig skrivit ut några större bilder. Största är A5. Men nu har jag en bild som måste ut i A4 och det är väldigt viktigt att den blir bra. Tyvärr är den inte tagen på högsta upplösning utan den är i original i jpeg-format 2048*3072. Den är även en smula randig då den är tagen med hög iso.

Kan jag få en bra utskrift på detta? Kan jag göra något för att förbättra möjligheterna till en bra utskrift? (kan tillägga att jag har tillgång till photoshop om det hjälper?)

svara snabbt det är bråttom!

Upplösningen räcker gott till A4, randigheten kan bli värre. Lägg upp en länk så kan vi ta en titt på den och se om det går att förbättra.
 
Ja upplösningen räcker och blir över. Är den randig skulle jag nog säga att du får acceptera det helt enkelt. Borde väl bli mindre påtagligt om bilden blir större dessutom.
 
Randigheten kan bero på att bilden har större upplösning än vad skrivaren kan prestera och den kan då bli bättre i större format eftersom bildens upplösning då kanske passar skrivarens.
 
Tack så mycket för hjälpen!
Bilden blev faktiskt helt okej! Fast jag förstår inte förklaringen på ränderna. Alltså ränderna upptäckte jag ju på datorn inte när jag skrev ut bilden..
 
Ja, kanske ska läsa artikeln närmare.
Bifogar en beskärd del av mitt foto så ni kan kolla på ränderna. (obs! ej förstoring)
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    40.5 KB · Visningar: 426
Ja, precis sådär brukar min bilder ofta se ut!
Jag har haft bilder som är långt värre där ränderna sett så fula ut att jag slängt bilden för att jag trott att den helt enkelt inte kommer att gå att använda.
 
Har du garanti kvar så snacka med canon och skicka in den. Tänk på att det är fabrikationsfel så om den är svensk har du minst två års garanti i så fall. Har du problemet även med olika objektiv så är det förmodligen huset det är fel på, men det kan också vara objektivets motor som stör om det har en inbyggd fokusmotor. Men som sagt, kontakta ditt inköpsställe eller Canon direkt för så där ska det inte se ut.
 
Är det sant? Jaha, det var ju tråkigt jag misstänkte att det var något lurt i början men alla jag kontaktade då sa att det var normalt och att det berodde på att jag ahde fel inställningar etc. (Något som jag nu när jag ser tillbaka på det hela inte riktigt håller med om..)
Tyvärr har jag haft kameran i snart fyra år och någon garanti finns nog inte kvar. Dessutom är den köpt utomlands. Vad dum jag känner mig som inte kollade upp det hela tidigare utan snällt accepterade att ränderna var en del av s.k. "digital problematik"
 
300D kom ut på marknade i slutet av 2003/ början av 2004 så såååå länge kan du inte haft den. Men om den är köpt utomlands så är det ju inte mkt att göra ändå. Men som sagt, du kan prova med en annan glugg och se om problemet försvinner.
 
Ojdå, Jo du har rätt Henrik jag tänkte på min gamla eos 300. Denna har jag nog bara haft i drygt två år. Olika gluggar hjälper inte jag får börja spara till en ny kamera... suck!
Finns det någon som inte har detta problem? Hur är det med 20D och 5D?
 
Tja... normalt sett är det ingen kamera som har det här problemet och skulle det uppstå så går det på garantin. Tidiga exemplar av D200 har haft det och 5D ihop med någon särkilt glugg visade också problemet men det tror jag är fixat det med. Ska du köpa nytt och vill fortsätta med Canon så kolla på nya 30D
 
Randigheten kan bero på att bilden har större upplösning än vad skrivaren eller bildskärmen kan prestera. Då måste datorn eller skrivaren hitta på ett sätt att redusera informationen d.v.s. ta bort pixels och det kan då uppstå en randighet. Det optimala är om orginalbilden kan visas på bildskärmen eller skrivaren med den upplösning den har. Om du t.ex. förstorar bilden i Photoshop eller liknande så borde du kunna se att randigheten försvinner.
 
Fixa den i rätt storlek i Photoshop till den storlek som du vill ha utskriven. Skrivaren klarar t.ex 300 dpi då kan man räkna på det.
Men att addera lite brus är en god idé då tar man bort regelbundenheten i mönstret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.