Jag tror att Fröderberg gissar rätt så bra på ersättaren till 5D.
En 50D som ersättare till 40D redan nu behövs inte. En liten firmwareuppgradering för att utöka omfånget på auto-iso skulle räcka. Rent fotomässigt finns ingen semipro-kamera som slår 40D idag, gadgetmässsigt finns flera.
Den stora hypen kring Nikons två-tre senaste cmos-kameror består eg av trogna nikonavändares, fd användare och övriga supportrars jubel över knappt ett till två steg bätte brusegenskaper jämfört med deras tidigare modeller. En helt naturlig glädje med lite antiklimax-varning.
Synar man däremot deras bildteknik så kan jag säga att jag inte är så imponerad. De har fortfarande en bit upp till Canon så eg behöver Canon fortfarande inte göra så mycket för att "hålla täten". 1DMkIII, 1DsMkIII, 40D, 450D, och 1000D ligger där redan och varje förbättring av dessa innebär bara utökat försprång.
Många av dagens canonanvändare är gamla nikonanvändare som längtar tillbaka till sin "ungdomskärlek" och många ser även kampen mellan den lille mot den store. De är de som är svårt för Canon att bemöta idag när skillnaderna minskat.
En gång rå-format alltid rå-format
Leif