Annons

A2-skrivare för färgfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Kommer kanske att behöva uppgradera nuvarande A3+ skrivare (hp 8750) till en som klarar A2 format. Funderar då på vad som ska köpas. Kommer kanske att göra nåt 10 tal utskrifter/månad.
Tanken är att använda högkvalitativt papper, mest matt för inramning, och göra i nästan bara färg utskrifter.

Epson Stylus Pro 3800 (4880 vad ger den utöver 3880)
Canon iPF5100
HP Designjet 90

Ett alternativ som jag överväger oxå är att använda "labb" för bilderna men det som får mig att tveka lite är ledtiden om jag skulle råka göra bort mig med underlaget... Om jag printar själv så är det ett papper, lite bläck och en halvtimme som jag förlorar.

Kan Canon/HP vara fullgoda alternativ?
Ger E 4880 bättre bilder än 3800 so kan motivera prisskillnaden eller är skillnaden att den ska vara för stora volymer?
 
Ingen som har åsikter?

Vi är flera som har Epson 3800 och vad jag vet väldigt nöjda. Tror kanske inte det är så många som har erfarenhet av och kan jämföra den med de andra.

Jag var först ute efter en A3+ men efter att ha räknat litet på bläcket var det ingen tvekan. Det krävs inte många byten förrän du har tillbaka det högre priset. Patronerna är på 80ml till 3800 och håller förvånansvärt länge.
Med dagens pris på Scandinavianphoto får du med bläck till skrivaren för 6255:- på en 3800 jämfört med 1521:- på en R2880 som har samma typ av bläck.

/FW
 
Observera att de bläckpatroner som följer med skrivaren vid inköp inte alltid innehåller lika mycket bläck som de patorner man köper i efterhand.

Vet inte hur det ligger till i detta fall men det är något man bör vara uppmärksam på när man räknar på hur mycket bläck det följer med.
 
... Vet inte hur det ligger till i detta fall men det är något man bör vara uppmärksam på när man räknar på hur mycket bläck det följer med.


Man kan använda slangmatning och bläck i bulkförpackning för att få ned bläckkostnaderna. Här är ett system för Epson 3800:
http://www.marrutt.com/3800-bulk.php

Själv har jag använt ett liknande system till min Epson 2100 i flera år. Bläckkostnaden sjönk till en femtedel av vad den skulle ha blivit med Epsons originalpatroner. Inga av mina utskrifter har bleknat märkbart trots att de har hängt på väggarna i solbelysta rum.

Jag skulle inte drömma om att gå tillbaka till originalpatroner igen. Om jag bytte upp mig till en Epson 3800 skulla jag tveklöst skaffa ett slangmatningssystem till även den.

/Per S
 
Har använt en 3800 med rip från ColorByte i två år och är mycket nöjd. Har också skrivit ut ganska flitigt på en 4800. Skillnaden mellan 3800 och 4800 är att den senare har bläckpatroner på 200 ml mot 80 ml för 3800an. Priset per ml bläck blir alltså lägre för 4800. Den har dessutom fäste för papper på rulle samt automatisk skärning. Bildkvaliteten är i praktiken densamma för båda skrivarna. Varianterna XX80 har förbättrade bläck.
mvh//peter
 
Observera att de bläckpatroner som följer med skrivaren vid inköp inte alltid innehåller lika mycket bläck som de patorner man köper i efterhand.

Vet inte hur det ligger till i detta fall men det är något man bör vara uppmärksam på när man räknar på hur mycket bläck det följer med.

Epson 3800 levereras med fulla patroner.

/FW
 
Observera att de bläckpatroner som följer med skrivaren vid inköp inte alltid innehåller lika mycket bläck som de patorner man köper i efterhand.

Vet inte hur det ligger till i detta fall men det är något man bör vara uppmärksam på när man räknar på hur mycket bläck det följer med.
Du har nog fel. Skrivarna levereras med fulla patroner, men det går åt c:a 20 % bläck för att fylla upp slangarna fram till munstycket. Jag hade bara 80 % bläck kvar när jag startat skrivaren (3800) första gången.
 
OK, då lutar det åt en 3800.Då återkommer man till frågan vad som ska köpas. Scandinavian packar den i tre varianter:
Enbart skrivare, Business edition inkl Efi RIP eller Skrivare + Color munki photo.
Det lutar väl åt nåt av paketen men frågan är vad man har mest nytta av RIP eller ett profileringsverktyg som kan skapa profiler för skrivaren.
 
Självklart levereras skrivarna med fulla patroner. Vad jag avsåg var att den medföljande patronens storlek inte alltid är lika stor som de man köper i efterhand.

Jag skrev även att jag inte visste hur det låg till med just denna modell.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.