Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A1 contra A2

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svar och länkar, Jim. Tyvärr var de bilder som fanns i länkarna väl små och visade pga därav knappast något brus. Därmed inte sagt att det inte fanns där.

Kritiska konsumenter tror jag vi alla är här på fotosidan - åtminstone när det gäller foto. Jag är det i alla fall och jag tror t.ex. även KG är det, även om vi har olika erfarenheter av A1:an än vad du har.

Vad gäller faktumet att flera påtalar brusproblemet i A1:an är intressant, men det bevisar egentligen ingenting. Ofta är det så att det man ser påverkats av det man läst och hört andra säga. Det är ett psykologiskt fenomen och bekräftat i en rad försök.
Och det brukar ofta skina igenom här på fotosidan också. Första omdömet en bild får är ofta utslagsgivande för om bilden kommer att sågas eller hyllas. Man tenderar att hålla med sina föregångare. Vi är flockdjur - det är mycket mänskligt...

mvh Janne

Denna bild är tagen med en äldre Epson PhotoPC 3100z med dålig CCD och under höst mörker.
8 sekunder, bländare f4.0 och ISO 100
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/EPSN0017.JPG

Denna bild är tagen med en ny Minolte Dimage A1 under en inte allt för mörk sommar natt.
8 sekunder, bländare f4.0 och ISO 100
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/PICT0115.JPG

Trots att sista bilden är tagen med bättre ljus förhålanden så ser man tydligt alla lysande prickar och brus. Båda bilderna är tagna med AF genom ett stängt fönster och båda satte skärpan på ca 40 meter. Jag slor av brus redusering på A1 eftersom inte Epson hade samma funktion.

Vad jag kan avgöra är att A1 har mer brus än min äldre kamera (som nu är trasig) och inte kan ställa skärpan som den borde kunna.

Men åter. A1 är en bra kamera och det kan vart jag som fått ett måndags exemplar. Men fler har klagat på dessa punkter och Minolta verkar ha ett litet kvalitets problem med A1an.

Jag tar mej nog till storbyn imorgon, vädret ser trevligt ut o jag har ett "objekt" att fota *s*.

Jag försöker ringa dej Jim, så kanske vi kan sammanstråla o jämföra lite. Kanske får du lite material att kasta i gapet på kära Minolta så du får din kamera fixad, eller så dumpar jag Aette i Nybroviken... vi får väl se ;-)

Tar med lite bilder också som jag printat med skrivare och via lab.

Slår en signal när (om) jag e på gång!

Den här bilden t ex kan se rätt brusig ut på skärm, men vänta bara till du får se min kopia från Fuji... (100% crop ur fullstor bild) vet inte hur de bär sej åt, men den är bra mycket skarpare och det finns inte tillstymmelse till brus i de stora svarta områdena...

Bilagor

• 100cropd7.jpg
    100cropd7.jpg
    29.2 KB · Visningar: 309
Re: Re: Re: Re: brus

popboydeluxe skrev:
Jag har haft min Nikon D70 på resa till Spanien o då har den både legat på stranden och varit med mig på dammiga ställen. Har inte sett ett spår av damm :)

Ok, men du har 5.000 mindre i plånboken? :)

Re: Re: Re: Re: Re: brus

Dr Larsson skrev:
Ok, men du har 5.000 mindre i plånboken? :)

Nejdå, fick kameran av pappa :)

Sen hade de 5000 varit värda att slösas om jag hade köpt den själv.

Jag har en Minolta Dimage 7i (som jag ska sälja nu) och det är en enorm skillnad mellan den och D70.

Nikkor 18-70 objektivet är skarpt som sjutton, och bruset vid höga ISO-tal är bra.

Kolla in självporträttsbilden jag tagit, den är tagen vid ISO 1600 i JPEG FINE, LARGE.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: brus

popboydeluxe skrev:
Nejdå, fick kameran av pappa :)

Sen hade de 5000 varit värda att slösas om jag hade köpt den själv.

Jag har en Minolta Dimage 7i (som jag ska sälja nu) och det är en enorm skillnad mellan den och D70.

Nikkor 18-70 objektivet är skarpt som sjutton, och bruset vid höga ISO-tal är bra.

Kolla in självporträttsbilden jag tagit, den är tagen vid ISO 1600 i JPEG FINE, LARGE.

Ja, alltså jag håller med på att det extra 5.000 hade varit värt att slösas, men somliga av oss har inte dom extra pengarna även om det skulle vara värt det, då får man leta efter något prisvärt i den klassen man har råd med. För mig blev det en A1:a.

100.000 skulle vara billigt för en helikopter, men jag har inte råd med en i alla fall. :)

sen hade det förstås inte räckt med 5000 för att få samma funktionalitet... men det e ju självklart, man måste ha flygcert till helikoptern också...

Var till Konica-Minolta under måndagen med min kamera. Fick lära mig att de har besökstid Tisdag till Onsdag mellan Kl 13 - 16. duh!

Men har hittat en sak som tyder på ett problem med min kamera och att det troligen är det jag misstänkt. Jag har irriterat mig på ett det blåa spektrumet blir dåligt och det verkar som om nått gör att det blåa ljuset sprids fel över bilden.

Jag märker detta när jag slår på ISO 800 och siktar på något svart i svag belysning och tar en bild. På vänster sida ser man då en mycket tydlig blå rand som tonar ut mot höger vilket jag tolkar som ett tecken på att nått är fel.

Men fortfarande. Även om min kamera skulle vart perfekt hade jag nog rekommenderat A2 om man har råd. ISO 64 och lite finputsad teknik är nog värt det.

Hur e din kamera nu då Jim, efter serviceinsatsen? nåt gick på tok med våra testbilder... tror jag.

De bilder jag tog med mitt kort i din kamera har antingen numrerats in i min serie o hamnat bland mina bilder, men jag har bara en av varje liksom, så det verkar inte troligt. Är det så så kan jag omöjligt skilja de bilder som jag tog med din kamera från dem jag tog med min kamera...

Kanske var det så att bilderna jag tog med din kamera hamnade i en annan mapp bredvid mappen med "mina" bilder o så har jag lyckats missa det.

Hur gick det med de bilder vi tog med ditt kort i min kamera? Ser du nån skillnad på dem o de kort vi tog samtidigt med din kamera?

PS! kollade just EXIF o jag har version 1.10 av firmware, det antar jag att du inte hade då eftersom den följde med min telekonverter... om det stämmer så är de bilder jag tog med din kamera inte med bland mina :-(

Vi skulle vart mer noga med hur vi tog dem och testat fler olika saker. Men nu kom det mycket annat i vägen samt att jag slarvade bort halva dagen. Men jag är mycket tacksam att du ställde upp och bilderna avslöjade att bruset i min kamera var en aning grövre och statiskt medan det på din kamera rörde sig om standard bruset som A1 skall ha. Detta var dock lite svårt att se då bilderna var tagna i en perfekt dag då ljuset flödade i överflöd och felet jag brukar klaga på blir mer framträdande i skuggor eller med korta slutar tider (under 1/15 sekund).

Jag har firmware 1.10 då min dumma polare lade in den för att testa sin nyinköpta tele glugg på min kamera. Jag har sedan inte vågat byta tillbaka för jag har inte hittat någon info om hur det går att gå bakåt. Sedan kan det vara bra för snart flyttar han permanent till Sverige och då kommer jag att låna denna av honom :)

Jag har märkt att felet ligger på vänster sida samt att jag har konstaterat att det inte rör sig om optik fel eller ljusläckage och har nu misstankar att det rör sig om någon brist i CCDn men kan inte bevisa detta på ett övertygande sätt.

Jag sönder med en bild som visar vad jag har för problem. Den är tagen med en slutar tid på 1/6 sekund och inte över en sekund så A1:s brusfiltret används inte, Bilden är tagen lite svagare (vit) rums belysning som är placerad bakom mig. Jag använder en av A1:s vitbalanser (den med lampan) för att folk inte skall kunna påstå att vitbalansen är fel. Med AWB blev allt lite gul aktigt så jag kunde inte använda det läget i detta fall.

Bilagor

• ghostborder_01.jpg
    ghostborder_01.jpg
    45.1 KB · Visningar: 151
Jag håller nu på att försöka ta reda på hur nattläget och vad det är som händer när A1 ställer fokus när det är mörkt. Den slår då över till ett nattläge och man hör då ett mekaniskt ljud.

En av mina misstankar är att ett filter flyttas och att det är detta som orsakar problem genom att det inte sluter tätt på vänster sida och det är därför jag ser lite grövre brus. För man kan se ett liknande brus om man filmar i natt läge med kameran. Jag har även hittat flera med liknande fel och det uppträder nästan alltid på vänster sida.

P.S Sorry för ett delat svar.

Fick bilderna tagna med min kamera annan numrering än de vi tog med din kamera, eller smälte de helt enkelt in i nummerserien?

Försökte göra en bild som visar skilnaden, men i 400x400 och hård komprimering är det ännu svårare att se än vad det är i orginal bilden. Men som sagt, det var svårt att se någon större skillnad när det var så starkt ljus ute. Men om du tittar på den ljusa väggen så ser du att ditt brus består av minder ton skilnader medan mitt skiftar lite i grönt och ibland i rött, doch är din bild ljusare så detta är inte det kykande bevis jag hade önskat mig.

Bilagor

• kg_je.jpg
    kg_je.jpg
    47.9 KB · Visningar: 142
Det står kykande i mitt inlägg, det skall vara rykande. Var lite trött när jag skrev inlägget.

Godmorgon! kollade just exifen lite noggrannare och det verkar som om det är tvärtemot vad jag trodde. Dvs de bilder jag har i min samling är de bilder jag tog med din kamera, för där saknas kg2004 kommentaren... Då blir frågan istället. Var tog bilderna jag tog med min kamera vägen!? jag har inte två liknande bilder av något motiv från "testet". Skumt!

Nu på morgonen när jag öppnar filer, från vårt "test", i Photoshop CS så får jag en grön ton i hela bilden... spännande!

Återkommer när jag tagit en stärkande promenad o fått i mej lite kaffe.

Varken kaffe eller promenad hjälpte. Du e totalgrön i ansiktet och kolla här:

Vad har hänt? samma fenomen i både PS7 o CS. Bara rawbilder blir såna efter konvertering. Har ställt om en massa parametrar o inget hjälper. I natt fungerade det perfekt... samma bild. Allt annat lika.

Bilagor

• wazzup.jpg
    wazzup.jpg
    34.2 KB · Visningar: 118
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar