Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A200 eller eos 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruktstund

Aktiv medlem
Hejsan, jag söker en digital kamera för avancerat amatörfotografi. Lite mer avancerat än semersterbilder, t ex porträttbilder, gatufoto med mera. Jag väger mellan en konica minolta a200 och en canon eos 300d. Vilken bör jag ta? Är det nödvändigt med en systemkamera? Båda två kostar ungefär liga mycket, runt sju tusen, det handlar mest om funktionerna.

mvh Linus
 
Köp en 300D! Jag hade en Dimage A2 innan, den är ungefär likvärdig med A200´an. Bruset i bilderna och det snäva kontrastomfånget gör 300D överlägsen (tycker jag). Vi ska inte bara tala om skillnaden i kvalitét på autofokusen (till 300D´s fördel). Eftersom de håller samma pris nu är det enligt mig inget snack om saken. Priset var enda anledningen till att jag skaffade A2´an framför en 300D, det ångrar nu i efterhand. Du kommer att bli mer nöjd med de 6mp som 300D har än de 8mp som A200 har. PS: Jag har använt båda kamerorna och de åsikter jag framför är inte tagna ur luften, fast dom är subjektiva ;). Lycka till med ditt kameraköp!
 
Senast ändrad:
Hej Linus.

Som andra redan har svarat så är 300D det givna valet.Det kan givetvis dra med sej mer utgifter i och med att du köper en systemkamera om du vill köpa fler objektiv o.s.v. men i slutändan så har du mycket större möjligheter.Sen är bildkvaliteten mycket bättre i 300D.
 
enghell skrev:
Hej Linus.

Som andra redan har svarat så är 300D det givna valet.Det kan givetvis dra med sej mer utgifter i och med att du köper en systemkamera om du vill köpa fler objektiv o.s.v. men i slutändan så har du mycket större möjligheter.Sen är bildkvaliteten mycket bättre i 300D.

Visst, kostnaden stiger i begynnelseögonblicket, men om man ser på andrahandsvärdet så är optiken inget problem inom en överskådlig framtid. Det är ju bara husen som rasar i pris.

// Jocke, som stod i valet och kvalet, men fick svaret ;)
 
Joakim A skrev:
Visst, kostnaden stiger i begynnelseögonblicket, men om man ser på andrahandsvärdet så är optiken inget problem inom en överskådlig framtid. Det är ju bara husen som rasar i pris.

// Jocke, som stod i valet och kvalet, men fick svaret ;)

Exakt.Och dessutom är det husen som man i regel byter och inte optiken i samma utsträckning.
 
enghell skrev:
Exakt.Och dessutom är det husen som man i regel byter och inte optiken i samma utsträckning.

Tur att man köpte systemdigital.. och ser att Linus nu också ska göra det :)

// Jocke, med sin första "skalp" på hyllan, vilket Karin inte har ;)
 
Re: Re: A200 eller eos 300d

dl_4711 skrev:
Varken eller. 300D är slö och gammal, köp 350D istället.

Kostar ett par-tre tusen mer också. 300D är ett bra ingångsalternativ. Nu när den finns billig beg. också så gör det ju inte saken sämre.

// Jocke
 
Re: Re: Re: A200 eller eos 300d

Joakim A skrev:
Kostar ett par-tre tusen mer också.

Tja, Linus säger sig ju vilja lägga runt sju tusen. Det är inga problem att köpa 350d + kitobjektivet för omkring 800 euro. För 7500kr borde han kunna lösa den inklusive frakt.
 
Re: Re: Re: Re: A200 eller eos 300d

dl_4711 skrev:
Tja, Linus säger sig ju vilja lägga runt sju tusen. Det är inga problem att köpa 350d + kitobjektivet för omkring 800 euro. För 7500kr borde han kunna lösa den inklusive frakt.

Jo, men hur bra är kitobjektivet då ;) Ne, jag föreslår en beg. 300D för runt 4-4500 och sen tex Tamron 28-75/2.8 eller Sigma 18-50/2.8 (Tamronen hamnar inom hans gräns, inte Sigmat).

// Jocke
 
Om skillnaden i bildkvalite mellan 300D och 350D, är ungefär som mellan 10D och 20D (vilket jag antar), skulle jag lätt välja 350D med kitobjektivet, framför 300D med ett bättre objektiv. Em Minolta A200 är jag rädd för, att om man är intresserad av foto, ganska snart kommer att tröttna på, främst med tanke på snabbhet och renhet i bilderna (framförallt på högre ISO).

Annars finns ju även Nikon D70 med kitlins för ungefär samma pris, som ett alternativ.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.