Annons

A1 för 6000kr eller A2 för 7000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Satt och kollade lite kamerapriser då jag snubblade över en länk till Fyndbörsen. Där hittade jag Minolta A2 för 6919:- Är inte det väldigt billigt för att vara en svensk återförsäljare? Billigast på Pricerunner, faktiskt. Nästan så jag funderar på att slå till, men jag vill höra med Er experter här på forumet först. Egentilgen så hade jag ju bara tänkt att lägga runt 5000 på en ny kamera, men så fick jag lite tips om Minolta A1. Då behöver jag ju bara lägga till 1000 kronor och får då så mycket mer kamera, än att lägga 5000 på en hyffsat bra kamera. Accepterade att lägga ytterligare 1000 så jag kom upp i 6000 och köpa en A1, Men nu har jag ju samma dilemma igen. Lägga till 1000 kronor och få en ännu bättre kamera. Men är det värt de ytterligare 1000 kronorna och köpa en A2? Får man 1000 kronor bättre kamera? Man får ju ytterligare 3Mpix att leka med, i och för sig är det ju samma storlek på sensorn, det innebär väl att det är större risk för brus. Men kompenserar man det lätt med lägre ISO-tal i så fall? LCD:n skillde sig åt på kamerorna med. Lägre upplösning på A2:an. Men det kanske inte är märkbart. Några andra direkta skillnader hittade jag inte. Så det är därför jag frågar expertisen här. 6000 på en A1, eller lägga till ytterligare 1000 på en A2 och spräcka min budget totalt med ytterligare 2000 än vad jag tänkt från början?

//En Jocke med beslutsångest
 
A2 har lägre brus än A1 tack vara kraftig brusreducering i kameran..A2 är även snabbare och har bättre sökare.

Jag skulle absolut lägga 1000:- extra för en A2.
 
Jozze skrev:
Men nu har jag ju samma dilemma igen. Lägga till 1000 kronor och få en ännu bättre kamera. Men är det värt de ytterligare 1000 kronorna och köpa en A2? Får man 1000 kronor bättre kamera?

Fast ska du ändå lägga 1000kr extra kan du ju lika gärna köpa en Canon Pro1? ;-)
 
Men då får jag ju lägga till nästan 1000 kronor till om jag skall köpa den från sverige i alla fall. Skall jag hålla på att lägga till 1000 kronor hela tiden så har jag ju snart världens värstingkamera för 40000 ;)
 
Jozze skrev:
Men då får jag ju lägga till nästan 1000 kronor till om jag skall köpa den från sverige i alla fall. Skall jag hålla på att lägga till 1000 kronor hela tiden så har jag ju snart världens värstingkamera för 40000 ;)

Syftet med mitt svar var just att du skulle komma fram till det. ;-)

Din budget var 5000kr. Då tycker jag du ska hålla på det. A1 kan man hitta för 5000kr begagnad. Annars har du ju som sagt alternativen Z3 och S1. (Jag har läst dina trådar och du velar mellan ungefär samma modeller som jag, bara att jag räds Minoltas kvalitetsproblem lite och därför lutar mot Canon/Nikon.)
 
Re: Re: A1 för 6000kr eller A2 för 7000kr?

dl_4711 skrev:
Fast ska du ändå lägga 1000kr extra kan du ju lika gärna köpa en Canon Pro1? ;-)
Vad skulle poängen med det vara när A2:an är betydligt bättre?

(lägre brus, bildstabilisator, mekanisk zoom, snabbare, inte lika mycket kromatisk aberration, bättre grepp, vertikalgrepp som tillbehör)
 
Re: Re: Re: A1 för 6000kr eller A2 för 7000kr?

sagan skrev:
Vad skulle poängen med det vara när A2:an är betydligt bättre?

(lägre brus, bildstabilisator, mekanisk zoom, snabbare, inte lika mycket kromatisk aberration, bättre grepp, vertikalgrepp som tillbehör)

Till att börja med är det en Minolta. Dessutom är den _mycket_ större. Vidare har Pro1 bättre närgräns, skarpare och mer ljusstark optik, starkare inbyggd blixt, riktig blixtsko, möjlighet till fjärrkontroll, större skärm som dessutom är fullt vridbar etc.

Lägre brus på ISO högre än 100, ja. Men båda har rätt mycket brus.
Snabbare och mekanisk zoom, ja. Avgörande skillnad? Nja.
Mindre kromatisk abberration, ja. Inte så stor skillnad, dock.
Bildstabilisator: Den avgjort största fördelen på A2 kontra Pro1.
Vertikalgrepp: Helt oviktigt om man inte vill ha det.

A2 har ju också fått en del kritik för att låsa fokus på fel ställe, producera för softa bilder och plastiga detaljer.

Varifrån kom "betydligt bättre"?

Hursomhelst, detta var inte poängen. Poängen var att om man hela tiden kan tänka sig att lägga 1000kr till kommer man snabbt rätt långt från budgeten...
 
Jag stod i samma dilemma som dig. Jag hade egentligen bara pengar att köpa en Z2 för dryga 4000kr. Men när jag tittade på min gamla (Olympus c2100uz) och avvägde om jag ville ha en "lika bra" kamera som jag hade tidigare. Det ville jag inte. Därför tittade jag större. A1, A2, Canon pro1, Nikon Coolpix 8700.
Min fortsatta fotografering sker numera med en A2 (för 7595:). Varför det blev en Minolta är pga manuell zoom och mest prisvärd. Varför det blev en A2 är därför att jag vill ha de där extra Mpx för att kunna kompensera den sämre bildkvalitet den ger jämfört med en dig.systemkamera.
Om det är din första dig.kamera och inte märker de skillnaderna 5,2Mpx och 8Mpx så tycker jag inte att du ska köpa A2 (Man ser inte med blotta ögat skillnaden).
Men om du vill ha full kontroll kommer du att ha nytta av de 8Mpx som A2:an ger.

Jag hoppas att du fick lite mer att gå på. Du kommer att bli nöjd oavsett den du väljer. Det är två stycken mycket prisvärda kameror. Köper du A2 får du en bättre kamera, men köper du en A1 kanske du har råd med ett vertikalgrepp också. Det är som oftast, du får det du betalar!

Jag kanske inte behöver uttrycka min åsikt om vad jag du ska köpa. Det räcker med att titta i min "kameraväska".

Jag tittade även på några systemkameror, men anser idagsläget att de inte är tillräckligt bra för det priset. Jag har även vissa intressen av att kunna filma lite emellanåt.
 
Re: Re: Re: Re: A1 för 6000kr eller A2 för 7000kr?

dl_4711 skrev:

Vertikalgrepp: Helt oviktigt om man inte vill ha det.
Hehe, allt är helt oviktigt om man inte vill ha det.
dl_4711 skrev:
Lägre brus på ISO högre än 100, ja. Men båda har rätt mycket brus.
Den enorma skillanden i brusnivå kan du se här:
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/page15.asp

Det är inte frågan om några små skillnader, det är två helt olika klasser...A2 har betydligt lägre brus redan vid 100ISO (!).
dl_4711 skrev:

Varifrån kom "betydligt bättre"?
Det är min uppfattning och du fick en motivering oxå.
 
Senast ändrad:
Max 5000 hade jag tänkt från början att lägga ut på en ny kamera. Men då visste jag inte heller hur mycket eller hur lite kamera man får för den slanten. Jag lägger hellre till lite extra pengar och får en ordentlig kamera, än snålar och ångrar mig nån månad efter att jag köpte den billigare.

Sedan är det ju bara med 2000 som jag överskrider ;) Man skall väl inte bara betala räkningar med lönen, utan ha den till nåt roligt oxå =)
 
Re: Re: Re: Re: Re: A1 för 6000kr eller A2 för 7000kr?

sagan skrev:

Det är inte frågan om några små skillnader, det är två helt olika klasser...A2 har betydligt lägre brus redan vid 100ISO (!).

Dina ögon ser annat än mina, helt klart. Jag har hellre Pro1ans finkorniga brus än A2ans smetiga blobbar. Faktum är att även ISO200 ser bättre ut på Pro1 än på A2 där.

Jag har annars kollat en del på nattbilderna här:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_pro1-review/index.shtml
http://www.dcresource.com/reviews/minolta/dimage_a2-review/

Som sagt, det handlar väldigt mycket om åsikter mellan dessa två. Men "betydligt bättre" har du fortfarande inte motiverat. ;-)
 
Jozze skrev:
Max 5000 hade jag tänkt från början att lägga ut på en ny kamera. Men då visste jag inte heller hur mycket eller hur lite kamera man får för den slanten. Jag lägger hellre till lite extra pengar och får en ordentlig kamera, än snålar och ångrar mig nån månad efter att jag köpte den billigare.

Sedan är det ju bara med 2000 som jag överskrider ;) Man skall väl inte bara betala räkningar med lönen, utan ha den till nåt roligt oxå =)

Då tycker jag helt klart att du ska köpa en A1 eller A2. Du får mycket för pengarna! Men sen om det är en A1 eller en A2 du ska köpa beror nog mest på dig. Du får helt klart mer kamera om du köper en A2, men för en tusenlapp mer!! *ler*


P.S Vill man diskutera huruvida canon s1 eller A2:an har mer brus kanske man kan starta en ny tråd. ;-)
 
Med ett otränat oproffisionellt öga som mitt, måste jag säga att jag tyckte att A2:ans bilder såg bättre ut...

Å tur var väl det, för annars så kanske jag hade fått lägga till ytterligare lite pengar och köpa en Canon =)

Får sova på saken och se om det blir en 7000 kronors kamera vid namn A2.
 
Jozze skrev:
Med ett otränat oproffisionellt öga som mitt, måste jag säga att jag tyckte att A2:ans bilder såg bättre ut...

Bra så, det är ju din tråd. Har du råd med A2 så ska du ju alltså köpa A2. Min avsikt var aldrig att övertyga dig om att Pro1 skulle vara bättre.
 
dl_4711 skrev:
Bra så, det är ju din tråd. Har du råd med A2 så ska du ju alltså köpa A2. Min avsikt var aldrig att övertyga dig om att Pro1 skulle vara bättre.

Jag tog det absolut inte som om du försökte övertyga mig. Jag är bara tacksam för att få olika förslag på andra kandidater. Så sluta inte med det, vad du än gör. Inte i mina trådar i alla fall ;)
 
Jozze skrev:
Med ett otränat oproffisionellt öga som mitt, måste jag säga att jag tyckte att A2:ans bilder såg bättre ut...

Det jag menade är att man inte ser skillnad mellan 5Mpx och 8Mpx. Men det är ju bra om du ser skillnad mellan kamerorna!!

Å tur var väl det, för annars så kanske jag hade fått lägga till ytterligare lite pengar och köpa en Canon =)

Får sova på saken och se om det blir en 7000 kronors kamera vid namn A2.

*ler*
Det glädjer mig att det lutar åt en A2 utan att jag har försökt övertala dig...
 
Jozze skrev:
Jag är bara tacksam för att få olika förslag på andra kandidater.

Dåså.

Mina kandidater under resans gång har varit dessa:
Minolta Z3, A1 och A2
Canon S1 och Pro1
Fujifilm S20Pro
Sony F828
Nikon 8700
Panasonic FZ10

Just nu lutar det mest åt någon av Canon-modellerna. Vilken beror sannolikt på hur dyr den (&"#()¤!/)"!#"¤ bilreparationen blir...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.