Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
8x10 Durst
- Trådstartare bherg
- Start datum
Galaxens President
Avslutat medlemskap
L-1200 tar bara upp till 4x5".
Det är en Durst 184 du efterfrågar, den tar upp till 10x10" och det är en gigantisk pijäs, men det viste du säkert redan.
Uppsala Fotografiska Sälskap har båda. Det talades om att de skulle avyttra någon förstoringsaparat men jag vet ej vilken/vilka.
( http://www.uppsalafotografiska.se )
Själv har jag en Durst 138 som tar upp till 13x18cm.
Både 184:an och 138 tar i orginalutförandet lampor som inte längre tillverkas (och är mycket tveksamt om det går att få tag i)
Mvh
Richard
Det är en Durst 184 du efterfrågar, den tar upp till 10x10" och det är en gigantisk pijäs, men det viste du säkert redan.
Uppsala Fotografiska Sälskap har båda. Det talades om att de skulle avyttra någon förstoringsaparat men jag vet ej vilken/vilka.
( http://www.uppsalafotografiska.se )
Själv har jag en Durst 138 som tar upp till 13x18cm.
Både 184:an och 138 tar i orginalutförandet lampor som inte längre tillverkas (och är mycket tveksamt om det går att få tag i)
Mvh
Richard
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
Om du ändå ska modda den för större format...
Kanske kunde vara ide att leta efter en gammal reprokamera, de är ju tilltagna för för format mellan 30x40-50x60cm redan från början...
Optiken är ofta mycket bra, finns en del mekanik att använda, troligen lite kort bälg men kan vara en grund att bygga på, dessutom är de störtbilliga eller rättare sagt i stort sett hopplösa att sälja...
/b
Kanske kunde vara ide att leta efter en gammal reprokamera, de är ju tilltagna för för format mellan 30x40-50x60cm redan från början...
Optiken är ofta mycket bra, finns en del mekanik att använda, troligen lite kort bälg men kan vara en grund att bygga på, dessutom är de störtbilliga eller rättare sagt i stort sett hopplösa att sälja...
/b
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Kanske är bättre att göra såsom Bertil föreslår än att slakta en Durst 184 som fungerar bra.
stefohl
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
När jag en gång i tiden hade en Durst 1200:a så ville jag få till ett kalljushuvud till den. Jag kontaktade en kille som arbetade med neonrör och fick honom att bygga en neonrörsslinga som jag sedan lade ovanpå ett opalglas. Ovanpå neonrörsslingan lade jag en spegel. Blev bland de bästa ljus som jag har haft i någon förstoringsapparat.
Stefan
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Ahh, Tackar för tippset. Har sett några exempel där folk byggt variabelkontrasthuvud med hjälp av arrayer av gröna och blå högeffektslysdioder som jag funderat på.
bherg
Aktiv medlem
hej bertil.
har tittat lite på detta alternativ med, då jag ej skall modda förstorningsapparaturen själv har jag ingen anning om hur man gör.
Ännu mindre hur jag moddar en reprokamera till en förstorningsapparat.
Vet du någon i sverige som är haj på detta?
Mvh Johannes
har tittat lite på detta alternativ med, då jag ej skall modda förstorningsapparaturen själv har jag ingen anning om hur man gör.
Ännu mindre hur jag moddar en reprokamera till en förstorningsapparat.
Vet du någon i sverige som är haj på detta?
Mvh Johannes
Senast ändrad: