ANNONS
Annons

80-200mm 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Fransson

Aktiv medlem
Hej! Jag är amatör fotograf som fotar mestadels hund i rörelse och sport (ultimate fribsee). Utan stativ.

Jag har just nu nikons D50 med 18-55mm 3,5-5,6 och sigma 70-300mm 4-5,6

men jag märker att inget av objektiven är något för mig. båda objektiven är för "långsamma" och bilderna blir suddiga.

jag vet att ljusstyrkan är viktig för att få skarpa bilder, där för gick jag länge o funderade på nikons 85mm 1,8. Men har bestämt mig för att jag inte vill ha ett fast objektiv.

så nu är jag mer inne på att beställa ett obejktiv från USA(en vän är där och kan hämta hit det)

Det obejktiv jag funderar på är ett "Nikon Zoom Telephoto Zoom-Nikkor 80-200 f/2.8 ED AF-D Autofocus Lens with Tripod Collar" ( http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...69&is=GREY&addedTroughType=categoryNavigation )

Jag är inte helt insatt i vad det är riktigt för objektiv, men jag läste lite om det o det verkar bra.
Jag skulle endå vilja ha era åsikter om dethär objektivet. Kanske ni vet ett annat objektiv i samma prisklass som är bättre för mitt behov?

Är det samma objektiv som jag läste recension om här på Photosidan http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=310 eller är det ett annat?

Tack för svar /Martin

Skall du använda den till 'sport' så behövs AF-S modellen, den har snabbare 'fokus'. Objektivet ger mycket bra bilder.

/Arne

Hej!
Det finns begagnade i sverige för samma pris.
Jag tror att det objektivet du tittat på i USA räcker.
Såg att du ville fota hund i rörelse.
Jag använder själv 80-200/2,8 till det fast
jag har den första varianten med skjutzoom
Visst är det långsamt i fokuseringen, Men det är mest mellan ändlägena.
Ved du på ett ungefär var hunden ska vara eller följer den hela tiden så ser inte jag något problem ens med det objektivet,
Mvh
Claus"Frasse"Fransson

Okej! Vad heter det objektivet med snabb Autofokus då? och va är pris skillnaden? När ja en då lägger så mycket pengar så kan jag lika gärna köpa det "bättre" för att bli helt nöjd(?)

/Martin

Har själv haft detta objektiv till D50:in, och kan säga att det inte blir så märkbart mycket långsammare än 18-55:an.Från ände till ände märker man detta, men man vet ju ungefär var motivet finns och kan därför använda limitknappen för att slippa gå från ände till ände.
Mitt aber med objektivet var att det kändes obalanserat med en så "lätt" kamera som D50:in.
Förövrigt ett väldigt trevligt objektiv med byggkvalitet och skärpa som jag nog inte hittar i något annat liknande objektiv.

AF-S versionen tillverkas inte längre, den ersattes av den nuvarande AF-S 70-200 f/2,8 VR.

AF-D versionen är nog ingen hitt på ditt kamerahus eftersom fokusmotorn är slö och klen på D50, på D2husen är det en helt annan sak eftersom dom har betydligt snabbare och starkare fokusmotorer.

Jag rekomenderar dig att titta på Sigmas EX 70-200/2,8 HSM Macro istället, klumpigt och obalanserat blir det på din kamera, men det blir det med alla större zoomar på en så liten kamera, men autofokusen blir blixtsnabb eftersom den gluggen har inbyggd fokusmotor och objektivet är mycket bra, inte riktigt lika vasst som Nikon gluggen, men tillräckligt för dom allra flesta, sen har det en trevlig närgräns som bonus.

rolle

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar