Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
A200-kit i butik nu
- Trådstartare wsaar
- Start datum
ondjultomte
Aktiv medlem
Det var snabbt!
Yupiteru
Aktiv medlem
så sant
Varför köpa en 450D (Canon) när man kan få A200? Kanske inte, om vi ska vara ärliga, A200 är tekniskt överlägsen 450D - men..
Den är vädertätad (Många försöker förklara bort vädertätning, men alla som haft en kamera som blivit sjuk av en regnskur uppskattar tätningen)
Den har grym ergonomi - bäst i klassen enligt många och dessutom sjukt skönt batterigrepp
Den har inbyggd bildstabilisering - även detta skrattar Canikoianerna åt och hävdar att stabilisering är rätt onödigt och ska man tvunget ha det ska den givetvis sitta i gluggarna. Vilket som är bäst tvistar de lärde om, men det vi vet är att Canikons lösning är en kvarleva sedan filmtiden. Jag har hellre stabilisering på ALLA gluggar även om man kanske kan tjäna ytterligare någon hundradels sekund på gluggstabilisering
Varför köpa en 450D (Canon) när man kan få A200? Kanske inte, om vi ska vara ärliga, A200 är tekniskt överlägsen 450D - men..
Den är vädertätad (Många försöker förklara bort vädertätning, men alla som haft en kamera som blivit sjuk av en regnskur uppskattar tätningen)
Den har grym ergonomi - bäst i klassen enligt många och dessutom sjukt skönt batterigrepp
Den har inbyggd bildstabilisering - även detta skrattar Canikoianerna åt och hävdar att stabilisering är rätt onödigt och ska man tvunget ha det ska den givetvis sitta i gluggarna. Vilket som är bäst tvistar de lärde om, men det vi vet är att Canikons lösning är en kvarleva sedan filmtiden. Jag har hellre stabilisering på ALLA gluggar även om man kanske kan tjäna ytterligare någon hundradels sekund på gluggstabilisering
AlexanderE
Ny medlem
Lasse!
Du behöver inte vänta till sommaren.
Siba har just nu ett erbjudande på Sony Alpha 200 med kameraus och 18 - 70mm glugg för löjliga 5992 kronor!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265306
Va och fingrade på A100an i fredags men jag måste säga att det var lite störande med det höga slutarljudet. Lät som om något satt löst i kameran liksom. Får hoppas att A200an har bättrat på sig på denna punkt för då blir det nog definitivt ett köp!
Siba har just nu ett erbjudande på Sony Alpha 200 med kameraus och 18 - 70mm glugg för löjliga 5992 kronor!
Va och fingrade på A100an i fredags men jag måste säga att det var lite störande med det höga slutarljudet. Lät som om något satt löst i kameran liksom. Får hoppas att A200an har bättrat på sig på denna punkt för då blir det nog definitivt ett köp!
ondjultomte
Aktiv medlem
AlexanderE skrev:
Lasse!
Ja, A700n är mycket tystare och A200an bör vara likadan ...
larsborg
Aktiv medlem
Säkert då runt 5500:- till sommaren 2008, i Sverige.
I Tyskland hamnar den nu runt 650 euro, måste bli en "killer" i Europa!
Här nere i Schweiz ligger priset på motsvarande låga pris!
Vem tyckte, tidigare i FS trådarna, att Sony har prissatt sina D-SLR för högt?
Ja, A700:n ligger väl risigt till nu, där bör priset sänkas kraftigt!
De två har samma slutare och spegel, men kamerahuset A200:n är mycket mindre!
Kompakt kamerahus på A200:n, är en förutsättning när man skall ha kameran med sig på vandringar i bergen.
Alexander Ekvall skrev:
Vem tyckte, tidigare i FS trådarna, att Sony har prissatt sina D-SLR för högt?
Ja, A700:n ligger väl risigt till nu, där bör priset sänkas kraftigt!
De två har samma slutare och spegel, men kamerahuset A200:n är mycket mindre!
Kompakt kamerahus på A200:n, är en förutsättning när man skall ha kameran med sig på vandringar i bergen.
ondjultomte
Aktiv medlem
DOF preview är borta, så få som använder det.
ondjultomte
Aktiv medlem
Ja tycker DOF preview inte fungerar så bra ändå, så för mig gör det inget.
christianhylse
Aktiv medlem
SIBAS pris är verkligen bra för en kamera av den här klassen, speciellt som det fortfarande går att kränga sin gamla Sony A100 för 4 500, typ. I alla fall på Tradera där folk tycks betala hur mycket pengar som helst för digitala systemkameror. (en del betalar till och med MER för en begagnat Nikon D40 än vad det kostar att köpa en ny på Expert, 3 999 kr.)
-
en sak undrar jag dock, det här med att blixten "poppar upp" automatiskt. gillar inte sånt, vill själv bestämma när jag ska ha blixt eller inte. Förmodar att detta bara gälle i autoläge. eller?
(har en canon 300d också och den j-vla blixten hoppar upp precis när den vill. högst irriterande.)
--
blir kanske en A200 som "tröstkamera" till en ev. A900 dyker upp. Gillar att Sony har ett eget batterigrepp till A200, även om Dicains grepp till A100 är helt ok.
-
en sak undrar jag dock, det här med att blixten "poppar upp" automatiskt. gillar inte sånt, vill själv bestämma när jag ska ha blixt eller inte. Förmodar att detta bara gälle i autoläge. eller?
(har en canon 300d också och den j-vla blixten hoppar upp precis när den vill. högst irriterande.)
--
blir kanske en A200 som "tröstkamera" till en ev. A900 dyker upp. Gillar att Sony har ett eget batterigrepp till A200, även om Dicains grepp till A100 är helt ok.
ondjultomte
Aktiv medlem
Ja det är autolägen som det gäller för inte M A S .
Znutt
Aktiv medlem
Hej
Köp en D7 istället. Lite dyrare än A200 i din väntan. Priserna sjunker väl på A700 också A100 pris har ju nästan halverats sedan introduktion?
Tycker A200 saknar en del saker. Skulle jag välja idag mellan A100 och A200 skulle det bli en D7!
Läser man på forumet kan man trimma brusigheten vid iso >= 400. Läser amn på Dpreview är inte heller A700 i top när det gäller brus/skärpa fast den har en CMOS sensor. Och det verkar som även raw filerna är behandlade (vilket tar bort lite fördel med RAW) om man läse tipset på (http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=22386&PN=1)
Och även på dpreviw sida (http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page32.asp)
Och DOF tycker jag är nödvändigt, men det beror väl på min vana från filmens tid. Man kan ju titta på displayen bak möjligen.
Köp en D7 istället. Lite dyrare än A200 i din väntan. Priserna sjunker väl på A700 också A100 pris har ju nästan halverats sedan introduktion?
Tycker A200 saknar en del saker. Skulle jag välja idag mellan A100 och A200 skulle det bli en D7!
Läser man på forumet kan man trimma brusigheten vid iso >= 400. Läser amn på Dpreview är inte heller A700 i top när det gäller brus/skärpa fast den har en CMOS sensor. Och det verkar som även raw filerna är behandlade (vilket tar bort lite fördel med RAW) om man läse tipset på (http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=22386&PN=1)
Och även på dpreviw sida (http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page32.asp)
Och DOF tycker jag är nödvändigt, men det beror väl på min vana från filmens tid. Man kan ju titta på displayen bak möjligen.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Znutt skrev:
Hej
Ja det är väl fantastiskt att en del fortfarande gör samma val som du. Det visar väl bara hur långt fram rent tekniskt 7D var, när den kom för 3 år sedan. Jag har ju en själv, men skulle jag köpa en ny kamera så inte skulle jag välja en 7D framför en A200. Det är ändå 2 generationer av utveckling av vitala funktioner som AS och AF vi talar om. Den AF som finns i 7D skulle jag inte ha något emot att byta bort. Jag skulle också uppskatta att få DRO generation 2. Det är verkligen inget fel på min 7D. Jag uppskattar verkligen dess förtjänster allt jämt, men att jämföra den men de kameror som nu lanseras är snudd på orättvist. Om man väljer 7D, så gör man det mest välmotiverat för att den är så otroligt välbyggd och att ergonomin fortfarande är oöverträffad om man gillar spakar, rattar och kranar. Annars är den idag rejält omåkt på flera viktiga punkter.
ondjultomte
Aktiv medlem
Att jämföra A200 med D7Dan är ju lite dumt, den är ju i A700 klassen, alltså helt olika klasser ...
Dicain grepp hittar man på ebay.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
Att jämföra A200 med D7Dan är ju lite dumt, den är ju i A700 klassen, alltså helt olika klasser ...
Sant efterföljaren till 7D är A700. 7D kostade också kring 14.000 när den kom, så även det var en kamera i "mellanskiktet".
Av detta skäl kan jag förstå att 7D fortfarande kan upplevas som ett attraktivt val för en del, eftersom den nu är så billig att man kan uppleva att man får väldigt mycket kamera för pengarna. För det får man verkligen. Om man sedan beaktar att den ger utmärkt bildkvalitet med bra bruskontroll och att de allra flesta faktiskt klarar sig utmärkt med 6 megapixel, så kan 7D definitivt vara ett mycket rationellt val. Tillsammans med en bra skrivare så är det inga problem att praktiskt få mycket bra utskrifter i storlekar ända upp till A3 till A3+. Hur många skriver egentligen ut nåt större? Upplösningen räcker även galant till att täcka in de TV-format som finns, om man är ute efter det.
Icke desto mindre kan 7D inte på långa vägar mäta sig med det man kan få ut ur en A700. Jag har dock sett att det finns folk som är missnöjda med vad de får ut ur både Nikon D300, Sony A700 och Canon 40D men jag undrar om inte detta missnöje bottnar i andra typer av problem exv. fokusproblem eller kamerornas grundinställning (eller kanske problemet egentligen är rent mentalt - det bottenlösa missnöjesträsket). Ett schysst nytt 12 megapixelsystem kör cirklar kring "gamla Bettan", så är det bara. Detaljåtergivningen i en del bra testbilder jag sett är helt enkelt fantastisk (trots att det inte är FF hemska tanke). Att det ändå uttrycks missnöje med den nya generationen kameror ser jag som ett verkligt I-landsproblem. Det är synd att folk ska ligga sömnlösa över att man inte kan stänga av brushanteringen för RAW-bilder i A700 när bildkvaliteten trots allt är en våldsam "overkill" med hänsyn till vad som krävs i folks vardagliga användning.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag har hållit i den - den känns allt lite avklädd
Jag tycker det är en fin liten kamera men nog tycker jag den verkar lite liten. Tycker heller inte greppet känns helt komfortabelt för mig i alla fall. Det är lite trångt mellan objektiv och handtag. Men den passar säkert tjejer perfekt. Den är nog trots allt inget för mig.
Jag är ju egentligen verkligen för små och smidiga kameror, (bra på resor) men har man en 7D så är man van med spakar, knappar och vred på utsidan också och inte några jäkla menyer (hur smart ordnade den än må vara - för de är de ju faktiskt). En 7D kan man ratta med vantarna på och det kan man inte med den här på samma sätt.
Sen tycker jag nog att den är lite plastig, men jag tycker betydligt bättre om den "vickskiva" som man "bläddrar" i menyerna med på A200:an än "joysticken" på A700:an. Den är inte kul - stel som en pinne.
Jag tycker det är en fin liten kamera men nog tycker jag den verkar lite liten. Tycker heller inte greppet känns helt komfortabelt för mig i alla fall. Det är lite trångt mellan objektiv och handtag. Men den passar säkert tjejer perfekt. Den är nog trots allt inget för mig.
Jag är ju egentligen verkligen för små och smidiga kameror, (bra på resor) men har man en 7D så är man van med spakar, knappar och vred på utsidan också och inte några jäkla menyer (hur smart ordnade den än må vara - för de är de ju faktiskt). En 7D kan man ratta med vantarna på och det kan man inte med den här på samma sätt.
Sen tycker jag nog att den är lite plastig, men jag tycker betydligt bättre om den "vickskiva" som man "bläddrar" i menyerna med på A200:an än "joysticken" på A700:an. Den är inte kul - stel som en pinne.