Annons

90/100mm <3,0?

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med helfiguren.

Jag har ett 85/1,8 och närgränsen ligger på ca en meter.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt att ta helfigursbilder med detta objektiv på 1 m.

För det första tror jag på macroidén, den är bra men du kan nog glömma att få med helfiguren då är nog ett 50/1,8 eller 50/1,4 bättre.

Det är möjligt att det förhåller sig så med fullstora vuxna modeller, men när modellen är knappa metern lång, kanske 60cm, då är det ju inte lika omöjligt beroende på hur långt ifrån man står.
 
Hmmm... Mjaaa..

Med ett typiskt 100mm objektiv så har man en synvinkel av 20 grader.. på en meter innebär detta att man kan teckna ungefär 32 cm.. Mao. en nyfödd i spädbarnsställning ;).

Ett 50mm tecknar däremot ca 68 cm på en meter..vilket kanske är mera lagom ?
 
Om jag ska hålla mig till 100mm-området och vara tvungen att välja något billigare än Canon att titta på Tamron för optisk bästa prestanda eller Sigma för litet mer stabilt handhavande, eller?
 
Där är ingen märkbar skillnad i skärpa mellan dessa tre objektiv

Canon
+ Tyst och snabb fokusering
+ Internfokuserat, ändrar inte längd
+ Härlig byggkvalité
+ FTM (FullTimeManual)
- Dyrt

Tamron
+ Billigt
- Längden ökar med förstoringsgraden
- ingen FTM
- Plastigt (tycker jag)

Sigma
- Inte tyst och inte snabbt
- Längden ökar med förstoringsgraden
- Ingen FTM
+ Skön kvalité
+ Billigt


Men som sagt.. du får räkna med betydligt större avstånd för helkroppsbilder med ett 100mm än en meter.
 
Jag stod som dig i valet och kvalet mellan canon, sigma, tamron osv. valet föll på canon 100mm macro usm f/2,8. Till stor del för att autofokusen tycktes funka mycket bättre, manuella fokusen känns stabilare och att byggkvaliten känns allmänt bättre.
Vad gäller macro kontra vanlig, så skulle jag säga att man har större nytta än man tror av att kunna gå riktigt nära även vid porträtt.
Jag köpte mitt primärt som macroobjektiv och sekundärt som porträttglugg, men efter att ha testat canon 100mm f/2,0 usm anser jag att macrogluggen nog skulle vara ett bättre val även om jag inte var intresserad av just macro - den känns stabilare.

/Tomas
 
Jeppe skrev:
Där är ingen märkbar skillnad i skärpa mellan dessa tre objektiv

Canon
+ Tyst och snabb fokusering
+ Internfokuserat, ändrar inte längd
+ Härlig byggkvalité
+ FTM (FullTimeManual)
- Dyrt

Tamron
+ Billigt
- Längden ökar med förstoringsgraden
- ingen FTM
- Plastigt (tycker jag)

Sigma
- Inte tyst och inte snabbt
- Längden ökar med förstoringsgraden
- Ingen FTM
+ Skön kvalité
+ Billigt

Tack för summeringen.

"Längden ökar med förstoringsgraden"?
Innebär det att skärpan rör på sig utåt från kroppen även fast det är internfokuserat?
Eller har det med det faktum att minsta bländarvärdet ökar vid kortare avstånd?
 
Nej nej.. alltså... objektivet blir fysiskt längre när du ställer skärpan.. De är som kortast när de är fokuserade på oändligt. Canons är samma storlek oavsett.
 
Jag talar av egen erfarenhet när det gäller helfigursbilder av barn.

Mina är 1 4 och 6 år.

1'åringen kan gå att få med om hon inte står rak.

Sedan är problemet att ingen står/sitter still, det gör att du behöver en del "luft" runt den du fotograferar. Själv så rekommenderar jag en normal eller vidvinkel för denna typen av fotografering. En 35'a eller 50'a eller allra hellst 35-70 zoom ger nog allt en bättre förutsättning för att ta helfigursbilder av barn.
 
Tamron 70-300mm...?

För om möjligt minimera min budget till max tänkte jag höra med er vad detta objektiv kunde göra för mig mot det jag har idag.

Jag tänkte, om jag till exempel körde mycket på 70mm-delen av detta skulle jag nästan vinna ett bländarsteg mot mitt nuvarande då det är som minst i minsta bländare (4) just vid vidvinkeln som jag använder mycket sällan.

Är det någon som har en aning om när ett objektiv ändrar sin minsta bländare under zoomningen? Givetvis kan man kolla sådant på plats, men för att underlätta mitt val här. När kommer det här objektivet att få den större minsta bländaren, vid runt 200mm eller?
 
Objektivet har förmodligen ca f/5 vid 200 mm. Dvs ett tredjedels steg snabbare än ditt 28-200. Helt försumbart skulle jag säga.
 
Vid 70 mm skall det ju uppenbarligen vara f/4. Vid 100 mm förmodligen aningen snabbare än f/4.5. Jag tror inte det är stor skillnad mot ditt 28-200.

Är det egentligen värt att fundera på ytterligare ett halvdant objektiv som ger dig maximalt ett halvt bländarsteg? Eller även om det gav dig ett helt bländarsteg? Det är fortfarande ett långsamt objektiv och inte heller ett objektiv som visar sina ljusaste sidor på största bländare.
 
jimh skrev:
Är det egentligen värt att fundera på ytterligare ett halvdant objektiv som ger dig maximalt ett halvt bländarsteg? Eller även om det gav dig ett helt bländarsteg? Det är fortfarande ett långsamt objektiv och inte heller ett objektiv som visar sina ljusaste sidor på största bländare.

Vad skulle du, utifrån mina uppgivna behov, rekommendera mig att välja?
Det finns ju inte, mig veterligen, några zoomar som täcker detta med tillräckligt ljusstyrka till rimligt pris.
Jag har annars varit inne på ett betydligt dyrare Canon EF-100mm 2,8 makro för 7000.
 
Då skulle jag köpa ett makro i 100-klassen. Det ger dig mycket mer möjligheter till detaljutsnitt av knoddarna också. Barn är små så makroegenskaperna skall inte föraktas. Med en 70-300-zoom kan du ofta inte fokusera tillräckligt nära för ett ensiktsporträtt ens på en vuxen på de kortare brännvidderna.

Men jag skulle inte nödvändigtvis köpa Canon. Tamrons nittia har ett så grundmurat rykte så jag skulle köra på det. Och komplettera med ett 50/1.8 för de mörka kyrkbilderna.
 
Sigma 28-105 2,8-4 "Aspherical"

Någon som har något konstruktivt att nämna om detta alternativ för mig?
Finns det något lurigt att påpeka rörande detta på pappret förträffliga objektiv eller är det så bra som verkar?
 

Bilagor

  • 28-105_28.jpg
    28-105_28.jpg
    6.1 KB · Visningar: 200
Sigma 28-105/2.8-4 testades av FOTO och ganska dåligt resultat på full öppning. Den höga ljusstyrkan kan man alltså inte använda om man vill ha skarpa bilder.
 
MagnusG skrev:
Jag kan varmt rekommendera tamronlinsen ifall du även kommer ha användning av den för macrofotografering, den är oerhört skarp. Däremot är den bara en 2.8 fokuserad vid oändligheten, fokuserad på en meter ger den bara 3.2.. Samt att den inte precis fokuserar särskillt snabbt så tycker jag att den är hyggligt snabb på större avstånd, dvs ej i macro..

På mitt nuvarande Tamron-optik 28-200 3,8-5,6 ger den största bländaren på kameran vid 28mm f/4 i ochmed att värdet "3,8" inte går att utnyttja som bländarvärde. Vad kommer den största bländaren som du menar att Tamron 90mm 2,8 ger vid kortast avstånd (makro) istället för det "3,2" du skriver? Kommer det vilja ha f/4 i det läget?
 
mangea skrev:
På mitt nuvarande Tamron-optik 28-200 3,8-5,6 ger den största bländaren på kameran vid 28mm f/4 i ochmed att värdet "3,8" inte går att utnyttja som bländarvärde. Vad kommer den största bländaren som du menar att Tamron 90mm 2,8 ger vid kortast avstånd (makro) istället för det "3,2" du skriver? Kommer det vilja ha f/4 i det läget?


Ok, nu ska vi se, sate mig just med kameran..

långa avstånd: bländare 3
1,4m --> f3,2
0,7m --> f3,5
0,52m --> f3,8
0,41m (1:2,85) --> f4,0
(1:2) --> f4,5
(1:1) --> f6,0

Värderna inom parantes avser avbildningsskalan. Men vid macro skulle du inte vilja va en 2.8, tro mig!
 
Men alltså... nu rör ni ihop det.

Alltså.. Efetrsom förstoringen ökar så minskar också ljusinsläppet till kameran. Att du får olika bländare beror på detta ljusavfall. Jag gissar att du satt kameran i Tv-läge ?

Man kan självfallet ställa in f2.8 i 1:1 med tamronet.. men slutartiden kommer att variera med förstoringsgraden. Det är ju inte så att bara för att du kör 1:1 med objektivet, så blir största möjliga bländare f6...

Men precis som Magnus säger så är f2.8 inte jätteanvändbart.. om man nu inte vill frilägga helt.
Ett ex.
90mm f2.8 1:1 med tamronet ger ett skärpedjup på typ 1mm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.