Annons

Eizo Bilskärm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Den har TN panel. Inte att rekomendera om du skall ha den för bildbehandling.

22" FlexScan S2231WSE WideScreen har s-pva panel som är bättre för bildbehandling.
 
horcoff skrev:
Kan det här vara något att investera i?

EIZO FlexScan S2201WSE - platt bildskärm - TFT - 22"

Priset 2,995:- skulle passa bra.

Se länk.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342943

Hej!

Det är en jättetrevlig skärm för normalbruk, men inte riktigt avsedd för bildarbete. Den har en panel (tn-panel) där du får en del färgskiftningar beroende på i vilken vinkel du tittar på den, i synnerhet om du rör huvudet i höjdled.

Om du kikar på deras lite dyrare 22-tummare, S2231W (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346481) så har den en panel (pva-panel) som gör den mycket trevligare när man är noga med färgvisningen. Men då blir den ju en del dyrare förstås.

Kika efter skärmar där betraktningsvinklarna uppges som 178/178 eller 176/176, det (och priset) brukar vara det säkraste tecknet på att de inte har tn-panel. I Eizos fall kan du alltid kika på skärmarna på deras egen webbplats (www.eizo.se), i specifikationerna där står det vilken panel de använder (tn, pva eller ips där de två senare är att föredra).
 
Mycket tack för hjälpen, det var det jag misstänkte.
Jag har en (LG "17")Flatron L1715S idag och det skulle innebära ungefär samma sak.
Man får vad man betalar för och det brukar ju vara gångbart.
Då satsar jag hellre på en dyrare och den ni rekomenderar är väl tillräcklig skulle jag tro.
 
Skillnaden från 17" 4:3 till 22"Wide är väl ändå att föredra fast höjden blir den samma och att man får ut mera, större bild i sida av CS3.
Jag ska läsa på ytterligare, men något billigare än fem tusen blir nog svårt.
Jag såg vad de ville ha för stora ips.

Tack än en gång för jag vet vad jag ska söka.
 
Köpte nyss 2231:an och i mitt tycke så är den rätt svårslagen m.a.p pris/prestanda. Steget upp till en bättre skärm för foto blir stort, dubbla eller trippla priset på dom som jag kikat som hastigast på. För mitt hobbybruk är det för mycket pengar som jag i sådana fall hellre lägger på fotoutrustningen.
 
Gutta skrev:
Jag har precis köpt nämnda skärm men i 24 tumsversion och är mycket nöjd. Den säljs just nu ut till ett förmånligt pris på eizos sida.
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1626

Sitter även jag och glor på denna just nu och kan bara säga att den är riktigt bra. Den har olika förinställda lägen där man bara kan ställa vissa parametrar som ljusstyrka mm men även ett customläge där det går att ställa allt, även färgmättnad. Nu stämmer min skärm väldigt bra med vad jag får ut från Crimson och det underlättar betydligt.
Glöm inte bara att skaffa dagsljusrör som belysning, annars så kommer man bara halvvägs. Rör(elfirma) och armatur(Jula) kostade mig bara 170kr.
 
horcoff skrev:
Finns det någon för och nackdel mellan 22" och 24"? 5600:- för 24an är ju lockande.

Den enda påtagliga skillnaden mellan de två skärmarna är just att den ena har en bilddiagonal på 22 tum och en bildstorlek på 1680x1050 bildpunkter medan den andra har en diagonal på 24 tum och en bildstorlek på 1920x1200 bildpunkter.

Pixeltätheten (antal bildpunkter per millimeter) är ganska likartad, de har samma typ av styrelektronik, samma typ av panel ... Jag vågar nog (utan att ha testat och mätt 24-tummaren) säga att de med största sannolikhet är till förväxling lika -- utom just storleken då.
 
Grevture skrev:
Den enda påtagliga skillnaden mellan de två skärmarna är just att den ena har en bilddiagonal på 22 tum och en bildstorlek på 1680x1050 bildpunkter medan den andra har en diagonal på 24 tum och en bildstorlek på 1920x1200 bildpunkter.

Pixeltätheten (antal bildpunkter per millimeter) är ganska likartad, de har samma typ av styrelektronik, samma typ av panel ... Jag vågar nog (utan att ha testat och mätt 24-tummaren) säga att de med största sannolikhet är till förväxling lika -- utom just storleken då.

Någon av skärmarna blir det, är mest orolig för platsbrist på Farfarsfars gamla ekskrivbord ;-).

Det skilljer ju bara 3-5cm mellan de bägge i höjd och bredd.
22"an har ju bättre pivotfot än 24"an.
Hur lågt kan man få underkanten av bilden på 24"an? Den 24a som är på erbjudande för 5600;-
 
ScanFlex2231W

Det blev en 22"are. Det blev stort ;-))

Nu är frågan sRGB eller kan man köra på AdobeRGB.
Jag har ställt om i kontrollpanelen-bildskärm-inställningar-avancerat-färgmatchning "srgb color space profile" om det är den rätta.

Skärmen är betydligt ljusare än min 17" Flatron.
(som jag kört för mörk) och dragit ner till 50% och tycker att det är ljust ändå.

Måste man kalibrera skärmen med t.ex. Spyder3 ?

Jag var till en reklamfirma idag och fick utskrivna några A3-foton mest för att titta på storleken då jag bara har A4 skrivare själv och de hade någon form av kalibrerare till sina skärmar, men det var inte direkt för foton??
Det blev gulstick i ena(porträtt) och inte så bra i färgerna och nu var det en Laserskrivare om det nu är skillnad.
 
Funderar också på FlexScan S2431W WideScreen. Men undrar om NEC som ju också är ett bra märke, har de nått jämförbart i den prisklassen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.