Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A1 contra A2

Produkter
(logga in för att koppla)

SKövdeSandra

Ny medlem
Hej! Jag har till 90 procent bestämt mig för att köpa Minolta Dimage A1. Jag har inte fotograferat särskilt mycket tidigare men tycker det är väldigt roligt och vill köpa en kamera med manuella funktioner så jag kan lära mig ta fina bilder. Jag kommer inte vilja ha större bilder än A4. Min fråga är då om Ni tror att det räcker med A1 eller om det är värt att lägga till ett par tusen och köpa den nyare A2?
Är det stor skillnad mellan de båda?
Tack på förhand

Sjung till: Tell Lora I love her.

Köp inte en A1,
köp hällre ett grillspett;
så duuuuu Sandra;
köp hellre den andra.

För Alltid, alltid, alltid.
Jo, altid har jag bruuuus.
Bruus, oh bruuus;
brus som ser ut som grus.

Och aldrig, aldgrig, aldrig,
oh aldrig blir jag nöjd;
för mig vore;
A2 en fröjd.

Så Sandra
Köp aldrig en A1
Köp hällre ett grillspätt....

Tam tam ta daaaaa!

Senast ändrad:
Jag vet inte vilken A1 Jim har fått tag på men vore jag han skulle jag reklamera kameran med det samma.

Jag har haft min i ett halv år, och jag tycker det är en trevlig bekantskap (så trevlig som Annett blir hon aldrig men...det beror nog mest på mej)
Klart att man kunde önska sej mer men då får man punga ut med mer pengar.

Finns det ingen i din närhet som du kan få låna en A1 några timmar?
eller??

HALLÅ HALLÅ!! Finns det någon annan på forumet som kan tänka sej att låna ut en A1 till en tjej i nöd i Skövde trakten ??

Så du får prova själv och se om det är vad du har tänkt dig.

Jocke

Vist är A1 en bra kamera, men suporten säger att man får räkna med brus på 5Mpix kameror. Jag nöjer mig inte med det svaret eller att Minolta har neutrala inställningar som standard. Vissa A1 har tackig sensor, det är hela sanningen och man vet att Minolta fick lite bättre teknik när de gick ihop med Kinica. Så i stort borde A2 vara en bättre och mordernare kamera med en cell om tenderar att ha mindre brus.

Har man råd skall man välja A2.

Jag har ett mångags ex, men det verkar finnas många sådana så chansen är för stor för att man skall få en dålig modell. Så jag föreslår A2 av bara det skälet, för Minolta verkar heller inte så villiga att erkänna detta som ett problem.

brus

tack för era kommentarer. Jag har också hört om problemet med brus. Det jag har hört är att det inte är så farligt utan att det är lite brus i de flesta kameror.. Jag har även hört talas om ett program som heter Neat Image där man kan få bildbrus att försvinna.

Så A2:an med 8mp ger mindre brus än en 5mp sensor med samma storlek? Låter skitfestligt å samtidigt lite skumt.

Det beror på att de lagt in brusreducering på A2:an (vilket saknas på A1)..men man kan ju annars kan göra själv efteråt med neatimage.

Min gamla Epson3100z klarade att göra bättre bilder än min A1 och det utan brus redusering eller Neatimage. En kamera i A1:s klass borde ta bättre bilder med mindre brus och man skall inte acceptera att behöva köra bilderna igegom program som ränsar bort bruset och tar samtidigt iblans tar bort detaljer. Man skall inte heller acceptera att 5Mpix kameror skall vara busigare är 3,3Mpix kameror eller 4,8 Mpix modeller.

Faktum är bara det att Minoltas CCD på A1 inte är bra, den är den sämsta i klassen, A2 har en bättre CCD och bättre teknik som man fick från Konica vid sammanslagningen. Så jag säger fortfarande att har man råd skall man nog köpa en A2 trots att A1 egentligen inte är en bålig kamera. Men köper man en A1 skall man vara medveten om att den kan ha mer brus än man väntar sig och att den kan ha svåtr med mörka bilder.

Sedan borde A2 ISO 64 locka vackra sommar dagar.

Speedy skrev:
Så A2:an med 8mp ger mindre brus än en 5mp sensor med samma storlek? Låter skitfestligt å samtidigt lite skumt.
Ursäkta dubbel inlägg.
Det är en bättre CCD i A2 och bättre teknik i kameran. Har även för mig att den har fler förbättrade detaljer. För det är som sagt en förbättrad A1 och den korta stund A1 fanns uta visar att de ansåg att den inte höll måttet.

Re: brus

SKövdeSandra skrev:
tack för era kommentarer. Jag har också hört om problemet med brus. Det jag har hört är att det inte är så farligt utan att det är lite brus i de flesta kameror.. Jag har även hört talas om ett program som heter Neat Image där man kan få bildbrus att försvinna.

Eller så köper man en Nikon D70/Canon 300D så får man lika mycket brus som man har vid ISO 100 på A1 vid ISO 1600 ;)

"För det är som sagt en förbättrad A1 och den korta stund A1 fanns uta visar att de ansåg att den inte höll måttet."

Enligt vissa? Det där är rent skitsnack. A1 blev, precis som sina föregångare, hyllad för sin fina optik, användbara zoom-omfång, bra funktioner (bildstabilisator) och ypperliga design. Efter att ha använt och provat en mängd kameror kan jag lugnt säga att jag inte ångrar min A1 för en sekund. Bruset, som inte är så farligt som ni vill påstå, går hur att efterbehandla bort hur enkelt som helst. I Neat Image blir bilderna helt brusfria och programmet är busenkelt att använda.

A2 tycker jag inte är värd det höga pris som satts, inte när A1 är åtskilliga tusen billigare. Det enda som man får är en bättre LCD och EVF, och 3 mpx extra. Men vad ska man med dessa tre megapixel till? Själv har jag gjort A3-förstoringar av mina bilder jag tagit med A1 och blev förvånad över hur bra bilderna blev!

Och visst tar en Nikon D70 eller EOS300D bättre bilder som har lägre brusnivå än A1, men de kostar också det dubbla. A1 är idag oslagbar i sin prisklass (6000-7000) och som Steve säger i sin recension av den:

"If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality," the DiMAGE A1 should be at the top of your list.

Om du köper en A1 kommer du INTE att bli missnöjd! Om det är något annat du undrar om kameran så var inte rädd för att fråga, jag kommer att försöka besvara dem så gott jag kan.

Joakim har rätt på sätt och vis. A1 är en bra kamera men man kan inte bortse från att flera har problem med brus. Samma test med A2 användare visade att betydligt färre var missnöjda.

Vad skall man med dessa extre 3Mpix till? Kanske för att få fram fler detaljer i bilder. Det är som korn i film, ju mindre de blir desto högre detalj i bilden.

Du kan vara ganska lugn, Sandra. Har en A1:a nu och hade tidigare en 7i (en tidigare modell). Trots farhågorna om A1:an sedan jag läst alla diskussioner här, måste jag påstå att dom har kommit på skam, trots att jag bara har haft den i någon vecka. Så det är klart...jag kan kanske inte utvärdera den till 100%. Men jag tycker att det är en bra kamera och jag tror inte att bruset är värre än i andra i denna klassen. Men däremot skulle jag nog vänta med en A2:a och låta den "växa" till sig.

Hoppas jag kommer till storbyn i veckan så jag får träffa Jims misslyckade syster till min Aette. Så mycket negativt som Jim lyckats häva ur sej den sista veckan så måste det verkligen vara ett dåligt exemplar han fått grepp på. Har inte hört någon klaga på det viset. Min A1 levererar o levererar, har inte en tanke på varken D70, 10D eller DD7.

Däremot skulle jag antagligen köpa en A2 om jag köpte kamera idag. Skillnaden är inte så stor så jag kastar Aette över bord o byter genast. Å andra sidan, med dagens prislapp på A1 känner jag inte till nåt som kan matcha pris/prestanda.

De extra megapixlarna (A2) använder man för att kunna beskära bilden på olika sätt o ändå ha 5-6 megapixel kvar... o sen ere förstås kul att ha flest megapixel på gatan...

Jim, lämna in din kamera innan den orsakar dej hjärnblödning. Har du printat några bilder från den? Mina utskrifter blir så bra så det inte är normalt. Jag ska skicka iväg 100 bilder idag o räknar inte med att bli missnöjd... (Siba mfl erbjuder 100 10x15 för 150:) jag ska även prova Colormailers erbjudande om stor förstoring.

Imponerande prisvärd

Vi köpte in en A1:a till min skola strax innan terminsslutet, som jag har testat nu under sommaren. Utan att vilja ta ställning i frågan om A1 kontra A2 kan jag bara konstatera att A1 är en oerhört kompetent kamera till ett pris som ligger långt under det som kameror i den klassen brukar kosta. Dess kombination av pris och prestanda är oerhört svårslagen.

Brus talas det om i tråden. Har inte testat A1:an under sådana förhållanden att bruset varit påtagligt, men skulle gärna se bildexempel på det - bilder säger i det fallet mer än ord. Kan du t.ex. Jim ladda upp och visa?

A2 är säkert en intressant och kompetent kamera även den, men frågan är om inte dess pris gör att en digital systemkamera blir intressantare. Damm på sensorn går faktiskt att ta bort. Det har jag gjort. Flera gånger t.o.m. ;-)

mvh Janne

Jag är tyvärr en kritiker i grunden; så ser jag brus i en bild är jag missnöjd, ogillar jag nått så säger jag det och jag håller inte tyst om det jag anser är brister eller fel.

Jag är kritisk, men jag brukar påpeka att A1 är en mycket bra kamera, men jag tillägger ofta att det finns fler som klagar på grynighet och fokus hos A1. Detta att några klagar och klagar på samma sak måste bero på nått och istället för att säga att alla Minolta kameror är skräp så säger jag det jag anser vara sant: ”att Minolta verkar ha problem med att det finns många måndags exemplar ute och chansen kan därför vara stor att man får ett sådant om man köper en A1”.

I fallet ”A1 v.s A2” så skulle jag valt en A2. Detta av flera anledningar och den första är att den är nyare och att CCD troligen är nyare. Sedan att Konica ingår i namnet och att Konica tillfört mycket som Minolta saknade. Sedan 8Mpix men framförallt ISO 64.

Men åter vill jag påpeka att A1 är en bra kamera och att många är nöjda med den, att den fått toppenbetyg i flera tester. Men samtidigt påpeka att det finns folk som klagar på två saker, bruset och focus.

Dessa är inte de bästa men det visar några fall.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9260289
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9355585
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9361641 (mitt)
http://www.photo.andrehassid.net

Andra sidor att titta på
http://www.pbase.com/hsandler/a1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar