ANNONS
Annons

80-200/2,8 af-d

Produkter
(logga in för att koppla)

paulbaumann

Medlem
Hejsan!
Jag har ett 80-200 som har lite problem med AF. Jag fotar väldigt mycke hockey och då använder jag AF i changing läget. Problemet med objektivegt är att AF lägger av lite då och då och det räcker med att jag startar om kameran för att få igång AF igen. Jag har provat andra objektiv på kamera så det är inte den som strular. Jag misstänker att det är något som går trögt i objektivet och att kameran har någon säkerhetsgrej att den stänger av AF när den känner att det blir motstånd. Är detta något man kan fixa själv eller behöver man lämna in objektivet?

Mvh // Paul

Hej Paul!

Det är vad jag har förstått så att dessa modeller får strul med mekaniken. På mitt ex så slutade den manuella fokuseringen att fungera. Ringen bara slirade runt. Det var en liten pigg som ramlat av. Varför din AF inte fungerar beror kanske på att det är glapp i AF/MF mekaniken. Samma problem som med mitt typ. Detta problem är mycket vanligt. Det och att AF/MF ringen spricker. Trist. Men går att laga. Glappet är nog lättare/billigare att laga än om ringen spricker. Tror jag. Jag fick hjälp av en snubbe i gbg som hade full koll. Dock vägrade han avslöja hur han gjorde!

/P

Vilken kameror är nikons 80-200 2,8 obj kompitabelt med? funkar det till d700/d3?
Jag har kollat lite efter en ljuskänslig telezoom och nikons 70-200 är för dyrt men 80-200 verkar finnas i rimligt pris.
Objektivet ska användas till konsertfoto.

Tjena mitt funkar fint på D300/D700 i alla fall.. inte provat det på D3an..
Riktigt jävla nöjd med mitt 80-200

Det funkar väl inte (med avseende på autofokus) på kameror där autofokusmotorn är bortrationaliserad i huset.
Dessa kräver AF-S objektiv eller motsvarande.

Nej, det har du helt rätt i!

Jag grävde inte ner mig så mycket i det eftersom han skulle ha det till D700/D3, men jag skulle ju ha tänkt på att andra också läser det...

Har du AF-C läge inställt?

Hejsan!
Jag har ett 80-200 som har lite problem med AF. Jag fotar väldigt mycke hockey och då använder jag AF i changing läget. Problemet med objektivegt är att AF lägger av lite då och då och det räcker med att jag startar om kameran för att få igång AF igen. Jag har provat andra objektiv på kamera så det är inte den som strular. Jag misstänker att det är något som går trögt i objektivet och att kameran har någon säkerhetsgrej att den stänger av AF när den känner att det blir motstånd. Är detta något man kan fixa själv eller behöver man lämna in objektivet?

Mvh // Paul

Har du AF-S läge inställt, så vill AF låsa fokus, innan exponeringen kan ske.
I AF-C (kontinuerlig fokus) borde inte exponeringen hindras. Se sidan 62 +271 i manualen.
Kanske du, förutom "fokuseringslägesknappen" bör prioritera läget i Menyn under Autofokus. På min gamla 80-300 glugg måste jag även göra inställning "Full", men det är kanske annorlunda i nyare objektiv. /BosseF

Senast ändrad:
Om man jämför nikons 80-200 mor säg sigmas 70-200 eller tamrons. Hur pass mycket skiljer dem sig?
Är det värt att gå efter nikons?
Ligger nästan i samma prisklass dessutom.

Om man jämför nikons 80-200 mor säg sigmas 70-200 eller tamrons. Hur pass mycket skiljer dem sig?
Är det värt att gå efter nikons?
Ligger nästan i samma prisklass dessutom.

Nikons 80-200 finns i ett anta varianter, men om vi förenklar det till tre huvudvarianter:

1) AF 80-200 skjutzoom (gemensam zoom och fokusring) är skarp, ger snygg oskärpeteckning men har långsam AF (jobbig för sport) och inget stativfäste. Går att hitta billigt.

2) AF 80-200, tvåringsvariant (separat zoom och fokusring) är suveränt skarp, ger snygg oskärpeteckning, har ok AF-hastighet (inte optimal för sportfoto, men funkar), har stativfäste

3) AF-S 80-200, är suveränt skarp, ger snygg oskärpeteckning, supersnabb AF (bra för sportfoto), har stativfäste men är relativt ovanlig på begagnatmarknaden och kan säljas rätt dyrt (ibland rent av en aning dyrare än en ny Sigma/Tamron 70-200)

Sigma 70-200 är skarp, om än inte lika bra som Nikon-objektiven, skillnaden märks mest på f2,8. Inte lika snygg oskärpeteckning som Nikon-objektiven, snabb AF, någonstans mitt emellan 2) och 3) ovan. Prisvärd, bra.

Tamron 70-200 är optiskt mycket bra, fullt i klass med och i vissa avseenden bättre än Nikon-objektiven närmnda ovan. Men, och det är ett stort men, AF är seeeg. Ganska oanvändbar för sportfoto, men för lugnare motiv är det ett mycket bra objektiv.

så mellan 80-200d och sigmas vilken presterar bäst för konsertfoto?
80-200af-s verkar svår att få tag på så skippa den.

Ytterligare en 80-200.

Du beskriver olika 80-200 gluggar från Nikon här nedan.
Min 15-20-åriga AF Nikkor 80-200mm 1:2,8 ED stämmer på din beskrivning (2) men har inget statvfäste. Är det ytterligare en modell?
Detta är det skarpaste objektiv jag haft, alla kategorier.
Hälsningar
Bosse

Nikons 80-200 finns i ett anta varianter, men om vi förenklar det till tre huvudvarianter:

1) AF 80-200 skjutzoom (gemensam zoom och fokusring) är skarp, ger snygg oskärpeteckning men har långsam AF (jobbig för sport) och inget stativfäste. Går att hitta billigt.

2) AF 80-200, tvåringsvariant (separat zoom och fokusring) är suveränt skarp, ger snygg oskärpeteckning, har ok AF-hastighet (inte optimal för sportfoto, men funkar), har stativfäste

3) AF-S 80-200, är suveränt skarp, ger snygg oskärpeteckning, supersnabb AF (bra för sportfoto), har stativfäste men är relativt ovanlig på begagnatmarknaden och kan säljas rätt dyrt (ibland rent av en aning dyrare än en ny Sigma/Tamron 70-200)

Sigma 70-200 är skarp, om än inte lika bra som Nikon-objektiven, skillnaden märks mest på f2,8. Inte lika snygg oskärpeteckning som Nikon-objektiven, snabb AF, någonstans mitt emellan 2) och 3) ovan. Prisvärd, bra.

Tamron 70-200 är optiskt mycket bra, fullt i klass med och i vissa avseenden bättre än Nikon-objektiven närmnda ovan. Men, och det är ett stort men, AF är seeeg. Ganska oanvändbar för sportfoto, men för lugnare motiv är det ett mycket bra objektiv.

Du beskriver olika 80-200 gluggar från Nikon här nedan.
Min 15-20-åriga AF Nikkor 80-200mm 1:2,8 ED stämmer på din beskrivning (2) men har inget statvfäste. Är det ytterligare en modell?
Detta är det skarpaste objektiv jag haft, alla kategorier.
Hälsningar
Bosse

Som jag skrev, jag förenklade lite, det finns fler versioner ... Totalt finns det (har jag för mig) funnits tio eller rent av elva varianter på 80-200 inkluderat de med manuell fokus. Det finns minst tre olika AF-varianter och en med AF-S. Plus då två olika 70-200/2,8 VR som tillkommit senare. Jag tror bara det är de två sista (nyaste AF och AF-S) varianterna av 80-200 som har stativfäste.

Skärpan har varit otroligt bra hela vägen, det som väl främst har förbättrats med tiden är kontrasten (bättre coatings) och fokushastigheten.

Hej Paul!

Det är vad jag har förstått så att dessa modeller får strul med mekaniken. På mitt ex så slutade den manuella fokuseringen att fungera. Ringen bara slirade runt. Det var en liten pigg som ramlat av. Varför din AF inte fungerar beror kanske på att det är glapp i AF/MF mekaniken. Samma problem som med mitt typ. Detta problem är mycket vanligt. Det och att AF/MF ringen spricker. Trist. Men går att laga. Glappet är nog lättare/billigare att laga än om ringen spricker. Tror jag. Jag fick hjälp av en snubbe i gbg som hade full koll. Dock vägrade han avslöja hur han gjorde!

/P

När AF/MF-ringen gick av fixade jag det med en droppe superlim, förmodligen gjorde din reparatör likaledes. Obs! Du behöver väldigt lite superlim, en droppe på en knappnål räcker!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar